سرویس: استان ایلام
کد خبر: 36834
|
13:33 - 1398/05/13
نسخه چاپی

مهرماه امسال در ایلام؛

ششمین سوگواره ملی «علمدار کربلا» برگزار می شود

ششمین سوگواره ملی «علمدار کربلا» برگزار می شود
ششمین سوگواره ملی «علمدار کربلا» با موضوع «آواها و نواهای عاشورایی» به میزبانی استان ایلام، مهرماه سال جاری برگزار می‌شود.

به گزارشايلام بيدار، حجت‌الاسلام "علی چراغی پور"، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان ایلام گفت: تاکنون 5 دوره از سوگواره ملی علمدار کربلا در این استان با موضوع «شعر و عکس» اربعین حسینی و عاشورایی برگزارشده است که در سال جاری بر اساس هماهنگی انجام‌شده این سوگواره با محوریت آواها و نواهای عاشورایی برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: این سوگواره به همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان ایلام با مشارکت ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، روابط عمومی حرم حضرت ابوالفضل العباس (ع)، ستاد بازسازی عتبات عالیات استان ایلام در راستای بزرگداشت مقام شامخ قمر بنی‌هاشم (ع) برگزار می‌شود.

این مسئول گفت: عرض ارادت به ساحت مقدس خاندان مطهر پیامبر اعظم (ص)، آشنایی بیش‌ازپیش با معارف و سیره اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع)، استفاده از ظرفیت عظیم هنرمندان ایران اسلامی در راستای خلق آثار ارزشمند دینی و آیینی به‌ویژه فرهنگ عاشورایی، شناسایی و ارتقای سطح اطلاعات عمومی و تخصصی جوانان علاقه‌مند به آواها و نواهای عاشورایی از اهداف برگزاری این سوگواره است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان ایلام، شناسایی استعدادهای برتر ادبی فعال و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در قالب ایجاد رقابت سالم ترغیب و تشویق مدیران کانون‌ها به کشف استعدادهای محلی و منطقه‌ای فعال در حوزه آواها و نواهای عاشورایی، آشنایی بیشتر مردم و مسئولان بااستعدادها و ظرفیت‌های هنری موجود در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و تولید آثار فاخر ادبی در حوزه معارف دینی و آیینی را از دیگر اهداف این سوگواره برشمرد.

چراغی پور، بابیان اینکه هر شرکت‌کننده می‌تواند سه اثر را جهت شرکت در این بخش ارسال کند، ابراز کرد: این سوگواره در رشته‌های مداحی و نوحه‌خوانی، چاووش‌خوانی و لالایی خوانی ویژه اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد برگزار می‌شود.

وی، گفت: رشته مداحی و نوحه‌خوانی، نوجوانان و جوانان فعال در کانون‌های مساجد صرفاً ویژه برادران در رده سنی زیر ۳۰ سال برگزار خواهد شد که علاقه‌مندان می‌بایست بخشی از اجرای خود را حداقل ۴ و حداکثر ۷ دقیقه به‌صورت فایل تصویری ویدیو در قالب سی دی به دبیرخانه سوگواره ارسال نمایند.

چراغی پور، بابیان اینکه چاووش‌خوانی یکی از سنت‌ها و هنرهای آوایی قدیمی است که بیشتر برای بدرقه و استقبال زائران عتبات عالیات و مشهد مقدس اجرا می‌شود، تصریح کرد: برای شناسایی استعدادهای هنری فعال در این رشته صرفاً برادران علاقه‌مندان می‌توانند بخشی از اثر خود را به‌صورت فایل تصویری به دبیرخانه سوگواره ارسال کنند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان ایلام، بابیان اینکه نقش هنرمندان در تبیین فرهنگ عاشورایی بسیار مهم است و باید توجه داشته باشیم تا آیین‌ها و سنت‌های عزاداری را حفظ کرد و همواره زنده نگه داشت، گفت: لالایی خوانی یکی از انواع ادبیات عامیانه فولکلور است که هر قوم با توجه به آن فرهنگ کهن خود را تقویت می‌کند و گام مهمی در جهت تحکیم ارتباط کودک و خانواده برمی‌دارد.

وی، یادآور شد: علاقه‌مندان به این بخش می‌توان آثار خود را با موضوع گهواره حضرت علی‌اصغر (ع) از زبان حضرت ابوالفضل (ع) تولید و ارسال نمایند، همچنین در دو بخش فردی و گروهی (حداکثر ۳ نفر) و در رده سنی زیر ۲۰ سال آثار خود را با اقتباس از اشعار و متون شاعران انتخاب و ارسال نمایند.

چراغی پور، بابیان اینکه از آثار تولیدی بخش آوا و نماهای عاشورایی در صورت رعایت استانداردهای لازم حمایت ویژه به عمل خواهد آمد، ابراز کرد: آخرین‌مهلت ارسال آثار به ستاد هماهنگی استان ایلام ۲۵ شهریورماه سال جاری بوده و مرحله کشوری به میزبانی استان ایلام هفتم مهرماه برگزار می‌شود.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان ایلام، خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به ایران خیابان پیروزی مجتمع فرهنگی هنری ارشاد اسلامی طبقه دوم ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان ایلام ارسال نمایند و یا با شماره 08432228576 تماس حاصل نمایند.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد