سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 45303
|
07:15 - 1399/04/01
نسخه چاپی

ایلام بیدارگزارش می دهد؛

حکایت شالیکاران سیروانی/ ازتلاش وهمدلی تا تولید سالیانه سه هزار تن برنج مرغوب+تصاویر

حکایت شالیکاران سیروانی/ ازتلاش وهمدلی تا تولید سالیانه سه هزار تن برنج مرغوب+تصاویر
برنج کاران بنا به رسم همیشگی خود چه در کاشت و چه هنگام برداشت به یاری همدیگر می آیند و کار را با هم پیش می برند.

به گزارشايلام بيدار،، برنج یا در شکل واقعی آن به رَنج، واژه ای است که گفته می شود از سختی کار کاشت، داشت و برداشت این خوردنی محبوب و اصلی ایرانی ها نشات گرفته است. کلمه ای که حقیقت کار در شالی ها را به خوبی بیان می کند و خبر از سختی به ثمر نشستن محصول می دهد.

در آغاز، کار با آماده کردن شالی ها شروع می شود، هر گروه و خانواده ای که می خواهد برای سال زراعی اش برنج بکارد، بذر و شالی های تهیه شده را خیس می کند تا جوانه بزند و برای کاشت در شالیزار آماده شود. بعد از آن نوبت آماده کردن زمین است. تراکتورها و گاوآهن ها به کار می افتند تا زمین را شخم زده و برای پذیرش محصول آماده کنند. زمین هموار شده با مرزهایی مشخص، آماده کشت است.

شالیکاران سیروانی طبق تقویم زراعی، این روزها سرگرم آماده‌سازی شالیزارهای‌شان هستند.

کشاورزان امیدوارند با رعایت الزامات بهداشت فردی، تا حدود زیادی زنجیره شیوع این بیماری را در شالیزارها قطع کنند و بذر امید و برکت را در دل روزگار ناخوش کرونایی بکارند

برنج یکی از محصولات استراتژیک کشاورزی است و تولید برنج «عنبربو» یکی از منابع اقتصادی مهم مردم سیروان محسوب می شود. هر ساله مردم شهرستان در اواخر خرداد ماه به دل شالیزارهای پر از آب و گل می زنند تا با کاشتن ساقه های سبز شالی ، طلای سفیدشان را در فصل تابستان برداشت کنند.

برنج «عنبربو» طی سالهای اخیر به نامی آشنا در کشور تبدیل شده چراکه این برنج محلی را به اسم استان ایلام و شهرستان سیروان می شناسند و معدن اصلی این برنج در این شهرستان قرار دارد به طوریکه کیفیت برنج این منطقه از دیگر مناطق بالاتر است.
این برنج همان طور که از نامش پیداست دارای طعم خاص و بوی دل انگیز است و مردمان این دیار سالهای سال است که با پخت آن آشنایی کامل دارند و حتی این برنج در استانهای دیگر کشور به ویژه بازار بزرگ تهران دارای فروش فوق العاده ای است.
برنج تولید شده در شهرستان بیشتر از نوع عنبربو بوده که خوشبختانه به علت کیفیت، طعم و بوی خاص خود دارای بازار پسندی مناسبی در داخل و خارج استان است.
شهرت و بازار عالی برنج عنبربو سیروان به حدی است که کشاورزان سایر مناطق استان را به فکر تهیه نشا از شهرستان سیروان انداخته و در این ایام افراد زیادی را روانه مناطق مختلف شهرستان جهت تهیه نشا کرده است.
هم اکنون نشا برنج در مناطق مختلف شهرستان به دو صورت دستی و مکانیزه آغاز شده است و پس از ماه ها تعطیلی کسب و کارهای مختلف به خاطر شیوع ویروس منحوس کرونا، اکنون جوانان شهرستان تمام امیدشان به درآمد ماه نشاکاری بوده است ولی با شرایط به وجود آمده  نسبت به حضور در نشاکاری و شالیکاری تردید دارند و از طرفی نگران وضعیت معیشت خودشان هستند؛ دوراهی جان و نان.
بیشتر درآمد سالانه‌ مردم شهرستان یا از طریق کار کردن در زمین‌های کشاورزی و شالیزاری برای نشاء و درو تأمین می‌شود یا از طریق کار در بازار سایر استانهای کشور که درحال حاضر وجود ویروس کرونا نیروی کار را به سمت شالیزارها روانه کرده است و انشاءالله با رعایت نکات بهداشتی و حفظ فاصله مناسب هیچ‌گونه مشکلی برای کشاورزان و کارگران ایجاد نخواهد شد. کارگران سعی کنند در هنگام نشاءکاری دست هایشان را به‌صورت و مخاط بینی‌شان نزنند و پس از نشاءکاری دست و صورتشان را خوب شست و شو دهند.

سالانه بیش از ۱۰۰۰ هکتار زمین برای کاشت برنج در این شهرستان به زیر کشت می رود و یک سوم برنج استان یعنی بیش از سه هزار تن در شهرستان سیروان تولید می شود.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب