سرویس: اجتماعی
کد خبر: 37470
|
06:58 - 1398/06/11
نسخه چاپی

برخی افراد برای سند تحول بنیادین حاشیه‌سازی می کنند

برخی افراد برای سند تحول بنیادین حاشیه‌سازی می کنند
دبیرکل جمعیت اسلامی فرهنگیان با بیان اینکه برخی افراد برای سند تحول بنیادین حاشیه‌سازی می کنند، گفت: این چه منطقی است که سکانداری یک وزارتخانه مهم در طی 6 سال به 3 وزیر و یک سرپرست سپرده شود؟

به گزارشايلام بيدار، همایش جمعیت اسلامی فرهنگیان با شعار پیشرفت و عدالت در گروی اعتلای آموزش و پرورش، برگزار شد؛ در ابتدای همایش مسلم میرزاپور دبیرکل جمعیت اسلامی فرهنگیان ضمن خیرمقدم به حاضران گزارشی از فعالیت چند ساله جمعیت اسلامی فرهنگیان ارائه کرد و گفت: در سند تحول، «معلم» هدایت کننده، اسوه و پژوهشگر، «مدرسه» کانون تعلیم و تربیت و «دانش آموز» خلاق، کار آفرین و متخلق به اخلاق الهی است؛ آیا تحقق چنین اهدافی در تعلیم و تربیت اسلامی انتظار زیادی است؟

وی ادامه داد: متأسفانه از آغاز تصویب سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای سند حاشیه‌سازی شده و همچنان ادامه دارد؛ مخالفان این سند را آسمانی می‌دانند و اظهار می دارند قابل اجرا نیست؛ در واقع بی مهری به سال‌ها کاوشگری، پژوهشگری و تلاش‌های معلمان و کارشناسان خبره تعلیم و تربیت کشور است .

میرزاپور تأکید کرد: سند تحول از منابع ارزشمند فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و معارف علمی برخوردار است و می‌تواند نقش بسزایی در اجرایی شدن بیانیه گام دوم انقلاب ایفا کند.

دبیرکل جمعیت اسلامی فرهنگیان به مشکلات مالی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: از دیرباز آموزش و پرورش گرفتار کسری بودجه و عدم پرداخت پاداش پایان خدمت و معوقات فرهنگیان بوده و ظاهراً تاریخ و زمان برای حل آن وجود ندارد مگر در زمان انتخابات و رأی اعتماد گرفتن از مجلس.

وی اضافه کرد: این چه منطقی است در طی 6 سال، سه وزیر و یک سرپرست، یک وزارتخانه مهم را اداره کنند؟ چرا در انتخاب افراد دقت نمی‌شود؟ چرا دنبال مدیران ضعیف هستید؟ چرا مدیران قوی و جهادی را انتخاب نمی‌کنید؟

میرزاپور به طرح رتبه‌بندی معلمان هم اشاره‌ای کرد و گفت: سال‌هاست که می‌خواهند طرح رتبه‌بندی معلمان را اجرا کنند ولی دولت و مجلس هنوز گامی جدی بر نداشته‌اند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مجلس نیز در این همایش اظهار کرد: چون رویکرد همایش جمعیت فرهنگیان سند تحول بنیادین است من سخنان خود را با همین موضوع آغاز می‌کنم؛ سند تحول پر قدرت شروع شد ولی متاسفانه نه سند تحول و نه برنامه ششم را اجرا نکردند؛ به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران تعلیم و تربیت اگر این دو برنامه اجرا شده بود ما امروز شاهد این همه مشکل در آموزش و پرورش نبودیم.

وی اضافه کرد: سند تحول بنیادین از یک بنیه علمی قوی برخوردار است و امروز هیچ کس نمی‌گوید قابل اجرا نیست ولی نمی‌دانیم چرا عملیاتی نمی‌شود؟

حاجی‌بابایی افزود: با توجه به شرایطی که بر کشور حاکم است باید بگویم ما مشکل مدیریت داریم در بسیاری از حوزه‌ها مانند اقتصاد، فرهنگ اجتماع و….فاقد مدیریت دلسوز انقلابی و جهادی هستیم.

وی یادآور شد: روحیه انقلابی باعث شد پهپاد امریکا را سرنگون کنیم و کشتی انگلیس را توقیف کنیم؛ اینها امتیازاتی است که در پای میز مذاکره به دست نیامد اما برخی از دولتمردان هنوز هم به مذاکره چشم امید دارند.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: نظام نیاز به مدیرانی دارد که دارای سلامت نفس باشند؛ کسانی که از رانت و ویژه خواری و اختلاس استفاده می‌کنند به درد مدیریت جامعه نمی‌خورند؛ ما دولت و مجلسی انقلابی می‌خواهیم و باید انقلابی‌گری در همه زمینه‌ها تعریف شود زیرا اقدامات انقلابی باعث پیروزی ما در میدان‌های مختلف شده است.

وی از عملکرد دانشگاه فرهنگیان هم دفاع کرد و گفت: برخی بر این باورند که چرا باید چهار سال به دانشجو خدمات ارائه دهیم تا بشود معلم؟ او نمی‌داند دانشجویی که بعدها معلم می‌شود خود سند تحول است؛ دانشگاه فرهنگیان یعنی سند تحول چون انسان تربیت می‌کند و در سند تحول بنیادین به رضایت‌مندی معلم بسیار توجه شده است.

حاجی‌بابایی با اشاره به سخنان یکی از مسؤولان وزارت آموزش و پرورش که گفته بود دو ماهه طرح رتبه‌بندی را اجرا خواهم کرد، افزود: به اعتقاد بنده، او شناختی از طرح رتبه‌بندی ندارد چون اجرای طرح رتبه بندی فرایندی دارد که باید این فرایند آماده شود؛ از طرفی یک میلیون انسان شریف و با سواد این سخن شما را رصد می‌کنند و متوجه می‌شوند این حرف از پایه غلط است.

وزیر پیشین آموزش و پرورش یاد‌آور شد: 33 درصد هزینه آموزش و پرورش را مردم می‌پردازند و در این زمینه در دنیا رتبه اول را داریم که این شیوه درست نیست و همچنین قانون اساسی تأکید دارد بر آموزش رایگان برای همه کسانی که لازم التعیم هستند.

وی گفت: خروجی این همایش می‌تواند این باشد که کارشناسانه بررسی کنید که امروز آموزش و پرورش به چه نوع جراحی نیاز دارد تا مشکل آموزش و پرورش یک بار برای همیشه حل شود و نیاز به تزریق مسکن نباشیم.

احمد توکلی رئیس دیده‌بان شفافیت و عدالت نیز گزارشی از فعالیت آن نهاد و راهکارهای جلوگیری از فساد ارائه داد و گفت: امروز با سه مفهوم فساد سیاسی، فساد سیستمی وجرم یقه سفیدها روبه‌رو هستیم.

وی تصریح کرد: طی چند سال اخیر گروهی از قدرت سیاسی برای کسب ثروت استفاده کردند و کسانی که شایستگی ندارند پست‌های مدیریتی را اشغال کردند.

توکلی گفت: فساد سیستمی زمانی رخ می‌دهد که دستگاه مبارزه کننده با فساد خودش آلوده به فساد شده باشد برای همین است که گاهی برخی از مسؤولین حرفی را می‌زنند که به دل مردم نمی‌نشیند زیرا آن مسؤول خودش آلوده شده است؛ بنابراین مقوله امر به معروف و نهی از منکر می تواند عامل بازدارنده از آلوده شدن افراد یا دستگاه به فساد شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یاد‌آور شد: قوه قضائیه با آمدن آقای رئیسی مسیر خوبی را آغاز کرده است و امیدواریم با کسانی که در نظام پولی کشور اخلال ایجاد می‌کنند و فساد مالی به وجود می‌آورند به شدت برخورد کند.

وی از اصلاح ساختار اداری کشور برای جلوگیری از فساد یاد کرد و گفت: راه‌حل کم شدن یا ریشه‌کن شدن فساد مالی در بدنه سیستم این است که ساختارها را اصلاح کنیم و اولویت امروز کشور مبارزه جدی با فساد پولی است.

به گزارش فارس، در بیانیه پایانی این همایش نیز آمده است: ضمن گرامیداشت سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر، هفته دولت و روز کارمند انتظار داریم تلاش بی‌وقفه برای حل مشکلات کشور و ساده زیستی آن شهدا الگوی رفتاری همه دست اندرکاران کشور باشد.

توجه ویژه به مولفه‌های اقتصاد مقاومتی مهمترین راه برون رفت از مشکلات معیشتی ملت است؛ رونق تولید و حمایت از کالای ایرانی شاه بیت این مقوله است لذا انتظار داریم فرهنگیان عزیز، فرهنگ کار آفرینی را در جامعه نهادینه کنند.

با تأکید برای اجرای سند تحول بنیادین، با تدوین برنامه‌های معین و زمان‌بندی شده و مشارکت فرهنگیان در امر تعلیم و تربیت مطالبه‌ای بحق مورد انتظار است.


انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد