سرویس: اجتماعی
کد خبر: 44684
|
19:01 - 1399/02/28
نسخه چاپی

برخورد قاطع قوه قضاییه با خرید و فروش نوزاد

 برخورد قاطع قوه قضاییه با خرید و فروش نوزاد
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره خرید و فروش نوزاد توضیحاتی داد.

به گزارشايلام بيدار،حبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره خرید و فروش نوزاد، اظهار کرد: موضوع فرزندخواندگی از موضوعات مهم است و همه دولت‌ها نظارت خاصی بر این موضوع دارند.

وی با بیان اینکه وقتی کودک وارد خانواده‌ای می‌شود، باید آن خانواده صلاحیت لازم در هر زمینه‌ای را داشته باشد، افزود: خانواده‌ای که کودکی را به عنوان فرزند خوانده می‌پذیرند، نباید اعتیاد به مواد مخدر داشته باشند، همچنین از لحاظ مالی باید شرایط مناسبی داشته باشند.

فرید با اشاره به اینکه قانون سال ۹۲ مجلس شورای اسلامی نسبت به سال ۵۳ مترقی‌تر شده و امکان فرزندخواندگی را بیشتر کرده است، تصریح کرد: طبق آمارهای سازمان بهزیستی سالانه ۲۰ تا ۳۰ درصد تعداد کودکانی که به فرزندخواندگی رفته اند بیشتر شده است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: بر اساس قانون جدید فرزندخواندگی که در سال ۹۳ تصویب شد و آیین نامه آن هم در سال ۹۴ به تصویب دولت رسید، خانواده‌ای که خودشان هم فرزند دارند می‌توانند کودکی را به فرزندخواندگی بپذیرند و همچنین یکی دیگر از قوانین جدید آن است که اگر کودکی پدر یا مادر داشته باشد و عدم صلاحیت خانواده از طرف قاضی تأیید شود قاضی می‌تواند خانواده را سلب حضانت کند.

وی با بیان اینکه پیش از این فقط تا سن  ۱۲ سالگی امکان فرزندخواندگی بود، ادامه داد: در قانون جدید تا ۱۶ سالگی این امکان وجود دارد که کودکان توسط خانواده‌ها پذیرش شوند.

فرید اضافه کرد: استقبال مردم هم از این تغییرات زیاد بود در سال گذشته ۱۶۰ کودک دارای بیماری خاص به فرزندخواندگی پذیرفته شدند و ۱۳۰ کودک دختر هم توسط خانم‌های مجرد بالای ۳۰ سال به فرزندخواندگی گرفته شدند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره آگهی های فروش کودکان، بیان کرد: اخیرا اخباری مبنی بر فروش نوزاد مطرح شده است و باید گفت که این کار غیرقانونی بوده و پیگرد قانونی دارد. جلسات متعدد با پلیس فتا و قوه قضاییه داشتیم تا برخورد لازم با خرید و فروش نوزاد صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه افرادی که اقدام به خرید کودک می‌کردند صلاحیت لازم را برای فرزندخواندگی نداشتند، به همین دلیل دست به چنین کاری زدند، ادامه داد: وقتی فرآیند فرزندخواندگی را در کشور‌های خارجی بررسی می‌کنیم می‌بینیم که شرایط خیلی سفت و سختی را برای این اقدام در نظر گرفته‌اند.

فرید گفت: بیشتر بررسی‌های ما پیش از ورود کودک به خانواده متقاضی فرزندخواندگی انجام می‌شود که آن هم به این دلیل است که اگر خانواده‌ای صلاحیت پذیرش فرزند خوانده را نداشته باشد، قبل از تحویل کودک به آن‌ها از وارد شدن آسیب روحی به او جلوگیری کنیم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: اگر آگهی‌های فروش کودکان را در فضایی ببینیم نه تنها این موارد را به پلیس فتا گزارش می‌کنیم، بلکه از طریق دادستانی ورود می‌کنیم. حال اگر خانواده‌‌ای نسبت به خرید نوزاد اقدام کرده باشند، مرتکب جرم شدند و اگر فردی واسطه این خرید و فروش باشد جرمش بیشتر است.

وی با تأکید بر اینکه جرم خرید و فروش کودک جرم قاچاق کودک به شمار می‌رود، اضافه کرد: مجازات سختی در انتظار این افراد است، همچنین از تمامی شهروندان می‌خواهیم که در صورت مواجهه با چنین مواردی، موضوع را به دادستانی و یا سازمان بهزیستی اعلام کنند، چراکه ممکن است این کودکان برای کار‌های غیر اخلاقی، تکدی گری و فروش مواد مخدر خریداری شوند و حتی ممکن است اعضای بدن این کودکان نیز به فروش برسد.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب