سرویس: استان ایلام
کد خبر: 43330
|
12:53 - 1399/01/04
نسخه چاپی

جبهه‌ای بدون تجهیزات در ایلام/ پزشکان و پرستاران ایلامی چشم انتظار تجهیزات مراقبتی+ تصاویر

جبهه‌ای بدون تجهیزات در ایلام/ پزشکان و پرستاران ایلامی چشم انتظار تجهیزات مراقبتی+ تصاویر
با وجود گسترش بیش از پیش ویروس کرونا در استان ایلام، پزشکان و پرستاران در این استان از نبود لوازم مراقبتی در رنج بوده و از این موضوع گلایه کرده‌اند.

به گزارشايلام بيدار، با شیوع گستردهکروناویروس سربازان خط مقدم یعنی پزشکان و پرستاران تمام توان خود را به کار گرفته‌اند و برای مقابله با این ویروس شجاعانه به پاخاسته‌اند.

جنگ بر علیهکروناهمه گیر شده است و مردم برای در امان ماندن از ترکش‌هایکروناباید در خانه بمانند. یکسری از افراد با رشادت‌های خود تبدیل به قهرمانان جنگ شده‌اند. سلاح مبارزه با این جنگ ماسک و مواد ضد عفونی کننده است.

اگر تمام مردم باهم همکاری کنند و برای مدتی کوتاه در قرنطینه بمانند قطعا این دشمن را شکست می‌دهیم.
خط مقدم جنگ علیهکرونابیمارستان است، از این رو به سراغ پزشکان و پرستاران رفته‌ایم تا اوضاع آن را مورد بررسی قرار دهیم که آیا وسیله‌ای برای مقابله با این جنگ دارند یا خیر.

بعضا با کمبود لوازم بهداشتی و محافظتی مواجه هستیم

جلیل فیضی یکی از پزشکان بخشکروناایلام در گفت‌وگوبا خبرنگار فارس در ایلام، گفت: به دستور وزارت باید هر استان دارای یک بیمارستان تخصصی باشد که در ایلام به کمک دانشگاه علوم پزشکی، بیمارستان شهید مصطفی خمینی با توجه به اینکه یک بیمارستان مرکزی است و دارای امکاناتی همانند سیتیاسکن و مزایای دیگری است به عنوان بیمارستان مبارزه باکرونادر نظر گرفته شد.

وی افزود: با توجه به اینکه بیمارستان بایستی باید برای مقابله با یک بیماری خاص (کروناویروس) در نظر گرفته میشد با کمک مدیر بیمارستان آن تغییرات اعمال شد و تا حدودی قابل قبول شد. بیمارستان شهید مصطفی خمینی یک بیمارستان دولتی است و هرگونه مساعدت و رفع نیاز در آن توسط دولت انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به کمبودهایی که در این بخش است، گفت: درباره کمبودهای بیمارستان می‌توان به نبود ماسک و لباس‌های محافظتی(گان) اشاره کرد؛ البته نظام پزشکی تعدادی ماسک فقط برای پزشکانتوزیعکرده و کمبودهای دیگری هم وجود دارد اما این کمبودها یک موضوع کشوری و حتی جهانی است.

فیضی با اشاره به یکی دیگر از مشکلات موجود در بیمارستان، ادامه داد: بسیاری از ادارات و حتی پرسنل بیمارستان با توجه به مشکل ریوی به دلیل ترس ازکروناو به توصیه ما دیگر سر کار حاضر نمی‌شوند.

خانواده و اقوام از من می‌ترسند !

این پزشک بخش عفونی وکرونایی، عنوان کرد: بنده به عنوان پزشک خط مقدم جنگ علیهکرونا، مشکلات دیگری دارم، از جمله اینکه افراد خانواده و اطرافیانم از من وحشت دارند و راضی به کار کردن من در بخشکرونانیستند؛ اما به دلیل تخصص بنده و بر حسب وظیفه خود را مسوول این کار می‌دانم.

از این رو به سراغ پرستاران بیمارستان رفتیم تا از دغدغه‌های آنان نیز با خبر شویم.

لوازم بهداشتی فاقد استانداردهای کافی هستند

یکی از پرستاران بیمارستان شهید مصطفی خمینی نیز در گفت‌وگوبا خبرنگار فارس در ایلام، گفت: بزرگترین مشکل ما پرستاران کمبود امکانات بوده و هست، هر روز وسایل حفاظت فردی محدود ما از یک جای جدید تامین می‌شود و متاسفانه خیلی از آنها فاقد استاندار لازم هستند. 

وی افزود: از جمله این کمبودها می‌توان به لباس‌های بی کیفیت اشاره کرد که انگار از رو تختی یکبار مصرف تهیه شده‌اند و خیلی زود از همه جا پاره می‌شوند.

تهیه ماسک پرستاران از لباس پرسنل پتروشیمی !

این پرستار بخشکرونادر ایلام، تصریح کرد: وجود ماسک‌هایی که فاقد اطمینان و استاندارد لازم برای پیشگیری هستند و حتی تعدادی از آنها دست دوز هستند. بعضی از دوستان به ابتکار خود و از سر ناچاری از لباس پرسنل پتروشیمی ماسک تهیه می‌کنند.

وی ادامه داد: در هر شیفت به صورت سهمیه‌ای یک ماسک فیلتردار با ۱۰ عدد دستکشلاتکسوجود دارد، که اگر تمام شود باید بدون دستکشلاتکسکار کنیم. الکل و محلول ضد عفونی کننده به صورت خیلی محدود وجود دارد و تا پایان شیفت ممکن است اصلا چیزی به ما نرسد.

وی با اشاره به شرایط سخت کاری خود، گفت: همه اقوام و خانواده می‌گویند سرکار نرو ولی این چیز خلاف اعتقاد من است، من از اول این جریان و شیوع ویروس، ازکروناترسی نداشتم و به دوستانم هم می‌گفتم ما به این ویروس مبتلا می‌شویم ولی بهبود پیدا می‌کنیم.

این پرستار ایلامی با بیان آرزوی خود، یادآور شد: فقط امیدم به روزهای بعدکروناست، که دست دخترم را بگیرم و با خیال راحت به پارک برویم و بازگردیم.

پرستاران پشت مردمرا هیچگاهخالی نمی‌کنند

وی افزود: من واقعا شغلم را دوست دارم، اما بعضی وقت‌ها بی مهریمسوولینمربوطه انگیزه‌ام را کم می‌کند. امیدوارممسوولیناین روزها را فراموش نکنند و در ذهنشان بماند که پرستارها هیچ وقت پشت آنها و مردم را خالی نکرده و نمی‌کنند.

مردم بایستی به این درک جمعی برسند که در صورت رعایت نکردن در خصوص ویروسکروناامکان ابتلای پزشکان و پرستاران به این بیماری بیشتر می‌شود و در این صورت دیگر فردی نخواهد بود تا از آنان مراقبت و پرستاری کند، فلذا بایستی با قرنطینه خانگی به روند بهبود این ویروس در جامعه کمک کنند.

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد