سرویس: اقتصادی
کد خبر: 39328
|
07:57 - 1398/08/14
نسخه چاپی

نیکزاد: سر سفره مسکن مهر نشسته‌اند و انتقاد می کنند

نیکزاد: سر سفره مسکن مهر نشسته‌اند و انتقاد می کنند
وزیر اسبق راه و شهرسازی با بیان اینکه سر سفره مسکن مهر نشسته اند و از آن انتقاد می شود گفت: وزیر فعلی راه و شهرسازی وارث پروژه ای هستند که 5 سال خوابیده بود.

به گزارشايلام بيدار،  شب گذشته رادیو اقتصاد با برگزاری یک گفتگوی تلفنی سعی کرد تا مشکلات و معایب مسکن مهر و طرح اقدام ملی مسکن را بررسی کند. رادیو اقتصاد از محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، علی نیکزاد وزیر اسبق راه و شهرسازی و عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی دعوت کرده بود تا در این برنامه حضور یابند که از میان این سه نفر فقط آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی حاضر به گفت و گوی تلفنی با این برنامه نشد.

علی نیکزاد در ابتدای این برنامه درباره اقدامات دولت نهم و دهم در بخش مسکن مهر و اقدامات دولت یازدهم و دوازدهم در خصوص طرح اقدام ملی و اینکه چگونه باید مردم صاحب مسکن شوند و دولت‌ها چه باید بکنند، گفت: باید بگویم که زمانی گفته می‌شد که تمام مشکلات به خاطر نقدینگی است که مسکن مهر پمپاژ کرد.

* روند رشد نقدینگی در دولت‌های مختلف

وی افزود: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کشور را با 1880 میلیارد تومان نقدینگی تحویل گرفت و با 13 هزار و 500 میلیارد تومان نقدینگی تحویل دولت خاتمی داد.دولت خاتمی با 13 هزار و 500 میلیارد تومان نقدینگی دولت را تحویل گرفت و با 92 هزار میلیارد تومان تحویل دولت احمدی‌نژاد داد و دولت احمدی‌نژاد هم با 492 هزار میلیارد تومان تحویل روحانی داد. عملا وقتی این موارد تقسیم  می‌شود می‌بینید که هاشمی 7.1 برابر، خاتمی با 6.8 برابر، احمدی‌نژاد با 5.4 برابر نقدینگی را مدیریت کردند و کمترین رشد مربوط به دولت احمدی‌نژاد بود اما در حال حاضر نقدینگی از 2 هزار هزار میلیارد تومان عبور کرده است.

نیکزاد تاکید کرد:سؤال بنده این است که برخی‌ها به دولت نهم و دهم تهمت می‌زدند حال چرا حاضر نمی‌شوند و توضیح نمی‌دهند که الان مسکن مهر وجود ندارد و این 2 هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی به کجا رفته است؟ اما باید بگویم که با 50 هزار میلیارد تومان و رشد نقدینگی حداقل برای 4 میلیون و 300 هزار خانوار ایرانی مسکن احداث شده است.

* پاسخ به جانمایی بد مسکن مهر

وزیر اسبق راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که اسلامی وزیر راه و شهرسازی اشاره کردند به موضوع مسکن مهر که آنهایی که فاقد متقاضی هستند و واحدهایی که طرح دعوی در دستگاه قضایی شده و ضعف‌هایی را مطرح کردند که اگر مسکن مهر مشارکتی احداث می‌شد پیمانکاران به دلیل افزایش تورم و شرایط مختلف کار را زمین نمی‌گذاشتند و همچنین بحث جانمایی را یکی از ایرادات مسکن مهر عنوان کرده گفت: کشور با کار انقلابی اداره می‌شود نه با ایده پردازی بنابراین باید آستین‌ها را بالا زد و کشور را ساخت.

وی با بیان اینکه باید اذعان کرد که در یک سال گذشته و با آمدن وزیر جدید راه و شهرسازی کارها با سرعت بهتری به پیش می‌رود افزود: حداقل کاری که در این مدت کوتاه وزیر راه و شهرسازی انجام داد طرح اقدام ملی مسکن بود اما اینکه اعلام شد 86 هزار واحد مسکونی مهر مشکل دارد قبول اما این عدد تنها 2 درصد طرح  مسکن مهر است اما وزیر راه  و شهرسازی وارث یک پروژه‌ای شد که 5 سال خوابیده بود.

نیکزاد گفت: روز اول که ما وزارتخانه را تحویل می‌گرفتیم اعلام کردیم با توجه به تحریم‌ها ما به یک مشکلی برمی‌خوریم و آن این بود که مصالح ساختمانی و قیمت‌ها بالا رفته بود و دوم متقاضیان توانایی تامین آورده دوباره را نداشتند؛ بنابراین راه حل ساده‌ای را پیشنهاد کردم و آن این بود که 8 هزار میلیارد تومانی که از اقساط مسکن مهر بازگشته است به افزایش سقف وام اختصاص یابد.

وی ادامه داد: اعلام کردیم که سقف وام مسکن مهر را از 25 میلیون تومان به 40 میلیون تومان برسانیم و متقاضیانی هم که آورده نداشتند به جای اقساط 270 هزار تومان اقساط 400 هزار تومانی را پرداخت کنند لذا مشکل حل می‌شد اما این موضوع را در شب انتخابات ریاست جمهوری اعلام کردند که سقف وام مسکن مهر را 40 میلیون تومان خواهیم کرد.

نیکزاد افزود: در حال حاضر طرح اقدام ملی مسکن را قبول داریم و ستاد اجرایی فرمان امام هم وارد این طرح شده است و زمین را تامین کردیم و قیمت روز هم برای آن گذاشته و 3 سال تنفس برای آن ایجاد کردیم و سه سال پول خود را سال اول 20 درصد ،سال دوم 35 و سال سوم 45 درصد بدون سود دریافت می‌کنیم.

وی افزود: اعتقاد ما این است که اگر می‌خواهیم کسانی که از نعمت مسکن در جمهوری اسلامی استفاده نکرده‌اند( زمین و تسهیلات) در طرح اقدام ملی مسکن وارد شوند و ثبت‌نام کنند.

* کاش کار مسکن زمین گذاشته نمی‌شد تا کشور به اینجا برسد

وی ادامه داد: طبق طرح جامع مسکن باید سالانه یک میلیون مسکن احداث شود اما در حال حاضر 13 میلیون حاشیه نشین داریم و سن ازدواج 4 میلیون جوان نیز گذشته است.بنابراین استارت کار با طرح اقدام مسکن در حال انجام است اما  چون فردی که باید در این مناظره حضور می‌یافت حضور ندارد تاکید زیادی نمی‌کنیم اما ای کاش کار زمین گذاشته نمی‌شد تا کار به اینجا نمی‌رسید.

وزیر اسبق راه و شهرسازی گفت: در مراسم معارفه وزیر راه و شهرسازی در مجلس اعلام شد که زمین رایگان و تسهیلات ارزان قیمت بدهیم در حالی که این موارد در مسکن مهر وجود داشت امید است که از تجربه ما هم برای طرح ملی مسکن استفاده شود و روزی به جایی برسیم که با ایده و اقدام انقلابی بتوانیم برای مردم مسکن بسازیم.

وی افزود: اگر 5 سال مسکن به حال خود رها شود در اسلامشهر مدرسه‌ها سه شیفته می‌شوند و دلیل آن این است که مردمی که در تهران زندگی می‌کردند نتوانستند از عهده پرداخت اجاره بها بیایند و به شهرهای حاشیه تهران مهاجرت می‌کنند.

*اینها سر سفره مسکن مهر نشسته‌اند

نیکزاد در پاسخ به این سؤال که قبول دارید که طرح اقدام ملی مسکن طرح خوبی است و آیا معتقد هستید که در این طرح نرخ سود بانکی با نرخ سود 18 درصد در حال پرداخت است آیا این تسهیلات اگر با سود کمتری پرداخت می‌شود اثرگذاری بهتری نداشت؟ گفت: طرح اقدام ملی مسکن طرح خوبی است اما باز هم می‌گویم که به هر حال همه اینها سر سفره مسکن مهر نشسته‌اند و وزیر راه و شهرسازی شاید دوست نداشته باشد علنا بگوید بنده می‌گویم که 5 سال کارها خوابیده بود.

وی افزود: در دولت نهم سعیدی‌کیا وزیر اسبق راه وشهرسازی جانمایی طرح را انجام داده بود و لایحه را به مجلس ارائه کرده بود. در سال 88 برای حدود 75 هزار واحد مسکونی فونداسیون ریخته شده بود اما ما در طول 4 سال یک میلیون و 800 هزار واحد مسکونی را به مرحله افتتاح رساندیم.

وی تاکید کرد: سؤال این است که دولت یازدهم و دوازدهم نمی‌توانست 1.5 میلیون واحد باقیمانده را به پایان برساند؟ 

وی ادامه داد: در پردیس در حال حاضر روزی 4 میلیارد تومان از فروش عرصه مسکن مهر درآمد ایجاد می‌شود که سالی 1460 میلیارد تومان می‌شود یعنی هر کجا که وزیر سابق راه و شهرسازی اجازه این کار را داده است بیش از 140 هزار میلیارد تومان درآمد فروش عرصه است.

وی ادامه داد: اما اینکه گفته می‌شود مسکن مهر در بیابان ساخته شده است ما هر چقدر گشتیم این مورد را پیدا نکردیم.

نیکزاد با اشاره به اینکه با یک اقدام ملی مردم را صاحب مسکن کنیم گفت: از هم اکنون باید به فکر مستاجران در فصل نقل و انتقالات باشیم.

منبع: فارس
 
 
انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد