سرویس: جهاد و مقاومت
کد خبر: 42427
|
08:36 - 1398/11/29
نسخه چاپی

سوگواری ۷۲ ملت در عزای سردار آسمانی «حاج قاسم سلیمانی»

سوگواری ۷۲ ملت در عزای سردار آسمانی «حاج قاسم سلیمانی»
باز هم سردار سپهبد شهید حاج «قاسم سلیمانی» و باز هم مصلی امام خمینی (ره)؛ یاد آن جمعه‌ای افتادم که مردم مات و مبهوت، هق‌هق‌کنان و اشک‌ریزان به نماز جمعه آمدند و بعد از اقامه نماز، از مصلی تا میدان ولی‌عصر (عج) بر سر و سینه زدند و فریاد «انتقام، انتقام» سر دادند.

به گزارشايلام بيدار، باز هم سردار سپهبد شهید حاج «قاسم سلیمانی» و باز هم مصلی امام خمینی (ره)؛ یاد آن جمعه‌ای افتادم که مردم مات و مبهوت، هق‌هق‌کنان و اشک‌ریزان به نماز جمعه آمدند و بعد از اقامه نماز، از مصلی تا میدان ولی‌عصر (عج) بر سر و سینه زدند و فریاد «انتقام، انتقام» سر دادند؛ همان جمعه‌ای را می‌گویم که در بامداد آن روز، حاج‌قاسم بالاخره بعد از سال‌های‌ سال مجاهدت، مزد خود را از خدایش گرفته و در آغوش اربابش حضرت سیدالشهداء (ع) آرام گرفت و بعد از سال‌ها انتظار، به همرزمان شهید خود پیوست؛ آخر می‌گویند که حاج‌قاسم بعد از شهادت حاج «احمد کاظمی»، برای شهادت خیلی بی‌تابی می‌کرد.

شامگاه پنج‌شنبه، نزدیک به ۴۰ روز از آن جمعه می‌گذشت که دوباره مردم به مصلی امام خمینی (ره) آمدند تا این‌بار در مراسم بزرگداشت چهلمین روز شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همرزمان‌شان شرکت کنند؛ چراکه این مردم، مردمی نیستند که با شهادت دسته‌گل‌هایی نظیر حاج‌قاسم بخواهند منفعل شوند، نشان به این نشان که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی نیز ما دسته‌گل‌های زیادی را از دست دادیم؛ دسته‌گل‌هایی نظیر بهشتی، باهنر، رجایی، مطهری و...؛ اما منفعل نشدیم که هیچ، بلکه مصمم‌تر از قبل شدیم؛ همان‌گونه که امام خمینی (ره) در واکنش به شهادت آیت‌الله مطهری، فرمودند: «بکُشید ما را؛ ملت ما بیدارتر می‌شود. ما از مرگ نمی‌ترسیم؛ و شما هم از مرگ ما صرفه ندارید. دلیل عجز شماست که در سیاهی شب، متفکران ما را می‌کشید. برای اینکه منطق ندارید...»؛ بنابراین وقتی حاج‌قاسم شهید شد، اگرچه که اشک‌های مردم از نبودن او جاری شد اما مکتبی از وی باقی ماند که ملت ما را بیدارتر کرد و آن، مکتبی نبود جز «مکتب سلیمانی».

مراسم بزرگداشت چهلمین روز شهادت حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش، جلوه‌ای از «مکتب سلیمانی» بود. از آن موکب‌های اربعین حسینی که حال و هوای مسیر نجف به کربلا را در این مراسم زنده کرده بودند تا مردمی که با تصاویر حاج‌قاسم به مصلی آمده بودند. دلاوران افغانستانی لشکر «فاطمیون» با برپایی ایستگاه صلواتی مزین به تصاویر شهدای والامقام این لشکر پیروز، به مراسم گرامی‌داشت چهلیمن روز شهادت حاج‌قاسم و همرزمانش آمدند، تا ثابت کنند که «مکتب سلیمانی» یک مکتب جهانی است و موکب «خدام‌الحسین (ع)»، موکب «حضرت فاطمه (س)»، «موکب‌السقاء» و... نیز در این مراسم، با همان سبک و سیاق اربعینی خود، از مردم پذیرایی کردند.

در مراسم بزرگداشت چهلمین روز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی و همرزمانش، سردار «اسماعیل قاآنی» پشت تریبون آمد و وصیت‌نامه سردار دل‌ها را در مقابل حضور انبوه عاشقان و دوربین‌های رسانه‌ها خواند. وقتی قاسم از زبان اسماعیل با مردم سخن گفت، برگی جدید از «مکتب سلیمانی» برای آزادگان جهان ورق خورد، تا همگان دریابند که ۴۰ سال آینده انقلاب اسلامی با عمل به نقشه راهی که حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، با عنوان بیانیه گام دوم انقلاب تبیین کرده‌اند و تجربه‌هایی که حاج‌قاسم در این وصیت‌نامه در اختیار مردم و مسئولان قرار داده است، می‌تواند دورانی درخشان برای آن‌ها در همه عرصه‌ها باشد.

سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این مراسم، سخنرانی کرد و در میان سخنان خود، از همان مکتب سلیمانی سخن گفت و تأکید کرد که «حاج قاسم سلیمانی 41 سال لباس جهاد را از تن به در نکرد و همیشه در هجرت بود چون می‌دانست هجرت مقدمه جهاد است؛ براین اساس بود که توانست روح جهاد را در همه بلاد اسلامی زنده کند و احیاگر مکتب جهاد و شهادت باشد».

«مکتب سلیمانی» در یک‌کلام یعنی مکتب «انسانیت»

مردمی که در این مراسم حضور داشتند، هرکدام به یک نحوی، مکتب سلیمانی را شناخته بودند؛ یکی از حاضران، مردی بود که مقابل در ورودی مصلی، عکس حاج‌قاسم را در دست گرفته و ایستاده بود. وی در تبیین مکتب سلیمانی به خبرنگار دفاع‌پرس گفت: «مکتب سلیمانی» یعنی روحیه «ازخودگذشتگی»، «اخلاص»، «ایمان»، «دگراندیشی»، «تفکر حسینی» و «ایمان به خداوند». چراکه انسان‌ها در این مکتب آموزش می‌بینند که بی‌خیال نبوده و نسبت به انسان‌های دیگر، احساس هم‌نوع‌دوستانه داشته باشند و هرجا که صدای مظلومی بلند می‌شود، به کمک او بشنابند. بنابراین «مکتب سلیمانی» در یک‌ کلام یعنی مکتب «انسانیت». همان هدفی که خداوند متعال از خلق انسان داشته و بنیان‌گذاری انقلاب اسلامی ایران نیز بر همین اهداف بوده است.

در کنار همه این خصوصیاتی که مطرح شد، «مکتب سلیمانی» روحیه رزمی و جنگ‌جویی و روحیه جهادی هم علیه ظلم و تباهی دارد و با همین روحیه‌هاست که ملت‌های جهان می توانند به آزادی دست پیدا کنند.

شهید حاج قاسم سلیمانی بر روی «ولایت فقیه» بسیار تأکید داشت

توزیع کتابچه‌های وصیت‌نامه حاج‌قاسم در این مراسم و مردمی که برای دریافت این کتابچه مشتاق بودند، جلوه زیبایی داشت؛ در این میان به سراغ جوانی رفتم تا از مکتب سلیمانی برایمان بگوید. وی در این‌باره تصریح کرد: سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بر روی «ولایت فقیه» بسیار تأکید داشت و این موضوع را برای هر حزب و گروهی، محور اصلی می‌دانست؛ بنابراین هرکسی که می‌خواهد در هر عرصه‌ای اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... تلاش کند، باید موضوع پیروی از ولایت فقیه که می‌تواند تقویت‌کننده این عرصه‌ها باشد را در نظر بگیرد که این یکی از اصول «مکتب سلیمانی» است.

حاج‌قاسم روحیه‌ای ضدتروریسم و ضدجنگ داشت و عاشق انسانیت بود

از سویی دیگر، مردی جبهه و جنگ‌دیده با چفیه‌ای برگردن را دیدم که ترجیح دادم با وی درباره «مکتب سلیمانی» گفت‌وگو کنم. وی در این‌باره گفت: شخصیت حاج قاسم سلیمانی آن‌قدر بزرگ است که به این راحتی‌ها نمی‌توان درباره شأن و مرام شخصیتی وی سخن گفت. اما اگر بخواهیم به‌صورت کوتاه در این‌باره بگوییم، باید گفت که هر انسان آزاده‌ای در منطقه غرب آسیا و حتی فراتر از آن یعنی جهان، شخصیت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را دوست داشت. چراکه وی روحیه‌ای ضد تروریسم و ضد جنگ داشت و عاشق «انسانیت»، «صلح»، «دین»، «وطن» و «ولایت فقیه» بود و امنیت مرزهای کشور و دیگر کشورهای اسلامی برای او اهمیت داشت. از افغانستان گرفته تا لبنان، عراق، سوریه و...، هرجا که می‌دید مسلمان‌ها مورد ظلم قرار گرفته‌اند، می‌رفت آن‌جا و از این انسان‌ها دفاع می‌کرد.

حاج‌قاسم همیشه حامی ستمدیدگان و مستضعفان، و عاشق و شیفته حضرت امام خمینی (ره) و حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) بود و به آن‌ها بسیار عشق می‌ورزید و بر این عشق بسیار پای‌بند بود و تا آخرین لحظات زندگی خود، پای همین عشق و نیز پای دین و قرآن فدا شد و به خدا پیوست.

اگرچه تاکنون افراد بسیار بزرگی در راه اهداف انقلاب اسلامی ایران فدا شده‌اند اما امروز «مکتب سلیمانی» موجب شده است تا بسیاری از جوانان و نوجوانان که نه انقلاب و نه دفاع مقدس را دیده‌اند، از این مکتب سرمشق بگیرند و آن را سرلوحه زندگی خود قرار دهند.

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد