سرویس: خواندنی ها
کد خبر: 43423
|
19:53 - 1399/01/07
نسخه چاپی

افراد وسواسی برای مقابله با کرونا چه کنند؟

افراد وسواسی برای مقابله با کرونا چه کنند؟
اضطراب و استرس یکی از عوامل تضعیف سیستم ایمنی بدن برای مقابله با کرونا است؛ بنابراین باید افکار مزاحم را از ذهنتان دور کنید.

به گزارشايلام بيدار، در شرایط همه گیری کرونا ویروس جدید، همه افراد به نوعی دچار اضطراب شده و آرامش خود را از دست داده اند. این شرایط برای افرادی که شرایط روحی و جسمی خاصی دارند، ممکن است سخت‌تر از افراد دیگر باشد.

این روز‌ها که توصیه‌های مکرر به رعایت بهداشت و شست و شوی مداوم دست‌ها از سوی وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت وجود دارد، افرادی کهوسواسدارند ممکن است ناراحتی زیادی را تجربه کنند؛ بنابراین گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با انتشار مطلبی با افرادی که از بیماری وسواس رنج می‌برند سخن گفته و توصیه‌هایی را برای آن‌ها ارائه کرده است.

۱) باید بدانید که اضطراب در این شرایط طبیعی است و خود را به خاطر آن سرزنش نکنید. این را مدام با خود تکرار کنید و بدانید که این شرایط سخت برای همه ما است.

۲) به این نکته توجه داشته باشید که تمیزکردن و شست و شو را به خاطر رعایت توصیه‌ای پیشگیرانه برای ابتلا بهکروناانجام می‌دهید یا برای رهایی از افکار مزاحم و اضطرب؟

۳) فقط کار‌های توصیه شده برای پیشگیری از ابتلا به کرونا را انجام دهید و به افکار وسواسی و اغراق در شست و شو توجه نکنید. وقتی به توصیه‌های مربوطه عمل کردید با خود تکرار کنید که «کافی است» و اگر افکاری مانند «آیا درست انجام دادم؟» یا «مدت شستن دستم کافی بود؟» به ذهنتان رسید، سعی کنید آن‌ها را کنار بگذارید.

۴) اخبار را از منابع معتبر دنبال کنید و از چک کردن مداوم اخبار در طول روز جلوگیری کنید.

۵) از کرونا به اندازه ایی که هست بترسید نه بیش از آن؛ بدانید که افراد زیادی به این ویروس مبتلا شده و با علائم خفیف درمان شدند.

۶) سعی کنید کار‌های روزمره خود را انجام داده و از فکر کردن مداوم به کرونا و نگرانی درمورد آن پرهیز کنید. خودتان را با کار‌های دیگری سرگرم کنید تا از فکر و خیال دور شوید.

۷) به آینده و این که چه اتفاقاتی ممکن است بیفتد توجه نکنید و تمرکز خود را به «اکنون» و «این جا» معطوف کنید.

۸) سعی کنید ابهام و نداشتن اطلاعات دقیق درمورد ویروس کرونا را بپذیرید. شما نمی‌توانید صددرصد مطمئن باشید که در امان هستید؛ بنابراین به جای این که دچاراضطرابشوید واقعیت را بپذیرید.

۹) در صورتی که نتوانستید با به کارگیری روش‌های خود مراقبتی آرامش خود را حفظ کرده و به عملکرد روزمره خود بپردازید، به صورت آنلاین یا تلفنی با روانپزشک یا روانشناس تماس بگیرید.

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب