سرویس: استان ایلام
کد خبر: 46110
|
14:00 - 1399/05/01
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

دیوان "آذر" در آخر خط / همه حاشیه های رئیس پرحاشیه + عکس

دیوان "آذر" در آخر خط / همه حاشیه های رئیس پرحاشیه + عکس
اگر بخواهیم به چالشی ترین موضوع در دوران مدیریتی آذر بپردازیم باید به ماجرای حقوق های نجومی اشاره کنیم، علیرغم پیگیری های این دیوان در رابطه با حقوق های نجومی اما بعد از مدتی پیگیری ها فروکش کرد.

گروه سیاسی ایلام بیدار::امروز و بعد از کش و قوس های فراوان بالاخره دیوان محاسبات رئیس جدید خود را شناخت و "مهرداد بذرپاش" از مجموع ۲۴۴ رای ماخوذه، با کسب ۱۵۸ رای نمایندگان مجلس به عنوان ریاست دیوان انتخاب شد.

در همین راستا نمایندگان مجلس به "لطف الله فروزنده" دیگر کاندیدای ریاست دیوان محاسبات ۸۲ رای دادند و پرونده انتخاب ریاست این دیوان هم بسته شد و مجلس گام بعدی خود را نیز برداشت.

پیش از این رسانه ها از شانس چهار گزینه "مهرداد بذرپاش"، "لطف الله فروزنده"، "ضرغام صادقی"، و "عادل آذر" برای تصدی ریاست دیوان محاسبات نام بردند که بعد از بررسی هنای نهایی تنها فروزنده و بذرپاش از طریق اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای رأگیری به صحن مجلس معرفی شدند.

علاوه بر انتخاب فردی جدید که در این سمت از سوی نمایندگان انتخاب شده، آنچه می خواهیم در این گزارش به ان بپردازیم این است که از زمان انتخاب "عادل آذر" بر صندلی ریاست صندلی دیوان محاسبات بیش از چهار سال می گذرد.

حاشیه های پر سر و صدای آذر در دیوان

دوران ریاست وی با حاشیه های زیادی همراه بود که برخی از انها پر سر و صدا و برخی هم حتی به موضوعاتی برمی گشت که به مشکل روز جامعه مربوط می شد.

اگر بخواهیم به چالشی ترین موضوع در دوران مدیریتی آذر بپردازیم باید به ماجرای حقوق های نجومی اشاره کنیم، علیرغم پیگیری های این دیوان در رابطه با حقوق های نجومی اما بعد از مدتی پیگیری ها فروکش کرد.

گستردگی این موضوع تا آنجا پیش رفت که مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت به حقوق های کلان اشاره و گفت: موضوع حقوق های نجومی، در واقع هجوم به ارزش ها است اما همه بدانند که این موضوع از استثناءها است و اکثر مدیران دستگاهها، انسانهای پاک‌دست هستند، اما همین تعداد کم نیز خیلی بد است و باید حتماً با آن برخورد شود.

این شرایط تا آنجا پیش رفت که حتی ریاست این سازمان یعنی عادل آذر هم عزمی برای به سرانجام رسیدن پرونده حقوق های نجومی نداشت، وی در جریان سفر به استان ایلام در سال 97 و در پاسخ به سوال خبرنگار ایلام بیدار مبنی بر آخرین وضعیت بازگشت حقوق های نجومی به بیت المال گفت: این موضوع دیگر تمام شده و اصلا جای سوال ندارد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی که شما پیش از این گفتید که کل مبلغ حقوق های نجومی 23 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 10 میلیارد بازگشت داده شده، پس تکلیف مابقی پول چه می شود با حالتی تمسخر آمیز گفت:این موضوع الان در سطح رسانه ها مطرح نیست و در سکوت خبری بسر می برد و نیاز دوباره به رسانه ای کردن آن نیست.

در حالی که همه منتظر برخورد جدی با نجومی بگیران بودند اما در اقدامی غیرمنتظره دیوان محاسبات نجومی بگیران را تبرئه کرد.این شرایط تا آنجا پیش رفت که نجومی بگیران در شکایتی به دیوان عدالت خواستار ارائه پول های خود شدند به طوری که پول آنها باید پس داده شود!

استقبال لاکچری و دور از ذهن مدیران ایلامی از رئیس دیوان محاسبات کشور موجی از انتقادات را در پی داشت

واکنش نمایندگان وقت به سخنان عادل آذر

این سخنان رئیس دیوان محاسبات کشور در استان ایلام در خصوص سرانجام حقوق های نجومی واکنش گسترده ای در سطح محافل سیاسی و اقتصادی کشور داشت و حتی برخی نمایندگان وقت مجلس نیز بلافاصله به این موضوع ورود کردند.

ابالفضل ابوترابی از نمایندگان وقت مجلس در این باره گفت: دولت در انجام وظیفه خود در قبال ارسال گزارش حقوق نجومی به قوه قضاییه عمل نکرد و دیوان محاسبات هم کوتاهی کرد.

"احمد سالک" از دیگر نمایندگان وقت مجلس بعد از اظهارنظرهای آذر نیز گفت: اینکه برخی اعلام می کنند که حقوق های نجومی به موضوع فراموش شده ای تبدیل شده، این گونه نیست.

وی افزود: همانگونه که رهبری هم اشاره داشتند با آن کسی که می دهد و آن کسی که می گیرد باید با هر دو برخورد قانونی و جدی صورت گیرد.

بهرام نیا از دیگر نمایندگان وقت نیز در واکنش به این صحبت ها این گونه گفت: خود دیوان محاسبات اعلام کرده که مقداری از رقم حقوق های نجومی را برگردانده است و این باید تا حصول نتیجه نهایی استمرار داشته باشد.

بهرام نیا اظهار کرد: عملکرد عادل آذر و دیوان محاسبات را در مجلس به صورت ویژه پیگیری خواهیم کرد.

حاشیه های گزارش ناقص دیوان محاسبات درباره ارز دولتی و بودجه 97

گزارش تفریغ بودجه ۹۷ که توسط رئیس دیوان محاسبات در زمان وقت در صحن مجلس قرائت شد به سرعت تبدیل به جنجالی سیاسی شد، گزارشی که دولتمردان برخی ادعاهای آن را رد کردند.

در گزارشی که از سوی رئیس دیوان محاسبات در صحن علنی مجلس قرائت شد  آمده بود،  از ۳۱ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت شده، ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار مابه ازای واردات کالا نداشته و یا از حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان مابه‌التفاوت قیمت ارز، ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیون تومان به خزانه بازنگشته است

 دولتمردان قاطعانه تاکید داشتند حتی یک دلار هم گم نشده است، آنچنان که دیوان محاسبات نیز آخر به میدان آمد و بر اظهارات دولتمردان مُهر صحت و تایید را زد.

حال انتقادی که وارد بود اینکه گزارش تفریغ بودجه نباید به حد کار خبرگزاری فروکاسته شود بلکه دیوان محاسبات مسئولیت حقوقی دارد برای متخلفان و مجرمان حکم مجازات صادر کند که در عمل این اتفاق نیافتاد.

انتظارات از ریاست جدید دیوان محاسبات با توجه به حساسیت کار این دیوان و اینکه یکی از نهادهای وابسته به مجلس که وظیفه نظارت بر همه فرایندهای مالی کشور را بر عهده داشته و به عنوان بازوی نظارتی مجلس عمل می‌کن ، بسیار بالا است.

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب