سرویس: سیاسی
کد خبر: 3460
|
11:03 - 1392/05/22
نسخه چاپی

اکبر ترکان: کالابرگ( کوپن) احیا می شود!

اکبر ترکان: کالابرگ( کوپن) احیا می شود!
با وجود اینکه بازگشت به سیستم کوپنی در کشور مخالفان زیادی دارد ترکان مشاور آقای روحانی سخن از بازگشت به این سیستم به میان اورده است!

به گزارش ایلام فردا، اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با روزنامه اصلاح طلب آرمان از نگاه و موضع این دولت در مورد احیای سیستم کالابرگ سخن گفته و ادامه می دهد: «وقتی ما به کالابرگ اشاره می‌کنیم خیلی‌ها یاد کوپن می‌افتند که شاید برخی از ما از آن خوشش نمی‌آید اما واقعا در دنیای صنعتی پیشرفته این نوع حمایت وجود دارد. حالا اسم این نوع حمایت را کالاکد گذاشته‌اند که با یک کارت الکترونیکی حمایت از برخی اقشار انجام می‌شود.

از سوی دیگر وی اشاره می‌کند که برای حمایت از اقشار حقوق‌بگیر راه‌اندازی ظرفیت‌های معطل مانده در صنعت و بهره‌ور کردن نظام تامین اجتماعی برای کاهش هزینه‌های مالی بخش درمان مدنظر دولت است. ترکان در بخشی دیگر از این گفت‌وگو از پرداخت یارانه‌های نقدی گلایه و تفاوت آن با روش حمایت از طریق کالاکد را این گونه عنوان می‌کند: «یارانه‌ای نقدی را که اکنون دارند می‌دهند خیلی به بخشی از جامعه ما کمک نمی‌کند و بخشی از این یارانه‌ها بر سر سفره نمی‌روند اما حمایت‌ از طریق کارت‌های الکترونیکی باعث می‌شود حداقل این پول بر سر سفره افراد برسد

این سخنان در حالیست  که  بخشی از نمایندگان مجلس  معتقدند در حال حاضر الزامی برای ارائه کالابرگ وجود ندارد و شرایط نیز برای راه اندازی مجدد سیستم کالابرگ برای عموم مردم مهیا نیست

برخی از اعضای کمیسیون، برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز می گویند که شرایط در حال حاضر برای بکار گیری مجدد کالابرگ یا همان کوپن مهیا نیست زیرا در حال حاضر مشکل خاصی در تامین کالاهای اساسی وجود ندارد.

کارشناسان معتقدند که سیستم کالابرگ برای زمانی است که در عرضه کالاهای اساسی محدودیت وجود دارد و شرایط برای تامین این کالاها به انداره کافی مهیا نباشد اما در حال حاضر همانند دوران جنگ در تامین کالاهای اساسی مشکلی نداریم از این رو نیازی به عرضه دوباره کالابرگ نیست.

 

اما سؤال اینجاست که آیا راه حل و راهکار ورود به تأمین معیشت مردم، تأمین کالاهای اساسی آنهم از طریق سیتم کوپنی است؟ بدون شک پاسخ این سؤال منفی است چرا که این مهم یک تصمیم اساسی در اقتصاد کشور است و نمی توان یک شبه برای آن تصمیم گرفت.

 کشورراه طولانی را طی کرده تا به این مرحله رسیده است و اقتصاد کشور رشد کرده و تلاش های وافری در چند دولت انجام شده تا اصل 44 اجرایی شود و بخش خصوصی نیز تقویت شود و تلاش های زیادی در این زمینه که اقتصاد از حالت دولتی شدن خارج شود انجام گرفته است.

درست است که باید به تأمین معیشت مردم توجه کنیم ولی آیا دولتی شدن اقتصاد بهترین راه است؟ واقعیت این است که ایجاد سیستم کوپنی از نو، بازگشت به عقب است و موجب زمینه بیشتر رانت خواری می شود که باید در این زمینه تصمیمات باتعاملات بیشترانجام گیرد.

البته اجرای این سیستم موافقان و مخالفانی در کشور دارد که باید گفت اجرای درست قانون و رفع مشکلات مردم فقط از طریق همکاری مجلس و دولت اجام خواهد شد؛ در غیر این صورت بار و فشار اجرای نادرست برنامه ها بر دوش مردم و به خصوص طبقات اسیب پذیر خواهد بود.

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب