سرویس: سیاسی
کد خبر: 20208
|
07:53 - 1395/02/18
نسخه چاپی

بررسی ایلام بیدار از انتخاب هیئت رئیسه مجلس دهم؛

دست رد دوباره دولت به اصلاح طلبان/ عارف باز هم قربانی می شود؟

دست رد دوباره دولت به اصلاح طلبان/ عارف باز هم قربانی می شود؟
دولت روی خوشی برای انتخاب اصلاح طلبان برای هیئت رئیسه مجلس دهم ندارد.

گروه سیاسی ایلام بیدار::دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همچون سایر انتخابات حساس کشور با حضور حداکثری مردم پای صندوق های رأی برگزار شد.

اگر بخواهیم قبل از بررسی انتخاب هیئت رئیسه گذری به زمان قبل از رأی گیری و آغاز ثبت نام ها داشته باشیم به یاد خواهیم آورد که این دوره از انتخابات خارج از پیش‌بینی‌های کارشناسان سیاسی، آمار ثبت‌نام کاندیداها در انتخابات مجلس دهم بیش از اندازه بود.

و این دور حتی نسبت به انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوره ششم به عنوان کم‌سابقه‌ترین دور انتخابات به جهت میزان ثبت‌نام‌ها، با افزایش دو برابری مواجه شد به طوری که تا پایان زمان ثبت‌نام‌ها 12 هزار و 123 نفر در این انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند.

از سوی دیگر اصلاح‌طلبان کاندیداهای متعددی را در این انتخابات معرفی کرده‌ بودند تا از این طریق و با اجرای پروزه ثبت نام بتوانند افراد دیگری را در این عرصه وارد رقابت کنند.

اما در حالی رسانه های اصلاح طلب این موضوع را ناشی از رویکرد مناسب دولت تدبیر و امید در برخورد با گرایش های سیاسی تلقی می کردند که دولت هیچ روی خوشی به این جریان نشان نداده است.

برای نمونه در موضوع انتخاب هیئت رئیسه مجلس دهم، معاون پارلمانی رئیس جمهوری ضمن تشریح اهداف اولین نشست مشترک منتخبان مجلس دهم و اعضای هیئت دولت، تاکید کرد که دولت در موضوع انتخاب رئیس و هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی دخالت نمی‌کند.

همین امر کافی است تا نشان دهد دولت روی خوشی برای انتخاب اصلاح طلبان برای هیئت رئیسه مجلس دهم ندارد، انصاری  در پاسخ به این سوال که موضع‌گیری دولت در خصوص تعیین رئیس و هیئت رئیسه مجلس دهم چیست، گفت: دولت در تعامل با سایر قوا صرفا طبق اصول قانون اساسی و اصل تفکیک قوا عمل می‌کند و اساسا دخالتی در این موضوع نداشته و نخواهد داشت.

معاون پارلمانی رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه تعیین رئیس و هیئت رئیسه مجلس دهم صرفا جزء وظایف نمایندگان منتخب مردم است، خاطرنشان کرد: دولت هیچ دخالتی در امور مربوط به وظایف نمایندگان و قوه مقننه ندارد. این جلسات هیچ ارتباطی با این موضوع ندارد و دولت نیز نه تنها تمایلی به این موضوع ندارد بلکه از ورود به این موضوع اجتناب می‌کند.

انصاری افزود: رئیس جمهوری نیز در این خصوص مصرانه از اعضای هیئت دولت خواسته‌اند تا ورود نکرده و صرفا مشی خود را تعامل و هم‌اندیشی با قوای دیگر و از جمله مجلس جدید قرار دهند.

تمامی اظهارات نشان از دست رد دولت به اصلاح طلبان دارد و این اولین باری نیست که دولت دست به این اقدام می زند بلکه در سخنرانی های قبلی رئیس جمهور نیز به این مهم اشاره شده است.

در واقع دولت یازدهم بر این باور است که بدون حمایت اصلاح طلبان نیز می توانست صاحب رأی حداکثری انتخابات ریاست جمهوری سال 92 باشد و برای همین دولت یازدهم خود را وامدار اصلاح طلبان نمی داند.

در تأیید این نکته همین بس که رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره نحوه چینش مجلس دهم در قبل از انتخابات ترجیح بر مجلسی اعتدال داد تا اصلاح طلب.

همگی این شرایط کافی است تا بحث ریاست مجلسی عارف در هاله ای از ابهام باشد و باید دید که ایا سرنوشت عارف در این موضوع به زمان انتخابات ریاست جمهوری سال 92 بازمی گردد یا خیر؟

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد