سرویس: استان ایلام
کد خبر: 34168
|
08:08 - 1397/07/17
نسخه چاپی

یک فعال سیاسی:

حمله موشکی سپاه عملیات های روانی دشمن را به چالش ساخت/ مطالبات مردم مدیریت شود

حمله موشکی سپاه عملیات های روانی دشمن را به چالش ساخت/ مطالبات مردم مدیریت شود
یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: تنها راه حل شرایط نابسامان اقتصادی کنونی وحدت رویه تمام مسئولین و تلاش برای مدیریت مطالبات مردم است.

به گزارشايلام بيدار، دکتر" سارا فلاحی" عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام و مدیر گروه علوم سیاسی این مرکز آموزش عالی، ضمن تشریح وضعیت کنونی کشور و با اشاره به موضوعات داغ سیاسی از جمله حمله تروریستی به اهواز و واکنش مقتدرانه و به موقع سپاه به سئوالات خبرنگار ما اینگونه پاسخ داده است که مشروح ان را در زیر می خوانید:

نظر شما در مورد حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح در اهواز چیست؟

دکتر فلاحی: حمله تروریستی به رژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و شهادت جمعی از هم وطنان مان را می توان از دو منظر بررسی نمود: نخست کینه و حقد دشمن نسبت به عظمت و اقتدار ایران است که طبعا برای شکستن این اقتدار از هر ابزاری استفاده می کند.

در واقع کار دشمن کینه ورزی و دشمنی است و از دشمن نمی توان انتظاری غیر از دشمنی داشت.هماهنگی دشمن خارجی و هم افزایی آن با مزدوران داخلی و تجزیه طلب در شرایط کنونی یکی از راهبردهای تحت فشار قرار دادن ایران است و در این راه از تمام ابزارهایی که در اختیار دارند استفاده می کنند.

اما منظر دوم ضعف ما در برقراری امنیت رژه مذکور بود که نکته بسیار قابل تاملی است؛ مخصوصا گزارشی که شورای امنیت ملی ما ارائه داد یک گزارش بسیار نگران کننده بود.به نظر من دشمن اگر گاهی موفقیتی هم به دست می آورد بر بستر ضعف های داخلی است، باید چند کارگروه قوی برای بررسی جوانب مختلف چرایی و چگونگی عملیات تروریستی اهواز شکل بگیرد تا دیگر شاهد این عملیات های امنیت زدا و غیر انسانی نباشیم.

نظر شما در مورد پاسخ موشکی سپاه به تروریست ها مستقر در سوریه چیست؟

دکتر فلاحی:: قبل از پاسخ به این سوال لازم است یک مقدمه کوتاه خدمت شما عرض کنم.ببینید ما در شرایط سخت جهانی و منطقه ای قرار داریم تقریبا در یکی از معدود دوره هایی هستیم که تمام دشمنان داخلی و خارجی ما به یک وحدت راهبردی رسیده اند و فشارهای روانی،اقتصادی،رسانه ای،سیاسی،فرهنگی و نظامی شدیدی علیه ایران ایجاد کرده اند ما در چنین شرایطی نیازمند هوشمندی،عقلانیت و وحدت استراتژیک هستیم.

حتی به نظر من تمام نهادها و نیروهای داخلی باید در موارد زیادی حتی به وحدت تاکتیکی هم برسند وقتی ما مورد حمله تروریستی قرار می گیریم یعنی امنیت ملی ما مورد حمله واقع شده و این یعنی زمینه سازی برای آشوب و جنگ داخلی اگر این اتفاق بیفتد یعنی بستر سازی برای تجزیه ایران.

القا رسیدن وضعیت اقتصادی ایران به مرحله هشدار،القا نارضایتی حداکثری و القا قرار گرفتن ایران در مرحله فروپاشی سیاسی و ...توسط جریان هاو خبرگزاری های رقیب یک جنگ روانی وحشتناک علیه ایران و امنیت روانی و اجتماعی جامعه ماست تا جایی که این القائات برخی به این باور انحرافی رسانده است که ما به خاطر وضعیت خاص اقتصادی و معیشتی مان باید تن به پذیرش هر درخواستی خارج از ایران بدهیم اما پاسخ موفقیت آمیز به تروریست ها و هشدار به حامیان منطقه ای و فرا منطقه ای آن ها در شرایط کنونی می تواند عملیات های روانی مذکور را با چالش مواجه کند و طبعا این پاسخ به موقع و عاقلانه بود.

به نظر من مهم ترین پیام این حرکت به محور عربی_عبری_آمریکایی بود که تمام قد در برابر ایران قرار گرفته اند نکته ای که بسیار مهم است و باید در کنش های منطقه ای و جهانی ما باید لحاظ شود این است که اجازه ندهیم که دشمن استراتژی فتح گام به گام خود را در مورد ما عملیاتی کند.

تحلیل شما از مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم در شرایط کنونی چیست؟

دکتر فلاحی:: اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم بسیار ناراحت کننده است. برآورد بنده این است که علت بخش عظیمی از این شرایط اسفناک داخلی و عامدانه است راه حل این مشکلات هم داخلی است.

سه تا تحلیل در این رابطه وجود دارد.برخی معتقدند نابسامانی ها از کارشکنی های نهادها و گروه های وابسته به طیف سیاسی رقیب دولت است و آن ها برای ناکارامدی دولت در حال کارشکنی هستند. طیف سیاسی رقیب دولت نیز معتقد است که دولت برای تحمیل مذاکره مجدد با آمریکا و تقابل با نهادهای انقلابی عمدا مدیریت را رها کرده و به دنبال افزایش نارضایتی عمومی است تا در بحران و فشارهای اقتصادی به مقصد برسد.

نگاه سوم ضمن رد دو تحلیل و برآورد فوق معتقد است که هر دو طیف سیاسی واجد ناکارآمدی هستند و دیگر توان مدیریت مطالبات مردم را ندارند این نوع نگاه توسط دشمن نیز مطرح می شود و بسیار هم خطرناک است اولا هر کدام از موارد فوق به واقعیت نزدیک باشد خیانت به انقلاب،مردم و ایران است بنده معتقدم تنها راه حل شرایط نابسامان اقتصادی کنونی وحدت رویه تمام مسئولین و تلاش برای مدیریت مطالبات مردم است در شرایط کنونی هر مسئولی که اهمال ورزد خائن است و باید به مردم پاسخگو باشد.

اگر زیاده خواهی ها،رانت خواری ها،اختلاس ها،دروغ ها،اشرافیت زدگی و ...در بین مسئولین از بین برود و هر مسئولی که مرتکب خطای اقتصادی و سیاسی شود مورد بازخواست واقعی قرار بگیرد و با آن برخورد قهرآمیز شود اعتماد مردم افزایش پیدا می کند. به نظر من مشکلات جامعه ما با رویکرد مسئولانه و نه طلبکارانه قابل حل هستند.

تمام کسانی که عامدانه یا جاهلانه این اوضاع را رقم زده اند باید بدانند هیچ گروه داخلی برنده این شرایط نیست بلکه دشمن برنده نهایی است پس فارغ از این که دور بعد رای می آورند یا نمی آورند و فارغ از منافع جناحی آستین همت بالا بزنند و برای مردم کار کنند.لااقل از خون هایی که برای عظمت این کشور ریخته شده است شرمنده باشند.قطعا بخش عظیمی از راه حل مسائل ما داخلی است و وحدت همه نهادها و دستگاه ها لازمه موفقیت آن است. اگر مردم قانع شوند دیگر نیازی به قانع کردن واحدهای رقیب و دادن امتیاز به آن ها نیست.مردم مهمترین پاسداران گفتمان انقلاب اسلامی هستند باید اعتماد مردم را با کار و تلاش برای آن ها احیا نمود.

بااشاره ای که به وضعیت اقتصادی کشور شد نظر خانم دکتر فلاحی را نیز در باره برجام خروج آمریکا از برجام و تآثیرات آن بر شرایط کنونی کشور جویا شدیم که اینگونه پاسخ داد:

دکتر فلاحی::  به نظر من تعامل با دنیا در شرایط برابر و مبتنی بر حفظ عزت و اقتدار ایران از اصول انقلاب اسلامی است و پیام انقلاب ایران صلح و امنیت برای جهان است.مسئولین ما موظف هستند اولویت اولشان در رفتارها،قراردادها و بده بستان های دیپلماتیک حفظ اقتدار و عظمت ایران باشد.

خروج آمریکا از برجام بدون آن که چالش خاصی برای این کشور ایجاد شود درس بزرگی بود که ما منافع ملی خود را در قرار دادهایی که ضمانت اجرایی آن ها متقن و محکم نیست با چالش مواجه نکنیم اولا ما نباید فورا و بدون گرفتن ضمانت های اجرایی محکم و قبل از انجام تعهدات بقیه اعضا تعهدات خود را عملیاتی می کردیم الان هم باید در برجام اروپایی تا زمانی بمانیم که به ما تضمین های عینی بدهند و عملا بخشی از خسارت های ما را جبران کنند و از سطح قول و قرارهای سیاسی سطحی و غیر مفید به سطح تعهدهای عمیق و عینی تر بروند.

به نظر من اگر اروپایی ها،روس ها و چینی ها می خواهند ایران در برجام بماند باید از بازی یک بام و چند هوا دست بکشند و ایران را با دادن امتیازهای عینی قانع کنند که باقی ماندن در برجام به سود ماست و لااقل ما را به این نتیجه برسانند که ما حداقل معادل تکنولوژی هسته ای که نابود کردیم امتیاز گرفته ایم.

عقلانیت سیاسی و اقتصادی به ما می گوید اروپا به واسطه حجم بالای وابستگی تجاری و اقتصادیش به آمریکا هرگز ما را به آمریکا ترجیح نمی دهد و توان بازی مستقل از آمریکا را ندارد با این حال باید آن ها بدانند شتر سواری دولا دو لا ندارد اصرار آن ها برای ماندن ما در برجام از دوحالت خارج نیست یا واقعا می خواهند در برابر آمریکا بایستند و به لحاظ اقتصادی و سیاسی به ساز و کاری برسند که بتواند اثر تحریم های آمریکا علیه ایران را خنثی کنند که باید این را عملا نشان دهند یا این که دروغ می گویند و با آمریکا تقسیم کار کرده اند و می خواهند با وقت کشی و گرفتن زمان از ایران ما را تحت فشار آمریکا رها کنند که در این شرایط ایران باید به این بازی اروپایی ها پایان دهد.

ایلام رصد

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد