سرویس: اقتصادی
کد خبر: 44444
|
08:51 - 1399/02/17
نسخه چاپی

30 شرکت استانی سهام عدالت وارد بورس می‌شوند/ مدیران تعاونی‌ها را مردم انتخاب می‌کنند

30 شرکت استانی سهام عدالت وارد بورس می‌شوند/ مدیران تعاونی‌ها را مردم انتخاب می‌کنند
مدیرعامل اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت گفت: با آزادسازی سهام عدالت به زودی 30 شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی وارد بورس می‌شوند.

به گزارشايلام بيدار، داریوش پاک‌بین  در پاسخ به این دغدغه مردم که اگر روش مدیریت غیرمستقیم سهام عدالت را انتخاب کنند، باز هم مدیریت این سهام بعد از 14 سال در اختیار دولت خواهد بود، افزود: در بند 3 ابلاغیه آزادسازی سهام عدالت ترجیح داده شده است که مردم باید در شرکت‌های سرمایه‌گذاری به انتخاب مدیران بپردازند و مدیریت در دست مردم باشد و ترجیح این است که مردم در شرکت‌های سرمایه‌گذاری بمانند.

وی افزود: اگر کسی خودش سواد بورسی دارد می‌تواند مدیریت سهام عدالت را خودش بر عهده بگیرد و در بورس آن را مدیریت کند. 

پاک‌بین در پاسخ به اینکه مردم می‌گویند مدیران شرکت‌های استانی سهام عدالت را هم دولت انتخاب می‌کند، بنابر این دولت همچنان می‌خواهد اختیار سهام عدالت را در دست داشته باشد،‌گفت: تا سال 93، در شرکت‌های سرمایه‌گذاری برای مدیریت پرتفوی (ترکیب دارایی) خود در سهام عدالت شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت به ایجاد کانون‌ شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت اقدام کرده بودند که در این کانون مدیران حرفه‌ای‌تر از شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورسی هم حضور داشتند.

به گفته وی، تا سال 93 اعضای تعاونی‌های سهام عدالت مدیران سرمایه‌گذاری را انتخاب می‌کردند و مدیران سرمایه‌گذاری هم نمایندگان کانون سرمایه‌گذاری را انتخاب می‌کردند، یعنی مدیریت مردمی بود و تا آن زمان اثری از دولت در شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت نبود اما از سال 93 به بعد دولت مصوبه‌‌ای در شورای عالی اصل 44گذراند که مدیریت شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت را از کانون سرمایه‌گذاران سهام عدالت گرفته و خودش مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب می‌کرد بنابر این دغدغه مردم و سهامداران عدالت تا این لحظه درست است.

وی گفت: قرار است با آزادسازی سهام عدالت مردم نمایندگان خود را در شرکت‌های تعاونی سهام عدالت شهرستانی انتخاب کنند و آنها مدیران سرمایه‌گذاری را در شرکت‌های استانی برگزینند و بنابر این مدیریت از دولت جدا شده و به دست مردم می‌افتد. درست است قبلا دولت در سهام عدالت همه‌کاره بوده اما کم کم دولت پایش کنار می‌رود و مدیریت دست مردم می‌افتد.

به گفته وی، قرار است مالکیت سهام عدالت و مدیریت دست مردم باشد و مردم نمایندگان خود را در تعاونی‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کانون سرمایه‌گذاری سهام عدالت انتخاب کنند. 

مدیرعامل اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت در مورد اینکه چه زمانی شرکت‌های تعاونی سهام عدالت وارد بورس می‌شوند، گفت: الا شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت در بورس ثبت شده‌اند اما فعال نیستند. در آینده 30 شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در بورس فعال می‌شوند و بعد از اینکه آزادسازی سهام عدالت انجام شد، این شرکت‌ها به نیابت از مردم به سرمایه‌گذاری در بورس اقدام می‌کنند. مانند شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر یا توسعه ملی که الان در بورس هستند و سهام خرید و فروش می‌کنند. حتی سهام خود این شرکت‌های سرمایه‌گذاری هم قابل خرید و فروش خواهد بود.

به گفته وی، اگر سهامداران عدالت روش مدیریت غیرمستقیم را انتخاب کنند به نفع آنها خواهد بود چون هزینه خرید و فروش سهام برای آنها کمتر خواهد شد و یک مدیریت حرفه‌ای سهام آنها را اداره می‌کند. 

پاک‌بین در پاسخ به این پرسش که آنچه از مدیران تعاونی سهام عدالت در ذهن متبادر می‌شود عده‌ای از افراد دارای معلولیت بودند که مرتب جلوی سازمان خصوصی‌سازی و وزارت اقتصاد تجمع می‌کردند که ما را استخدام کنید،‌گفت: بسیاری از آدم‌هایی که کارمند شرکت‌های تعاونی سهام عدالت بودند، حرفه‌ای هستند، حتی وکلایی که درجه یک بودند ممکن است برخی آدم‌ها بسیار باسواد و حرفه‌ای باشند اما معلولیت هم داشته باشند. همچنین کسانی که تجمع می‌کردند کارمندان شرکت‌های تعاونی سهام عدالت بودند که دولت می‌خواست آنها را بیکار کند و جمعیتی حدود 2 تا 3 هزار نفری قرار بود بیکار شوند در حالی که برای ایجاد هر شغل 300 میلیون تومان و برای مشاغل صنعتی حتی 600 میلیون تومان باید هزینه انجام شود اما دولت در یک مقطعی قصد داشت این تعداد کارمندان شرکت تعاونی سهام عدالت را بیکار کند.

وی این را هم گفت:‌در اعضای هیأت‌ مدیره شرکت‌های تعاونی سهام عدالت 85 درصد لیسانس و 10 درصد حتی دکترا دارند و همه مدیران شرکت‌های تعاونی سرمایه‌گذاری سهام عدالت توسط سازمان بورس اوراق بهادار تأیید شده‌اند. ممکن است در ابتدای سهام عدالت این ایراد وجود داشته اما بعد از 12 سال مدیران حرفه‌ای در شرکت‌های سرمایه‌گذاری تعاون سهام عدالت حضور دارند. 

وی گفت: مثلاً وقتی که تازه به شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان تهران آمدیم در سال 88 فقط 80 میلیون تومان پول در این شرکت بود که برخی مدیران قبلی آن را از بین برده بودند اما با وجودی که دولت پولی نداد الان سرمایه شرکت‌ سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان تهران بدون اینکه از پول سهام عدالت بردارد به 50 میلیارد تومان رسیده بنابر این مدیران توانمندی در این شرکت‌ها حضور دارند.

پاک‌بین همچنین در مورد اینکه گفته می‌شود شرکت‌های تعاونی از سهام عدالت حذف می‌شوند گفت:‌در حال حاضر مشمولان سهام عدالت که 49 میلیون نفر هستند همگی عضو شرکت‌های تعاونی سهام عدالت استانی هستند و هر کس به میزان سهام خود و معادل ریالی آن در شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت عضو است. اکنون 361 شرکت تعاونی شهرستانی سهام عدالت و 30 شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در کشور وجود دارند که مردم به اندازه سهام خود در این‌ها عضو هستند. عده‌ای سهام یک میلیون تومانی دارند و عده‌ای سهام 532 هزار تومانی عدالت دارند که 6.5 میلیون نفر سهامدار عدالت دارای سهام به ارزش اسمی یک میلیون تومانی هستند اما اکثر مردم سهام 532 هزار تومانی اسمی دارند که اکنون ارزش سهام آنها حداقل 5 میلیون تومان می‌ارزد و کسانی که سهام یک میلیونی دارند ارزش آن بیش از 10 میلیون تومان است. 

وی گفت:‌اگر مردم سهامدار عدالت روش مدیریت غیرمستقیم را انتخاب کنند به نفع‌شان است زیرا وقتی این سهام از شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت جدا شود سهام قطعه قطعه می‌شود مثلاً هر سهامدار عدالت از 36 شرکت بورسی سهام بسیار کوچک مثلاً در حد یک یا دو سهم در اختیار خواهد داشت که با آن نمی‌تواند هیچ کاری انجام دهد اما اگر سهام عدالت در شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت تجمیع شود نمایندگان آنها می‌توانند یک یا دو یا سه و حتی 4 کرسی در هیأت مدیره شرکت‌های سرمایه‌پذیر داشته باشند. الان در بیمه دانا سه کرسی هیأت مدیره، پالایشگاه تهران، 5 کرسی هیأت مدیره یعنی همه هیأت مدیره در اختیار سهام عدالت است. در ایرالکو و آلومینیوم اراک دو کرسی، در بانک‌های ملت، صادرات و تجارت هر کدام 2 کرسی هیأت مدیره در پست بانک یک صندلی ، مس سرچشمه دو کرسی و به صورت خلاصه به ازای هر 20 درصد سهام هر شرکت یک کرسی هیأت مدیره در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت وجود دارد. 

مدیرعامل اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت همچنین گفت: در طرح واگذاری سازمان خصوصی‌سازی اگر مدیریت سهام عدالت مستقیم انتخاب شود دارنده سهام نمی‌تواند آن را یکجا بفروشد، بلکه مرحله به مرحله این سهام آزاد می‌شود اما اگر این سهام در شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت باشد مشوق‌هایی برای آن در نظر گرفته می‌شود. از 30 درصد سرمایه‌گذاری آن می‌توان طرح‌های بزرگ اجرا کرد حتی می‌توان امکانات رفاهی برای سهامداران عدالت در نظر گرفت و از همه مهمتر اینکه کسی که سهامش در شرکت استانی سهام عدالت باشد می‌تواند هر وقت اراده کرد سهام خود را یکجا بفروشد و اگر سهام را نگه داشت این سهام به عنوان وثیقه وام بانکی پذیرفته می‌شود البته اگر حالتی که مدیریت سهام عدالت را فرد در اختیار می‌گیرد آنجا هم اگر سهام خود را نگه دارد می‌تواند از سهام خود به عنوان وثیقه برای گرفتن وام استفاده کند. 

وی گفت: در شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت افراد حرفه‌ای حضور دارند، هزینه‌ها کاهش می‌یابد اما در روش مدیریت مستقیم سهام عدالت اگر فرد بخواهد سهام بفروشد باید حق کارگزاری را هم بپردازد و هزینه‌اش بالا می‌رود.

مدیرعامل اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت در برابر این پرسش که مردم می‌گویند سود سهام عدالت بعد از 12 سال کم بوده و در طول این سال‌ها فقط 250 هزار تومان سود گرفته‌اند گفت:‌این تصور اشتباه است باید در نظر بگیرند که سهام عدالت به عامه مردم که 532 هزار تومان اسمی ارزش دارد از محل سود همین شرکت‌های سهام عدالت بوده و مردم بابت این سهام پولی نداده‌اند، بنابر این سود سهام 532 هزار تومانی اسمی حدود 800 هزار تومان در این سال‌ها بوده است چون هزینه خود سهام از محل سود مستهلک شده است.از طرفی ارزش امروز سهام 532 هزار تومانی بیش از 5 میلیون تومان شده است. 

مدیرعامل اتحادیه کشوری تعاونی‌های سهام عدالت در مورد اینکه به نظر شما چرا تا کنون 5 میلیون نفر سهامدار عدالت برای گرفتن سود سهام شماره شبا ندادند، گفت: بسیاری از سهامداران عدالت افراد مرزنشین و یا عشایر هستند که خیلی از آنها حساب بانکی ندارند یا وقت ندارند که شماره شبا بگیرند بسیاری از آنها کودک هستند و نمی‌توانند کاری بکنند باید سازمان خصوصی‌سازی از بانک‌ها استعلامی بگیرد و شماره شبا  حساب یارانه‌ای دارندگان سهام عدالت را دریافت کند و سود آنها را واریز کند. 

پاک‌بین همچنین در مورد اینکه آیا شرکت‌های تعاونی ظرفیت این را دارند که یک مدیریت حرفه‌ای در سهام عدالت داشته باشند گفت: اولاً در شرکت‌های سرمایه‌‌گذاری عدالت که یک نهاد مالی هستند مدیران آن باید حرفه‌ای باشند و تأییدیه سازمان بورس را هم بگیرند بنابر این باید حداقل امتیازهای مورد نظر سازمان بورس را کسب کنند. ثانیاً این مدیران باید یک تأییدیه از نهادهای امنیتی و وزارت اطلاعات دریافت کنند و در شرکت‌های تعاونی سهام عدالت هم علاوه بر این دو مجوز باید یک تأییدیه سوم از ادارات تعاونی سراسر کشور داشته باشند. 

وی این را هم گفت:‌در اساسنامه شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت آمده است می‌توانند مدیران حرفه‌ای از بیرون از مجموعه بکار بگیرند و همه مدیران این شرکت‌ها از کارگزاران حرفه‌ای بورس و سبدگردانان حرفه‌ای و یا شرکت‌های مشاوره تأمین سرمایه‌ای حرفه‌ای هستند بنابر این مردم هیچ نگرانی از بابت مدیریت سهام خود در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت نداشته باشند زیرا این مدیران دوره‌های مختلف بورس را هم گذرانده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب