سرویس: اجتماعی
کد خبر: 38010
|
00:28 - 1398/06/30
نسخه چاپی

علی‌احمدی: مدیریت در تعلیم و تربیت ثبات ندارد/ لزوم وجود کفیل آموزش و پرورش

علی‌احمدی: مدیریت در تعلیم و تربیت ثبات ندارد/ لزوم وجود کفیل آموزش و پرورش
وزیر پیشین آموزش و پرورش با گلایه از عدم ثبات مدیریت در آموزش و پرورش، گفت: برخی کشورها کفیل برای آموزش و پرورش دارند؛ کفیلی که با تغییر دولت‌ها تغییر نمی‌کند.

به گزارشايلام بيدار، علیرضا علی‌احمدی وزیر پیشین آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر اظهار کرد: نیروی انسانی و منابع انسانی اصلی‌ترین زیرنظام تعلیم و تربیت است ولی با توجه به اتفاقات در دنیا و نقش مدیریت، ضمن احترام به معلمان، اگر مدیریت درستی بر مجموعه کارها داشته باشیم همه اینها می تواند پوشش داده شود.

وی ادامه داد: مدیریت به مفهوم نظام تعلیم و تربیت نیست بلکه از مجلس و دولت تا تمام دستگاه‌ها که می‌توانند در خدمت آموزش و پرورش کار کنند را در بر می‌گیرد؛ اغلب نگاه به آموزش و پرورش را هزینه ای می‌بینند و توجه به اینکه این وزاتخانه وظیفه ساخت نیروی انسانی کشور را بر عهده دارد، مورد توجه نیست.

علی‌احمدی با تأکید بر مدیریت منابع انسانی، گفت: اگر به درستی تدبیر کنیم، معلمان با آمادگی کامل در خدمت نظام تعلیم و تربیت قرار می‌گیرند اما در حال حاضر می‌بینیم با فشار کسانی که جویای کار هستند، مجلس تصمیم می‌گیرد که این افراد وارد آموزش و پرورش شوند اما شاید آمادگی کامل برای کار در آموزش و پرورش را نداشته باشند. 

وی اضافه کرد: در دوره‌ای که بنده وزیر آموزش و پرورش بودم، نیروی انسانی را با بازنشستگی و بازنشستگی پیش از موعد کاهش دادیم و بدهی 17 ساله را تسویه کردیم؛ در آن زمان 175 هزار نفر با اختیار خودشان و مناطق بازنشسته شدند که موجب شد سهم بودجه که روند افزایشی داشت، حرکت افزایشی را داشته باشد و نیروی انسانی کمتر شود و در نتیجه سهم بودجه پرسنلی 80 درصد و سهم بودجه کیفیت بخشی و پژوهشی 20 درصد شود.

وزیر پیشین آموزش و پرورش ادامه داد: در حال حاضر مشکل‌مان این است که آموزش و پرورش دست خود آموزش و پرورش نیست و به خیلی جاها باز می‌گردد و نمی‌تواند نیروی مورد نیاز خود را از مراکز تربیت معلم و فارغ التحصیلان برجسته دانشگاه ها برگزیند و جذب نیرو دست سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی است.

وی افزود: به عنوان مثال وقتی دیدیم که سطح تحصیلات مراکز تربیت معلم، کاردانی است، یک سال طول کشید تا مجوز گرفتیم که سطح تحصیلات مراکز تربیت معلم از کاردانی به کارشناسی تبدیل شود یا وقتی حق‌التدریس‌ها می‌رفتند در مقابل مجلس تحصن می‌کردند ئ به نمانیندگان فشار می‌آوردند. نمایندگان طرحی برای استخدام آنها می‌دادند.

علی‌احمدی تصریح کرد: اگر می خواهیم معلم انگیزه، منزلت و توانمندی داشته باشد باید درست مدیریت کنیم؛ نیاز داریم که سند آموزش و پرورش، یک زیر سند علاوه بر 6 زیرنظام برای کف کار در مدرسه داشته باشد و نه تنها تکلیف مدرسه بلکه سایر نهادها را نیز مدیریت کند.

وی با گلایه از عدم ثبات مدیریت در آموزش و پرورش، بیان کرد: باید مدیران اعتقاد به سند تحول داشته باشند و از سوی دیگر برخی کشورها کفیل برای آموزش و پرورش دارند؛ کفیلی که با تغییر دولت‌ها تغییر نمی‌کند؛ باید معاون آموزشی، معاون پرورشی و معاون کتب درسی، ثبات داشته باشند. 

علی‌احمدی تصریح کرد: متأسفانه ثبات مدیریت را تدبیر نکردیم، سند تحول را در مدرسه تفویض اختیار نکردیم و نوع مدیریت ما از بالا پایین است. 

وی ادامه داد: برای تفویض اختیار به مدارس باید یک سری تحولاتی را اجرا کنیم و باید شایسته‌سالاری در مدیران داشته باشیم ضمن اینکه باید نظام انگیزشی برای معلمان داشته باشیم.

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد