سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 40825
|
22:52 - 1398/10/09
نسخه چاپی

بخاطر اثر یوروویژن، ممنوع الورود به جمهوری آذربایجان هستم / در پاسخ به پیشنهادات مان برای تبریز ۲۰۱۸ فقط شعار دادند

بخاطر اثر یوروویژن، ممنوع الورود به جمهوری آذربایجان هستم / در پاسخ به پیشنهادات مان برای تبریز ۲۰۱۸ فقط شعار دادند
فرهاد رحیم قراملکی با فعایت های آزادانه تبدیل به کاریکاتور های حرفه ای تر شده است و در محافل بین المللی نیز حائز رتبه شده است.

به گزارشايلام بيدار، در این ایامی که هنر و هنرمند به لطف متولیان فرهنگی در فشار های جامعه، کمرنگ و کمرنگتر شده اند،  پای صحبت هنرمندی می نشینیم که ۲۳ سال دردهای مردم را به روی کاغذ کشید تا قدمی در راستای توسعه هنر و ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی برداشته باشد.

فرهاد رحیم قراملکیمتولد سال ۵۹ که از سال ۱۳۷۸ کاریکاتور را به صورت رسمی با روزنامه مهد آزادی شروع کرده و پس از تشکیل انجمن، با فعایت های آزادانه تبدیل به کارتونیست حرفه ای شده است و در محافل بین المللی نیز حائز رتبه شده است که آخرین آن کسب دیپلم افتخار هفتمین جشنواره بین المللی یونان در چند روز اخیر بود.

 

تبریز بیدار: بیشتر در چه موضوعاتی فعالیت داشته اید؟

اوایل موضوعات آزاد ولی با گذر زمان، به مباحث سیاسی مثل جبهه مقاومت، داعش، آل سعود و جریانات بین المللی ورود پیدا کرده ام و در این زمینه ها جوایز داخلی و بین الملی و حتی در کشور های دیگر مثل سوریه، کلمبیا و یونان برنده شده ام.

بخاطر اثر یوروویژن، ممنوع الورود به جمهوری آذربایجان هستم / به اسم تذکر، توهین های زیادی به جان خریده ام

تبریزبیدار: آیا تا کنون کاریکاتور هایتان با تعبیر به توهین، پیگرد قانونی برای شما در پی داشته؟

شاید برای هر کاریکاتوریستی این وقایع اتفاق افتد، ولی من تا کنون تمام تلاش خود را کرده ام که خطوط قرمز را رعایت کنم؛ تمام کاریکاتور هایم را از بطن جامعه به تصویر می کشم، اتفاقاتی که برای مردم ملموس است را باید حداقل به قلم هنر، به سمع و نظر مسولین رساند.

من به نام تذکر خیلی توهین ها به جان خریدم. چند سال قبل کاریکاتور هایی در مورد معضل های شهری در نشریه نسیم قره داغ منتشر می‌شد ولی دیگر کسی پیگیر این موضوعات نیست.  حتی رسانه های استانی ما با کپی از رسانه های پایتخت، حمایت خود را از روی هنرمندان برداشته اند.

در نمایشگاهی در جمهوری آذربایجان به خاطر رژه همجنس بازان(یورو ویژن) کاریکاتوری طراحی کردم که با واکنش های بسیار تندی مواجه شدم به حدی که ممنوع الورود کردند. 

در خصوص به چالش کشیدن آل سعود پس از حادثه منا در نمایشگاه فرهنگی هنری شهرداری، برخی از مسئولی استانی اعتراض کردند که با این کاریکاتورها  روابط دیپلماتیک ما با آل سعود، به هم می خورد.

هنرمندان جشنواره زده شده اند

تبریز بیدار: آیا درآمد کارهای هنری، برای گذران زندگی کافی است؟

در جامعه ما کسی از هنرمند حمایت نمی‌کند، همه ما جشنواره زده شده ایم همه برای شعار هستند ولی از زیر بار عمل، شانه خالی می کنند. رسانه های ما به کپی کردن علاقه دارند و از  پایتخت کپی می‌کنند، نمی خواهند هنرمند بومی در آمد داشته باشد.

 

با تغییر مدیران استانی، کتابچه شهروندی بایکوت شد

کاریکاتوریست ها باید صورت حرفه ای وقت بگذارد و تا هنر خود را تبدیل به امضا کنند خیلی از کاریکاتوریست ها هستند که طراحی کاراکتر می کنند.

ما ایامی در تبریز کتابچه شهروندی طراحی و پایه گذاری کردیم ولی برخی تغییر مدیریت ها باعث شد این کتابچه ها هم بایکوت شود، هر کسی به نحوی مانع از فعالیت ما شد.

 

تنها نهاد حامی کاریکاتوریست ها در استان، بسیج هنرمندان است

تبریز بیدار: رویکرد مدیران فرهنگی استان به کاریکاتور چگونه است؟

متولیان و مدیران فرهنگی ما رویکرد ضعیفی دارند، در سال‌های قبل به صورت جزئی حمایت می شدیم ولی به خاطر تغییر مدیریت ها و سلایق در هر دوره ای، کنار گذاشته شدیم،  واین در زمانی رخ داد که یک هنر در حال رشد بود. تنها سازمان حامی کاریکاتوریست ها، بسیج هنرمندان است که با در اختیار قرار دادن تمام امکانات در کنار هنرمندان ایستاده است.

در پاسخ به پیشنهادات مان برای تبریز ۲۰۱۸ فقط شعار دادند

 تبریز بیدار: آیا برای فعالیت حرفه ای در تبریز بستری فراهم شده است؟ وضعیت شهرهای دیگر چگونه است؟

در پایتخت، فضا برای پیشرفت بهتر از تبریز است و من حتی با کشور های دیگر همکاری کردم ولی به خاطر مشکل در پرداخت هزینه ها قادر به ادامه فعالیت نشدم.

رنگ کاریکاتور در تبریز کمرنگ است، بجنورد مهد کاریکاتور است و هر ساله با برگزاری جشنواره، یکی از هنرمندان خود را به کشور معرفی می کند. در تبریز ۲۰۱۸ خیلی طرح ها پیشنهاد دادیم ولی مسئولان فقط شعار دادند ولی قبول نکردند.

تبریز بیدار: عدم حمایت ها ناشی از عدم شناخت مسئولین از هنر است و یا دلایل دیگری هم دخیل بر این امر است؟

اداره کل فرهنگ و ارشاد به عنوان متولی فرهنگی در رزومه سالانه خود به چند برنامه هنری و تعداد کتیری موسیقی و کنسرت مجوز می‌دهد ولی برای هنر کاریکاتور و نقاشی دریغ از کوچکترین حمایتی.  موسیقی در تبریز خیلی ارجح تر و بیشتر از هنر های دیگر است ما سالانه کنسرت های در تبریز شاهد هستیم ولی چند نمایشگاه نقاشی و کاریکاتور داشته ایم که قبلا برگزار می شد و اکنون تعطیل شده است.

هنر کاریکاتور تبریز در حال احتضار است

تبریز بیدار: آیا در تبریز انجمن فعالی برای کاریکاتور ها وجود دارد؟

انجمن ما با بحران مالی دست به گریبان است قبلا کار های خوب و بین المللی برگزار می کردیم به حدی که تبریز قلب کاریکاتوری ایران بود ولی اکنون قلب کاریکاتور در حال احتضار است، کسی حمایت نمی کنند و همه شعار می دهند.

موزه کارکاتور تبریز با اینکه یکی از موزه های ثبت شده است ولی اکنون با توجه به وضعیت چقدر کاریکتوریست ها فعال هستند؟  کاریکاتور یه قدرت بارندگی داشته باشد و مفهوم را برساند، به عنوان سلاح است.

مثلا در حادثه منا همه نظر های متفاوتی دادند ولی کسی نگفت که حجاجی که به سرزمین امن الهی رفته بودند، با کدام امنیت و تضمین امنیتی رفته بودند؟  مسئولین به خاطر اینکه نخواستند جو متشنج شود، اصلا قضیه را لاپوشانی کردند.  ما به عنوان هنرمند و کاریکاتوریست در چنین فضاهای وظیفه داریم فعالیت کنیم.

ظلم ستیزی وظیفه هنرمند و سلاح او قلم است

با هر قلمی که روی کاغذ می‌گذاشتم برای حادثه منا گریه کردم، کسی نمی‌گذارد عمق فاجعه منتشر شود.  چرا رسانه های خارجی هیچکدام حادثه منا را منتشر نکردند ولی یک خاشقچی را خوراک خبری قرار دادند؟ ظلم ستیزی وظیفه هنرمند است، سلاح هنرمند، قلم اوست، نباس از چیزی ترسید.

 برچسب سیاسی زدند و نمی توانم به مکه بروم

بعد از حادثه منا مرا به عنوان فرد سیاسی شناختند، یکی از مسئولین استانی به انتقاد از کاریکاتورهای در خصوص آل سعود گفت «ما روابط دیپلماتیک داریم» ولی این روابط به چه قیمتی بر قرار شده بود، به قیمت حاجیان بی گناه؟

من به عربستان(مکه و مدینه) و جمهوری آذربایجان ممنوع الورود هستم و این معنی را تلقی می کند که حرف های من به روی کاغذ ضربه ای به اینها وارد کرده که چنین کاری کرده اند.

تهدیدها علیه خود را افشا نکردم تا نگویند بازار گرمی می کنم / تعهد خود را به دلار نفروختم

تبریز بیدار: خطوط قزمزتان چیست؟

اقلیت ها و ادیان و انقلاب و اسلام خط قرمز من هستند، هیچ کدام را به هیچ وجه نمی فروشم. من از هیچ کسی نمی‌ترسم ولی ما را هم تهدید هایی می کنند ولی به کسی نمی توانیم بگوییم که می‌گویند گرمی بازار می کند.

یکبار فردی پیشنهاد گزاف دلاری به من داد تا اثری را طراحی کنم و حتی قرار نبود امضا و اسمی از من در طراحی برده شود اما تعهد خود را به دلار نفروختم.



تبریز بیدار: مشکلات کاریکاتور در تبریز چیست؟

کاریکاتور تبریز باحضور هنرمندان به نامی چون رحیم بقال اصغری و وجود مرکز کاریکاتوری به نام موزه کارتون تبریز که در حال حاضر جزو پنج موزه کاریکاتور جهان است و به گفته خیلی از مهمانان خارجی تبریز قطب کاریکاتور جهان شمرده می شود، کاریکاتور تبریز را در جایگاهی بسیار با ارزشی قرار می دهد ولی با این وجود نداشتن جایگاه مناسب کاریکاتور در مطبوعات محلی، ناملایمات اداره فرهنگ وارشاد با انجمن کاریکاتوریست های تبریز جزو مشکلات کاریکاتور تبریز به شمار می رود.

 
انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد