سرویس: سیاسی
کد خبر: 43393
|
12:10 - 1399/01/06
نسخه چاپی

روحانی: سخت‌گیری‌ها برای مقابله با کرونا بیشتر می‌شود/ تصمیمات سخت برای حفاظت از جان مردم است

روحانی: سخت‌گیری‌ها برای مقابله با کرونا بیشتر می‌شود/ تصمیمات سخت برای حفاظت از جان مردم است
رئیس جمهور با اشاره به تدوین طرح فاصله‌گذاری اجتماعی برای سختگیری‌های بیشتر در زمینه سفرها، گفت: این ابلاغ ممکن است سختگیرانه باشد و برای سفرها مشکلات و محدودیت‌هایی را ایجاد خواهد کرد و از سفرهای موج بعدی ممانعت کند، اما این تصمیمات سخت برای حفاظت از جان مردم است.

به گزارشايلام بيدار، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه صبح امروز (چهارشنبه) هیأت دولت، ضمن اشاره به اینکه همزمان باید با ویروس کرونا مبارزه کرد و هم باید مواد مورد نیاز مردم را فراهم کرد،گفت: ما در روزهای گذشته مجبور شدیم بخش زیادی از فعالیت اقتصادی را در بخش بزرگی از کشور تعطیل کنیم و دلیل آن هم اهمیت سلامت مردم برایمان است.

وی ادامه داد: از ۲ میلیون و چهارصد و پنجاه هزار کارمند دولت، بخش اعظم سر کار نیستند و  به جز یک اقلیتی همه تعطیل شدند؛ در بخش بهداشت و درمان که با تمام وجود در حال کار و فعالیت هستند. ما گفتیم یک سوم کارمندان بصورت گردشی سرکار بیایدند که این کار هم به خوبی دارد انجام می‌شود.

روحانی با اشاره به اهمیت حضور تعدادی از کارکنان دولت، خاطر نشان کرد: این حضور برای آن است که ناچار هستیم آب، برق و انرژی و مواد غذایی را تامین کنیم و محصولات کشاورزی را به بازار برسانیم و همه آنهایی که برای تولید کار می‌کنند و همه کارخانجاتی که مواد خوراکی و مواد شوینده لازم را تولید می‌کنند باید بتوانند به شکل حداکثری به فعالیت خودشان  ادامه بدهند برای اینکه نیازهای مردم تامین شود.

**مردم برای تامین نیازمندی‌های ضروری‌شان در یک شرایط مناسبی قرار دارند

وی بیان داشت: بنابر این باید توجه کنیم که هم نیاز داریم به اینکه بخش اعظم مردم در خانه بمانند و هم یک اقلیت کوچکی برای تامین نیازمندی‌های ضروری مردم کنار فعالیت‌های اقتصادی و کارگاه‌های تولیدی خودشان باشند.

روحانی تاکید کرد: این کار به خوبی در حال انجام گرفتن است. امروز مردم برای تامین نیازمندی‌های ضروری‌شان در یک شرایط نسبتاً مناسبی قرار دارند. آن چیزی که ضرورت زندگی‌شان است در فروشگاه‌ها است و در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

وی بیان داشت: ما باید از همه رانندگانی که از مبدا بنادر کار می‌کنند و جنس‌ها را به کارخانه‌ها می‌رسانند و مواد را از کارخانه‌ها به مغازه‌ها می‌رسانند و در اختیار مردم قرار می‌دهند و همچنین از آن بخش ریل و هواپیما که محصولات لازم را در اختیار مردم قرار می‌دهند و پروازهای لازم را انجام می‌دهند نیز قدردانی کنیم.

روحانی اظهار داشت: به‌رغم مشکلاتی که ما داریم، آنچه برای دارو، درمان مردم، مواد شوینده ضرورت دارد که ما از خارج تامین کنیم، ارز آن بدون استثنا تامین می‌شود. آنجایی که لازم است هواپیمای ما می‌رود و مواد لازم یا تجهیزات لازم پزشکی را وارد کشور می‌کند ما باید به دلیل کار عظیمی که در این خصوص در حال انجام است باید از همه اینها قدردانی کنیم.

رئیس جمهور در خصوص روند درمان بیماری کرونا در کشور، گفت: در زمینه درمان و مراجعه مردم به پزشکان یک کار خوبی در کشور در حال انجام است و تقریبا داریم غربالگری می‌کنیم که چه کسانی باید در خانه بمانند و چه کسانی باید به پزشک مراجعه کنند. به حمد الله تا امروز کمبود تخت، پرستار و پزشک نداریم. 

روحانی با بیان اینکه ۶۰ درصد تخت بیمارستانی ما در مشهد خالی است و ۳۰ درصد از تخت‌های بخش ویژه هم جای خالی دارد، عنوان کرد: دستورالعمل اولیه ما این بوده که هر کشوری می‌خواهد در زمینه مبارزه با کرونا به ما کمک کند، آن را دریافت می کنیم و هر کشوری هم از ما کمک بخواهد در حد توان به آنها هم کمک می‌کنیم.

وی با تشکر از وزارت امور خارجه، گفت: وزارت امور خارجه طرح نه به تحریم را راه انداخته است و تلاش بر این است که پول‌های بلوکه شده ما آزاد شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه مقامات از مردم درخواست کردند در این ایام مردم به سفر نروند، تصریح کرد: دیروز آماری که استاندار خراسان رضوی به من  داد نشان می‌دهد مردم همراهی کرده اند و استاندار خراسان رضوی گزارش داد که ۷۸ درصد سفرها در این استان کاهش پیدا کرده است. این به معنای همکاری خوب در کشور است.

** تصمیمات سخت برای حفاظت از جان مردم است

روحانی ادامه داد: دیروز در ستاد ملی مبارزه با کرونا بحث مفصلی شد که سختگیری‌ها باید بیشتر شود و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را وزارت بهداشت آورده بود تا سختگیری‌های بیشتری در بعضی جاها اعمال شود، چون این طرح نیاز به بحث‌های تخصصی و دقت بیشتر داشت این امر به کمیته امنیتی اجتماعی که وزیر کشور مسئول آن است محول شد. طرحی آماده شده و تدوینش تا ظهر طول می‌کشد. بهر حال این طرح تصویب و ابلاغ خواهد شد و  این ابلاغ ممکن است سختگیرانه باشد، برای سفرها مشکلات و محدودیت‌هایی را ایجاد خواهد کرد و از مردم بخواهد که سریعتر به موطنشان برگردند و سفرهای موج بعدی ممانعت کند. این تصمیمات سخت برای حفاظت از جان آنها است و ممکن است همه پارک‌ها بسته شود، سیزده‌به‌در مثل سال‌های قبل نباشد، اما چاره‌ای بجز این نداریم.

وی با تاکید بر اینکه سلامت مردم برای ما مهم است، اظهار داشت: ما باید موج دیگر کرونا را مدیریت کنیم و تا شنبه ۱۶ فروردین این طرح سختگیرانه باید اجرا شود. 

** مردم از فردا آمادگی سختگیری‌ها را داشته باشند

رئیس جمهور با اشاره به کمک دولت به صورت بسته های معیشتی، بیان داشت: مصوبات دیگری هم در زمینه کمک اقتصادی خواهیم داشت. هر توانی داشته باشیم استفاده خواهد شد. هر طرحی نیاز به کمک و مشارکت مردم دارد. اگر همه در کنار هم باشیم راحت تر انجام می شود. مردم باید از فردا آمادگی سخت گیری‌ها را داشته باشند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب