سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 48274
|
07:48 - 1399/07/30
نسخه چاپی

جایزه‌هایی که به آدم‌های اشتباهی و جنایتکاران نیز اهدا شد!

جایزه‌هایی که به آدم‌های اشتباهی و جنایتکاران نیز اهدا شد!
«آلفرد نوبل» 21 اکتبر سال 1833 زاده شد و پیش از مرگ با وصیتش معتبرترین جایزه جهان را بنیان‌ نهاد. قرار بود جایزه به افرادی اهدا شود که بهترین بهره‌ها را برای بشریت به ارمغان بیاورند، ولی به آدم‌های اشتباهی و جنایتکاران نیز اهدا شد!

به گزارشايلام بيدار، «آلفرد برنهارد نوبل» به خاطر جایزه‌اش یکی از مشهورترین دانشمندان عصر حاضر است. همه می‌دانیم که عذاب وجدان این شیمیدان سوئدی از اختراع دینامیت موجب شد ثروتش را برای اهدای جایزه به دانشمندان رشته‌های مختلف اختصاص دهد، اما کمتر کسی می‌داند این جایزه بعدها رنگ‌ و ‌بوی سیاسی گرفت و تعیین برندگان آن به دلیل تبعیض و جانبداری نا‌‌بجا در برخی دوره‌ها به یکی از جنجالی‌ترین پدیده‌های معاصر تبدیل شد.

جایزه نوبل از سال ۱۹۰۱ میلادی طبق وصیت آلفرد نوبل در ۵ رشته فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و پزشکی، ادبیات و صلح اهدا می‌شود و البته از سال ۱۹۶۸ میلادی بانک مرکزی سوئد بر همان منوال جایزه نوبل هر سال «جایزه یادبود نوبل علوم اقتصادی» را به یک اقتصاد‌دان می‌دهد که به نوبل اقتصاد معروف است. از‌ آن ‌موقع تا ‌به ‌حال بیش از ۸۰ درصد جایزه‌های نوبل به غربی‌ها رسیده است. آمریکایی‌ها به تنهایی بیش‌ از یک‌سوم نوبل‌ها را دریافت کرده‌اند و بریتانیایی‌ها و آلمانی‌ها در رتبه‌های بعدی هستند. همین به قدر کافی مشکوک است!

نوبل وصیت کرده بود که جایزه بدون جانبداری به افراد لایق اعطا شود؛ وصیتی که اجرا نشد

آن‌ها که نوبل نگرفتند!

جوایز نوبل علمی معمولا به افراد معتبری اهدا می‌شود که همین اعتباری شده است برای این جایزه. ولی نوبل‌های ادبیات جنجالی هستند. معروف است که آکادمی نوبل به دلیل افکار و عقاید نویسنده‌ها یا شرایط زمانه یا هر دلیل دیگری ممکن است جایزه را به برخی نویسندگان ندهد و این درست بر خلاف وصیت نوبل است. شاید به همین دلیل است که «لئو تولستوی»، «جیمز جویس»، «آنتوان چخوف» و «مارسل پروست» نوبل نگرفته‌اند. اگر آلفرد نوبل زنده بود، حتما خیلی ناراحت می‌شد!

چه کسانی شانس کمتری دارند؟

آکادمی نوبل در تعیین برگزیدگان جوایز معمولا به جانبداری و تبعیض ناروا متهم می‌شود. منتقدان بنا بر سابقه ۱۱۹ ساله اهدا این جوایز می‌گویند شانس زن‌ها، آسیایی‌ها، آفریقایی‌ها، ساکنان آمریکای جنوبی، مسلمانان و مخالفان نظام سرمایه‌داری غرب برای بردن جایزه کمتر است. سال ۲۰۱۸ میلادی نیز صدها نویسنده و استاد دانشگاه سوئدی دو نامه جداگانه در انتقاد از آکادمی نوبل نوشتند و به دلیل فساد مالی و پارتی‌بازی خواستار سلب صلاحیت از این آکادمی شدند. اگر آلفرد نوبل زنده بود، حتما خیلی خشمگین می‌شد.

اوباما خودش هم تعجب کرد که جایزه نوبل صلح به وی اعطا شد و آن را متعلق به «رهبری آمریکا» دانست!

نوبل صلح گاندی!

«مهاتما گاندی» نوبل صلح چه سالی را برنده شد؟ هیچ سالی! گاندی ۵ بار نامزد جایزه نوبل صلح شد ولی هیچ‌وقت جایزه به وی تعلق نگرفت. به جایش افراد اشتباهی زیادی نوبل گرفتند. «هنری کسینجر»، وزیر امور خارجه آمریکا در سال ۱۹۷۳ میلادی به دلیل تلاش برای پایان‌دادن به جنگ ویتنام، نوبل صلح گرفت؛ در ‌حالی‌که این جنگ تا ۱۹۷۵ همچنان ادامه داشت! «مناخیم بگین» مشهور به «قصاب دیر یاسین»، «شیمون پرز» و «اسحاق رابین» مقامات سابق رژیم صهیونیستی نیز به دلیل تلاش‌هایشان برای صلح نوبل صلح گرفته‌اند! «جیمی کارتر» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به‌خاطر تلاش‌هایش برای دموکراسی در سال ۲۰۰۲ و «باراک اوباما» به‌خاطر تلاش‌هایش برای دیپلماسی در سال ۲۰۰۹ جایزه نوبل صلح گرفتند. اوباما که آن‌موقع تازه سر کار آمده بود، خودش هم از دریافت این جایزه تعجب کرد و آن را نه متعلق به خود، بلکه متعلق به رهبری آمریکا دانست!

«مناخیم بگین» که در کشتار روستای «دیر یاسین» به جنایات بشری متهم بود، جایزه نوبل صلح گرفت!

«آنگ سان سو چی» هم که در سال ۱۹۹۱ جایزه نوبل صلح و جایزه «لژیون دونور» از فرانسه و جایزه «ساخاروف» از اتحادیه اروپا و کلی جایزه از همه جای اروپا گرفته بود بعدا معلوم شد اصلا این‌کاره نیست و به دلیل سکوت و پنهان‌کاری در برابر جنایات علیه مسلمانان روهینگیا در کشور میانمار اغلب جوایز را از او پس گرفتند. البته نوبل پس نگرفت.

آکادمی نوبل چون نمی‌توانست به چرچیل جایزه صلح بدهد و چون جایزه نوبل جنگ و نوبل سیاست هم وجود نداشت، نوبل ادبیات را به وی داد!

از همه جالب‌تر اینکه «وینستون چرچیل» هم در سال ۱۹۵۳ نوبل گرفته است. البته نه نوبل صلح بلکه نوبل ادبیات! معلوم نیست برای کدام نوشته‌ها، اما مشهور است که چون می‌خواستند به او جایزه بدهند و نمی‌شد به مرد جنگی جایزه صلح بدهند، پس به‌خاطر نطق‌هایش به او جایزه ادبیات دادند. اگر آلفرد نوبل زنده بود، حتما دیگر واقعا نمی‌دانست چه بگوید! او از این انتخاب مسخره، حسابی غافلگیر می‌شد.

امروز در تاریخ مناسبت‌های دیگری هم هست

امروز ۳۰ مهر مصادف با ۲۱ اکتبر میلادی و ۴ ربیع‌الاول هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبت‌های دیگری هم دارد.

ـ درگذشت «شیخ یوسف بحرانی» محدث و محقق مشهور در سال ۱۱۸۶ قمری
ـ زادروز «تورکواتو تاسو» نویسنده و شاعر ایتالیایی معروف در سال ۱۵۴۴ میلادی
ـ زادروز «ساموئل تایلر کالریج» شاعر برجسته انگلیسی در سال ۱۷۷۲ میلادی
ـ زادروز «آلفونس لامارتین» ادیب معروف فرانسوی در سال ۱۷۹۰ میلادی
ـ آغاز عملیات پیروزمندانه «عاشورا ۴» در سال ۱۳۶۴ شمسی
ـ درگذشت «ساموئل خاچیکیان» کارگردان ایرانی ارمنی‌تبار در سال ۱۳۸۰ شمسی

انتهای پیام/ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد