سرویس: استان ایلام
کد خبر: 28673
|
07:30 - 1396/06/11
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

پاتوق اصلی جوانان دهلرانی در آستانه تخریب/ مسئولان به داد مسجد راه کربلا برسند

پاتوق اصلی جوانان دهلرانی در آستانه تخریب/ مسئولان به داد مسجد راه کربلا برسند
نداشتن سیستم سرمایشی مناسب،وضوخانه،نداشتن فرش و موکت مناسب،امکانات گرمایشی همچنین نداشتن سیستم صوتی مناسب از اصلی ترین مشکلات مسجد راه کربلا می باشد.

گروه دین و مذهب ایلام بیدار::جوانان به عنوان آینده سازان جامعه اسلامی از بزرگ ترین سرمایه های این کشور به شمار می روند و تلاش در جهت توسعه آگاهی های دینی آنان از اهمیت به سزایی برخوردار است.

اگر میزان معرفت جوانان به آموزه های دینی و زلال معارف دین از رشد و نمو مطلوبی بهره مند باشد، شخصیت دینی آنان به گونه ای شایسته شکل خواهند گرفت و هنگام ورود به جامعه اسلامی تأثیر به سزایی در آن جامعه پدید خواهند آورد، اما اگر خدای ناکرده از تربیت لازم برخوردار نباشند زمینه اصلاح جامعه فراهم نخواهند شد.

یکی از مکان هایی که می تواند شخصیت جوان را مطابق آموزه های دینی بارور سازد و روح خداجویی و عدالت خواهی را در اعماق وجود آنان ریشه دار سازد مسجد می باشد که کانون انسانی سازی است

مسجد به عنوان اصلی ترین پایگاه اسلامی نقش مهمی در تربیت، آموزش و ایجاد نزدیکی بین اعضای خود (مسلمانان) دارد.

 پایگاهی که همواره در روایات از آن به بزرگی یاد شده است، یکی ازرسالتهای پیامبراکرم(ص) پس از دریافت وحی الهی و رسانیدن آن به مردم، ایجاد پایگاهی به نام مسجد بود تا مکانی برای عبادت و ذکر حق تعالی و تشکیل اجتماعات اسلامی و مردمی باشد.

 بعد از آن بود که مسلمین در صفوف وحدت بخش نماز جماعات که در مساجد برگزار میشد، روح تربیت ونشاط را در جامعه به وضوح مشاهده کردندبه طوری که اینک بعد از گذشت قرنهای متمادی از پیدایش اسلام، مسجد نه تنها اعتبار و ارزش خود را حفظ کرده بلکه همواره در برهههای مختلف زمانی، نقش مهمی در تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی داشته است

در کشور ما مخصوصاً در دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس، مسجد مکانی برای بسیج نیروهای مردمی، آموزش، سازماندهی و پشتیبانی نیروهای بسیجی و مردمی بوده در این میان حضور جوانان در کنار سایر قشرهای مردم دیده میشود.

 حضور آنان در نمازهای جماعت و تشکیل حلقههای کمکهای مردمی، بسیج نیروهای اعزامی به جنگ، ایجاد کلاسهای آموزشی و... نقش مؤثّرتری در رونق مساجد داشته است.

هيئات مذهبی  مستحكمترين دژ در مقابل تهاجم فرهنگی

تهاجم فرهنگي روز به روز ابعاد تازه تری پيدا مي كند؛ دشمن هر روز با استفاده از انواع دستاوردهای نوين مانند ماهواره، اينترنت، مجلات مبتذل، رمان های منحرف كننده و ... ايمان جوانان و نوجوانان را كه از مهمترين سرمايه های جامعه اسلامي ما می باشند مورد هدف قرار داده است و متأسفانه دراين كار موفقيت های بسياری هم داشته است، چه بايد كرد؟ عده ای جاهلانه يا عامدانه اين شبيخون را «توهم» مي دانند، عده ای به صورت فردی دست به مقابله زده اند و عده ای نيز قرار است بعد از «خودسازی» كاری كنند! و در نهايت گروهي ديگر مأيوسانه فقط زبان به لعن و نفرين گشوده اند؛ بدون اين كه كمترين اقدامی انجام دهند. به هر حال روشن است كه از طرفی كار فردی جوابگو نخواهد بود و از طرف ديگر اميد بستن به مراكز دولتی ساده لوحانه است پس چه بايد كرد؟

بي شك هيئات مذهبی هفتگي با محوريت مساجد بهترين سنگر و مستحكمترين دژ در مقابل تهاجم فرهنگی مي باشند. همه ما كما بيش شاهد بوده ايم گرايش به فساد و انحراف در كساني كه به نوعی با اين هيئت ها ارتباط تنگاتنگ داشته اند بسيار كمتر از ديگران بوده است. از اين رو مناديان اباحي گری در سال هاي اخير با نشانه گرفتن اين مراكز حساس و تأثيرگذار و با القای انواع شبهات، سعي در به ركود كشيدن اين مراكز داشته اند.

هیئت محبان امیرالمومنین علی(ع) مأمن جوانان دهلرانی

یکی از مهمترین هیئات های مذهبی استان ایلام،هیئات مذهبی محبان امیرالمومنین علی(ع) شهرستان دهلران بوده که همواره مورد توجه جوانان این شهر قرارگرفته و حضوری پرشور در مسجد راه کربلا مکان اصلی این هیئت دارند.

این هیئت از سال 84 در مسجد راه کربلا آغاز به کار کرده و توانسته است در روزگاری که دشمن شب و روز برای انحراف جوانان دست تلاش نماید با نقش محوری مسجد مکانی امن برای جوانان فراهم کند.

بهروز اخزری مسئول هیئت محبان امیرالمومنین علی(ع) شهر دهلران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ایلام بیدار اظهار کرد: مسجد راه کربلا شهرستان دهلران، هیئت محبان امیرالمومنین علی(ع) از 12 سال پیش کار خود را با حضور جمعی از جوانان آغاز کرده و توانسته با برنامه های مختلف از جمله برگزاری اردوهای جهادی بسیاری از جوانان شهر را جذب مسجد و هیئت نماید.

وی ادامه داد:این مسجد همواره در طول سال و بخصوص ایام محرم و رمضان شاهد حضور گسترده مردم بوده و الحمد الله تاثیرگذاری بسیاری خوبی هم در بین مردم داشته است.

پایگاه بسیج و رونق هیئت

اخزری گفت:با پیگری های صورت گرفته خوشبختانه پایگاه شهید بهشتی مسجد نیز افتتاح شد و توانست با بهره گیری از ظرفیت عظیم پایگاههای بسیج کار خودسازی جوانان مذهبی و عضو هیئت را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهد.

مسئول هیئت محبان امیرالمومنین علی(ع) دهلران افزود:رابطه بسیج و هیئات و نقش محوری مسجد باعث شد تا استقبال از مراسمات و برنامه هیئات روز به روز بیشتر شود اما مشکلات موجود در هیئات و مسجد دیگر تاب و توانی برای جوانان نگذاشته و آنها را خسته کرده است.

مسجد راه کربلا در آستانه تخریب

اخزری در ادامه گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت:مسجد راه کربلا در طول سالیان گذشته دچار آسیب شده و پیگیری های ما برای حل مشکلات موجود بی نتیجه مانده است.

وی عنوان کرد: نداشتن سیستم سرمایشی مناسب،خراب بودن دستشویی وضوخانه،نداشتن فرش و موکت مناسب،نداشتن امکانات گرمایشی جهت برگزاری مراسمات در فصل های سرد و همچنین نداشتن سیستم صوتی مناسب از اصلی ترین مشکلات موجود مسجد راه کربلا می باشد.

مسئول هیئت محبان امیرالمومنین علی(ع) دهلران تاکید کرد:مشکلات موجود را با مسئولان شهرستان و همچنین امام جمعه محترم در میان گذاشته ایم اما تاکنون اقدام عملی برای حل مشکلات صورت نگرفته است.

وی گفت:اگر این مشکلات ادامه پیدا کند در شرایط آب و هوایی موجود، برگزاری مراسمات دهه اول محرم در هاله ای از ابهام فرو رفته و عملا دست ما را برای برنامه ریزی ویژه محرم بسته است.

مسجد راه کربلا چشم انتظار همت مسئولان

امروز دشمن نقش اساسی مساجد را در بیمه نمودن جوانان در مقابل هجمه های فرهنگی آنها به خوبی احساس کرده است.لذا با برنامه ریزی روی عقائد و باورهای دینی جوانان  با شبهه افکنی وفرقه سازیهای متفاوت سعی وتلاش در تضعیف نمودن این جایگاه وکم رنگ نمودن حضور جوانان در این مراکز را دارد.اینجاست که نقش مساجد در خنثی سازی توطئه های دشمنان نمود پیدا می کند.

تلاش های قابل تاملی دراین راستادر سنگر مسجد صورت گرفته و می گیرد که هنوز هم جا دارد که گام های بلندتری برداریم. اگر بتوانیم جایگاه مسجد را با زندگی مردم و به ویژه با بهترین ثانیه های زندگی جوان پیوند بدهیم، به جایگاه واقعی و اثرگذار مسجد در این زمینه رسیده ایم.با توجه به نقش مساجد در انجام فعالیتهای دینی واعتقادی وهمچنین خنثی سازی توطئه های دشمنان ،لازم است مسئولان شهرستان دهلران نگاهی ویژه به مسجد راه کربلا به عنوان اصلی ترین پایگاه جوانان شهر داشته باشد و در آستانه محرم مشکلات موجود در این مسجد را حل نماید.

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد