سرویس: جهاد و مقاومت
کد خبر: 34029
|
08:35 - 1397/07/03
نسخه چاپی

گزارش؛

ترشابه؛ نشان دلاوری مردم ملکشاهی در دفاع مقدس

ترشابه؛ نشان دلاوری مردم ملکشاهی در دفاع مقدس
یادمان مقاومت مردمی ترشابه، نشانه ای از دلاورمردی مردم ملکشاهی در دوران دفاع مقدس است.

به گزارشايلام بيدار، سی و یکم شهریور ماه در تقویم رسمی کشورمان بعنوان اولین روز از هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است، هفته ای که از اهمیت خاصی برخوردار بوده و در این هفته ویژه برنامه های خاصی در سراسر کشور برگزار می شود.

هفته دفاع مقدس فرا رسید و ما را به یاد دلاورمردیهای زمندگان اسلام انداخت ، دلاورمردانی که جان خود را به خطر انداختند تا اسلام و انقلاب زنده بماند ، از خانه و خانواده دور شدند تا با دشمنان و باطلانی بجنگند که قصد فتح سرزمین ما داشتند ، قصد فروپاشی انقلاب را داشتند انقلابی که برخواسته از عزم مردمی مسلمان و مبارز در مقابل کفر و استبداد بود .

حماسه جاوید دفاع مقدس سرشار از خاطراتی است که حافظه تاریخ را پر از غرور و افتخار کرده است؛ در این راستا بلاشک انتقال مفاهیم پرمغز دفاع مقدس، مرهون راویان و رزمندگانی است که با فصاحت و بلاغت خود، چراغ تابناک مهر و مجاهدت را برافروخته و بیرق آزادی و ظفر را بر بام ایران اسلامی به اهتزاز درآورده اند.

در سال 1359 که رژیم بعثی ناجوانمردانه به مرزهای جمهوری اسلامی ایران حمله کرد و در اوایل جنگ که هنوز سپاه و ارتش آنچنان که باید شکل نگرفته بودند و بسیج مستضعفین تشکیل نشده بود بصورت گروههای عشایری وارد جبهه دفاع مقدس شد و به دفاع از مرزهای ایران اسلامی پرداخت.

با شروع یورش گستاخانه ی رژیم بعثی در شهریور ماه سال 1357 به مرزهای عزیزمان، استوارقامتان ملکشاهی پیر و جوان از همه طیف و در اصطلاح محلی «روله بجم» (از دم)، با بسیج نمودن تمام امکانات و ظرفیت های جنگی منطقه به پیشواز متجاوزین شتافتند.

در آن روزهای بیادماندنی نیروهای مردمی در قالب 67گروه در ارتفاعات ترشابه تا چنگوله و نقاط مشرف بر تنگه کنجانچم، پشمین و... مستقر شدند و حفاظت از مررزها را عهده گرفتند.

علاوه بر این دسته های متعددی نیز از طریق ایلام به محور کُولگ، کانی سخت، شور شیرین و میمک اعزام شدند و در لبیک گفتن به پیام امام (ره) لحظه ای درنگ نکردند.

مردم شهرستان ملکشاهی در طول 8 سال دفاع مقدس با اعزام بیش از پنج هزار نیرو در جبهه ها حضور یافتند و با تقدیم بیش از 400 شهید، بیش از هزار جانباز که جای زخم های تیر و ترکش در جای جای بدن هایشان به یادگار مانده است و 11 آزاده ی سرافراز در دفاع از کیان انقلاب اسلامی، عزت و عظمت ابدی شان را بر سینه ی سترگ کبیرکوه حک نمودند.

مردم ملکشاهی در طول سال های دفاع مقدس بیشترین صدمات را از جنگ متحمل شدند و با این حال پایداری نمودند و زمانی که مهران به اشغال نیروهای دشمن درآمد مردم ملکشاهی با پذیرا شدن مهاجرین مهرانی رسم مهمان نوازی را كه به آن شهره هستند بار دیگر به جای آوردند.

یادمان مقاومت مردمی ترشابه، نشانه ای از دلاورمردی مردم ملکشاهی

در دوران دفاع مقدس، دشمن برای سرنگونی جمهوری اسلامی ایران آمده بود و همچنین ادعای رهبری جهان عرب را داشت.

اولین استقرار ایل ملکشاهی در منطقه ترشابه بود وغیورمردان و شیرزنان ملکشاهی در ارتفاعات معارف، گردل وترشابه از خاک جمهوری اسلامی ایران دفاع کردند.

آخرین عملیاتی که ارتش عراق در استان ایلام انجام داد، حمله به ارتفاعات ترشابه بود، دراین منطقه فرزندان این آب وخاک شکست سنگینی به دشمن بعثی دادند.

یادمان مقاومت مردمی ترشابه، نشانه ای از دلاورمردی مردم ملکشاهی در اوایل جنگ است.

پنج هزار رزمنده از ایل ملکشاهی در طول دوران دفاع مقدس در جبهه های حق علیه باطل حضور پیدا کردند و 380 شهید و1800 جانباز تقدیم نظام و انقلاب کردند.

مردم ملکشاهی با همه وجود از نظام وانقلاب دفاع کردند وسابقه بسیار روشن و درخشانی برای مردم ملکشاهی در تاریخ ثبت است، مردم ملکشاهی هم در اوایل جنگ و هم در اواخر جنگ در ترشابه دفاع کردند.

آخرین عملیات رزمی ما وآخرین شکست عراق در منطقه ترشابه بود.

مردم شهرستان ملکشاهی در طول 8 سال دفاع مقدس نقش کلیدی و بسیار مهمی در دفاع عزتمندانه از نظام جمهوی اسلامی ایران ایفا کردند.

شهر ارکوازملکشاهی و روستاهای تابعه چندین بار در دوران دفاع مقدس و در سال 64 مورد بمباران هوایی دشمن قرار گرفت و 72 نفر از مردم بی دفاع نا جوانمردانه به خاک و خون کشیده شدند.

سردار شهید علی غیوری زاده و سردار شهید علی بسطامی از سرداران شهید به نام این شهرستان هستند.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد