سرویس: سیاسی
کد خبر: 37655
|
10:46 - 1398/06/17
نسخه چاپی

سروصدای حاشیه مداران برای ازدواج یک کودک/ اصلاح‌طلبان برای یازده میلیون جوان ازدواج نکرده هم جنجال می‌کنند؟

سروصدای حاشیه مداران برای ازدواج یک کودک/ اصلاح‌طلبان برای یازده میلیون جوان ازدواج نکرده هم جنجال می‌کنند؟
اصلاح‌طلبان نه تنها فرهنگ سازی را چاشنی کار خود نمی کنند بلکه تنها با غوغاسالاری و خبرسازی در چنین موضوعاتی سعی در جریحه دار کردن افکارعمومی و مطرح کردن خود و به نوعی انحراف جامعه از اولویت های‌شان هستند.

به گزارشايلام بيدار، دیروز با انتشار تصاویری از ازدواج یک دختر 10 ساله و پسر 22 ساله جنجالی در شبکه های اجتماعی بخصوص توئیتر ایجاد شد. برخی از مسئولان دولتی از جمله «معصومه ابتکار» معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری سریعا به ماجرا ورود کردند و حتی ابتکار زیر توئیت فردی که این خبر را منتشر کرده بود نسبت به اینکه این مسئله در کجا اتفاق افتاده از منتشر کننده خبر درخواست ارائه اطلاعات کرد. 

این ماجرا تقریبا به موضوع اول توئیتر فارسی بدل شد. اصلاح طلبان هم به طور قابل توجهی به این موضوع ورود کردند. تقریبا به سبب اینکه این ماجرا با احساسات افکارعمومی بازی می کند، مانند بسیاری از موارد مشابه دیگر مورد توجه این جریان برای ورود و وجهه دهی به جریان سیاسی اصلاح طلب قرار گرفته است.
 

البته رویکرد اصلاح طلبان تنها برای این موضوع جنجال سازی و اخذ امتیازات سیاسی اجتماعی آن است. این درحالی است که مسئله ازدواج خصوصا دختران در سنین پایین چندان راهکار مشکلی ندارد و «فرهنگ سازی» مهمترین راهکار آن برای برطرف کردن معایب چنین ازدواجی است. اما اصلاح طلبان نه تنها فرهنگ سازی را چاشنی کار خود نمی کنند بلکه تنها با غوغاسالاری و خبرسازی در این موضوع سعی در جریحه دار کردن افکارعمومی و مطرح کردن خود و به نوعی انحراف جامعه از اولویت های‌ شان دارند.

طبق آمار و ارقامی که درباره موضوع ازدواج در سنین پایین داده شده است طی سال گذشته ۳۷ هزار مورد ازدواج کودکان زیر ۱۴ سال در کشور به ثبت رسیده که سهم استان زنجان یکهزار و ۴۰۰ مورد بوده که در رتبه‌های اول کشوری قرار گرفته است. بدین جهت این موضوع چندان در شهرهای مختلف کشورمان شایع نیست و بایستی با فرهنگ سازی در حوزه های مشخص نسبت به بروز اسیب های آن جلوگیری کرد.
 

 
هرچند که باید گفت موضوع ازدواج در سنین پایین آنطور که اصلاح طلبان از آن یک تراژدی ساخته اند نیست و بعضا به نوعی قرادادی برای آینده است. از قدیم الایام رسمی بوده که برخی از خانواده ها برای پیوندهای خانوادگی سعی کرده اند که در سنین پایین دختر و پسر را نسبت به زندگی آشنا کنند و بعد از مدتی که افراد به سنی رسیدند که می توانند عهده دار زندگی خود شوند راهی خانه و کاشانه مشترک و مستقل خود می شوند.

اما در میان این بازی سیاسی اجتماعی اصلاح طلبان تراژدی‌های واقعی جامعه مغفول می ماند. بی اعتنایی جالبی هم در این حوزه انجام می گیرد که بسیار قابل تامل است. مثلا یکی از همین تراژدی‌های بزرگ اجتماعی رد شدن سن ازدواج بسیاری از افراد در جامعه است. 

مردادماه سال گذشته عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس خبر داد: «11 میلیون جوان ایرانی سن ازدواج را رد کرده اند که مدیرکل سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز آمار دیگری را اعلام کرد مبنی بر این که 13 میلیون جوان مجرد ایرانی در آستانه ازدواج هستند ولی سن مناسب ازدواج را سپری کرده اند یا در حال سپری کردن این سن هستند.» 

هشدار «محمد اسماعیل مطلق» درحالی اعلام شده است که به گفته وی سن مناسب برای ازدواج بین سنین 18 تا 35 سالگی است. این سن علاوه بر این که زمان مناسب برای ازدواج است، بهترین سن برای باروری و بچه دار شدن است و عبور از این سن برای فرزندآوری مخاطراتی به دنبال دارد.

اعلام این عدد درباره جوانانی که سن ازدواج را رد کرده اند در حالی است که «ناهید تاج‌الدین» عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس آمار ایرانیانی که سن ازدواج را رد کرده‌اند بیش از ۱۱ میلیون نفر اعلام کرد و ضمن تذکر به وزیر ورزش و جوانان در این باره، گفت: «در این میان تعداد زنان سه برابر مردان است.»

اعلام خبرهای مربوط به تجرد جوانان بدون تردید باعث نگرانی است به ویژه آن که قانون تسهیل ازدواج جوانان طی سال های گذشته همواره مورد بی مهری مسئولان دستگاه های مختلف قرار گرفته است و هیچ کس درباره اجرا نشدن آن پاسخ گو نیست. 

اما به نظر می رسد که موضوع ازدواج جوانان مانند ماجرای ازدواج افراد در سنین پایین برای بسیاری جنجال و فایده سیاسی ندارد که اصلا از آن حرفی به میان نمی آورند و سعی می کنند با بازی های دیگر از آن چشم پوشی کنند. از سوی دیگر مطرح کردن این موضوع سبب می شود که افکارعمومی از دولت و خصوصا جریان اصلاح طلب این سئوال را داشته باشند که برای این موضوع چه برنامه ای داشته اند.

خصوصا «معصومه ابتکار» که به طور کاملا جالبی درباره ماجرای کهگیلویه و بویراحمد چنان با سرعت تمام اقدام و به لغو ازدواج این دو فرد اقدام کرد، درباره برنامه های دولت برای تسهیل ازدواج جوانان و برطرف کردن معضل بزرگ عدم ازدواج 11 میلیون ایرانی و آسیب های آن چه پاسخی دارد.

به نظر می رسد که القای اولویت های جناحی پروژه اصلی اصلاح طلبان به افکارعمومی بوده که فقط برای اردوگاه این جریان سیاسی آورده داشته است و جامعه را از مشکلات و الویت های واقعی خود دور کرده است.
 
انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد