سرویس: استان ایلام
کد خبر: 34565
|
07:48 - 1397/09/01
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

اختراع فیلتر پایین گذر مایکرواستریپ در ایلام با حمایت بسیج + عکس

اختراع فیلتر پایین گذر مایکرواستریپ در ایلام با حمایت بسیج + عکس
یک مخترع ایلامی با حمایت های بسیج موفق به طراحی و ساخت فیلتر پایین گذر مایکرواستریپ با استفاده از رزوناتور پروانه ای و لوزوی با باند گذار تیز شد.

به گزارشايلام بيدار، اگر بخواهیم یکی از دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی ایران را برای معرفی در عرصه جهانی انتخاب کنیم، قطعا پیشرفت های علمی دانشمندان و جوانان این سرزمین است، جوانانی که با تکیه بر خداوند و با شعار ما می توانیم توانستند بسیاری از پله های ترقی و پیشرفت را طی کرده و تحسین جهانیان را برانگیزند.

امروز به برکت توجه ویژه مسئولان نظام اسلامی و تأکیدات رهبری بر فعالیت های علمی، جمهوری اسلامی ایران در رتبه اول پیشرفت علمی در جهان قرار دارد و بسیاری از دانش های علمی موجود در جهان در ایران قابل دسترسی است، دستاوردی که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران خنده دار و غیر قابل باور بود.

در گوشه و کنار ایران، جوانان و نوجوانان زیادی با استفاده از امکانات و تکیه بر استعداد و توانایی ذاتی خود، توانسته اند علاوه بر اثبات پتانسیل های آینده سازان ایرانی، قدم های موثری در جهت پیشرفت و ارتقای سطح علمی کشور بردارند که یکی از این افراد احسان باباخانی است.

ساخت فیلتر پایین گذر مایکرواستریپ

"احسان باباخانی"، متولد 1369 شهر ایوان و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق-الکترونیک با معدل الف است؛ وی هم اکنون مدرس و مدرس دانشگاه های آزاد ایوان و ایلام و علمی کاربردی، عضو انجمن مهندسین برق و الکترونیک ایران شاخه غرب کشور و عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ایلام است.

وی در رابطه با اختراع خود نیز می گوید: موضوع اختراع بنده طراحی و ساخت فیلتر پایین گذر مایکرواستریپ با استفاده از رزوناتور پروانه ای و لوزوی با باند گذار تیز می باشد.

با توجه به رشد مخابرات سیار و ارتباطات رادیویی، نیاز به ساختارهای با عملکرد بالا، اندازه فیزیکی مناسب وکوچکتر جهت کاربرد در مدارات مجتمع یکپارچه مایکروویو ،روز به روز در حال افزایش است؛ بنابراین مدارات مجتمع یکپارچه نیازمند المان های غیر فعال با کار آیی بالا می باشند.

با توجه به تقسیم باند های فرکانسی جهت کاربرد های مختلف نیاز به یک فیلتر با کارآیی بالا جهت حذف سیگنال های مزاحم و عبور سیگنال های مورد انتظار جهت ورود به گیرنده از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

با توجه به اینکه استفاده از عناصر گسترده در مدارات مجتمع مایکروویو دارای خطای زیادی جهت اهداف فرکانس بالا بوده و مدار مورد نظر نیز دارای ابعاد فیزیکی غیر قابل قبولی می گردد، بنابراین المان های مایکرو استریپ به لحاظ اینکه ، ساختار مایکرو استریپ روی یک ساب استریت از جنس دی الکتریک ساخته می شود بسیار مناسب جهت کاربرد در مدارات مجتمع یکپارچه مایکروویو می باشند.

وقتی مشکل پهنای باند قطع محدود حل می شود

در این پروژه فیلتر پایین گذر طراحی‌شده ،علاوه بر حل مشکل پهنای باند قطع محدود، توانسته که یک فیلتر پایین گذر با باند عبور وسیع را ارایه کند که می تواند علاوه بر کاربرد در سیستم های مخابرات سیارموجود، نیاز های سیستم های مخابراتی و رادیویی طیف گسترده به جهت نیاز به فیلتر های با حساسیت بالا را تامین کند.

در عین حال اندازه مداری بسیار کوچک این رزوناتور در مقایسه با سایر رزوناتورهای موجود که دارای ساختاری مشابه هستند،آن را جهت کاربری در مدارات مجتمع یکپارچه مایکروویو مناسب می سازدکه فیلتر ها و سایر عناصر غیر فعال مورد نیاز در حوزه مایکروویو را می توان به صورت یکپارچه و روی یک برد مدار چاپی با استفاده از تکنولوژی میکرو الکترونیک سنتز نموده و ساخت.

حمایت های بسیج انگیزه ام را بیشتر کرده است

وی در ادامه سخنان خود می گوید: شاید یکی از دغدغه های اصلی تمام مخترعین عدم خمایت از سوی مسئولان باشد همانطور که در مطالب فوق مطرخ کردم اختراع بنده می تواند در زمینه مخابرات مثمر ثمر واقع شود اما متاسفانه هرچه زدم به دار بسته خوردم وهنوز هیچ مسولی و هیچ نهادیاز پروزژهبنده حمایت نکردند الا حمایت های بسیج که واقعا اشتیاقم را نیز بیشتر کرد.

این مخترع خلاق بسیجی در پایان گفت: یک بسیجی هیچگاه ناامید نمی شود چرا که بنده به عنوان یک بسیجی در تلاش هستم بیشتر در عرصه علم خودم را نشان بدهم و امیدوارم با توکل بر خدا بتوانم مشکلات پیش رویم را یک به یک حل وفصل نمایم.

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد