سرویس: حسینیه ایلام بیدار
کد خبر: 47297
|
09:45 - 1399/06/22
نسخه چاپی

توسط انتشارات کتاب جمکران؛

چهار کتاب جدید درباره فرهنگ عاشورا و امام حسین (ع) چاپ می‌شود

چهار کتاب جدید درباره فرهنگ عاشورا و امام حسین (ع) چاپ می‌شود
انتشارات کتاب جمکران به‌زودی 4 کتاب عاشورایی منتشر می‌کند که ازجمله آن‌ها دوکتاب «و این‌گونه است زینب» و «مقتل مظلوم» هستند.

به گزارشايلام بيدار،  انتشارات کتاب جمکران چهار کتاب جدید درباره فرهنگ عاشورا و امام حسین (ع) در دست چاپ دارد که طبق برنامه قرار است طی ماه‌های محرم و صفر امسال منتشر شوند.

«و این‌گونه است زینب»، به قلم محمود سوری، تخلیص و به روزنویسی از کتاب «خصائص زینبیه» اثر مرحوم جزایری، رمان «رودخانه سنگی» نوشته مجید پورولی، «پشت درهای بهشت» کتابی اربعینی نوشته رضاکاشانی اسدی و «مقتل مظلوم» بازنشر مقتل «قتیل العبره» با گردآوری حجت الاسلام مرتضی وافی چهار کتابی هستند که قرار است به‌زودی توسط این‌ناشر عرضه شوند.

یکی از سیاستهای انتشارات کتاب جمکران، بازآفرینی و تخلیص تراثی‌ها و آثار پیشین است.  دو کتاب «و این‌گونه است زینب» و «مقتل مظلوم» در همین راستا و با هدف احیا آثار گذشته منتشر می‌شوند. قالب داستانی نیز یکی از راهکارهای موثر انتقال معارف اسلامی است و رمان‌های «رودخانه سنگی» و «پشت درهای بهشت» در همین راستا تولید و منتشر می‌شوند.

کتاب «و این گونه است زینب» تخلیصی از «خصائص زینبیه» است و «خصائص زینبیه» هم از کتب معرفی شخصیت پیام آور کربلا حضرت زینب (سلام الله علیها) است که به‌قلم نعمت الله جزایری نوشته شده است. این‌اثر از معدود کتاب‌هایی است که به‌تفصیل به بررسی ویژگی‌های شخصیت والای حضرت زینب کبری (س) پرداخته‌اند.

«خصائص زینبیه» معروف‌ترین اثر سید نورالدین جزائری است که نخستین بار سال ۱۳۴۱ در نجف اشرف به چاپ رسید و در پی توجه علما، مبلغان و دیگر طبقات مختلف مردم، بارها در ایران و هند به چاپ رسید و به چند زبان ترجمه شد. نویسنده در مقدمه کتاب مورد نظر، اشاره کرده این‌کار نیازمند تکمیل است و بنای تکمیل آن را داشته اما مراجعه به متن نشان می‌دهد که در عین حال، مشحون از تحقیقات درخور توجه است. یکی از عواملی که سبب شده نویسنده دست به تألیف این‌کتاب بزند، مشاهده مطالب ناصحیح در مقاتل بوده است. تقریظ علما و بزرگان در عصر تألیف حکایت از اهمیت و موفقیت این‌کتاب دارد. بزرگانی چون سید ابوالحسن اصفهانی، آقا ضیاءالدین عراقی، میرزا محمدعلی شهرستانی و...

کتاب دارای چند مقدمه و ۳۹ گفتار است که هر گفتار به تبیین یکی از خصائص آن حضرت اختصاص دارد و بیشتر به القاب آن بانو نظر دارد. دو خطبه آن بزرگوار در کوفه، زینت بخش خاتمه کتاب است. برخی خصیصه‌ها که هرکدام یک‌گفتار را ویژه خود ساخته، به این‌ترتیب‌اند: راضی به قضاء الهی، امینة الله، عالمه غیر معلمه، محبوبه رسول خدا(ص)، نایب مادر، شریک برادر، زاهده، عاقله، شجاع، عابده، باکیه و...

درباره کتاب «مقتل مظلوم» هم باید گفت که در نوشتن آن، ۱۲ مقتل و تاریخ مورد استفاده قرار گرفته که مربوط به پیش از قرن ۱۱ هجری بوده‌اند. نویسنده این‌کتاب می‌گوید اولین مقتلی که توانستیم فرازهایی از آن را استفاده کنیم، بخشی از مقتل کتاب کامل الزیارت مرحوم ابن قولویه بوده است.

حجت الاسلام مرتضی وافی در این‌باره می‌گوید: گاهی ادبیات و نوشتار مقاتل با هم متفاوت بود و نویسنده از حافظه و ادبیان عرف زمان خود استفاده کرده بود. به‌همین‌دلیل در تدوین کتاب به این موضوع توجه داشته و سعی کردم متنی یک‌دست آماده کنم.

انتهای پیام/

 
 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب