سرویس: اجتماعی
کد خبر: 73263
|
14:22 - 1404/08/27
نسخه چاپی

در ایلام بیدار بخوانید؛

جشنواره تئاتر ایلام روایتگر دفاع مقدس تا جنگ دوازده‌روزه

جشنواره تئاتر ایلام روایتگر دفاع مقدس تا جنگ دوازده‌روزه
سی و هفتمین جشنواره تئاتر استان ایلام با اجرای آثار منتخب هنرمندان بومی پایان یافت و مضامین دفاع مقدس تا جنگ دوازده‌روزه را روایت کرد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، سی و هفتمین جشنواره تئاتر استان ایلام با حضور آثار منتخب هنرمندان بومی و باهدف نمایش ظرفیت‌های فرهنگی و نمایشی استان آغاز به کار کرد. این جشنواره که یکی از مهم‌ترین رویدادهای هنری استان به شمار می‌رود، امسال نیز با استقبال چشمگیر گروه‌های نمایشی همراه بوده و آثار راه‌یافته به جشنواره نشان‌دهنده رشد کیفی، تنوع موضوعی و علاقه روزافزون هنرمندان ایلامی به تولیدات مرتبط باهویت تاریخی، اجتماعی و فرهنگی استان است.


 بخش قابل‌توجهی از آثار حاضر در این دوره، با محوریت موضوعاتی همچون دفاع مقدس، روایت‌های انقلابی و بازنمایی رویدادهای تاریخی ازجمله «جنگ ۱۲ روزه» تولید شده‌اند؛ موضوعاتی که پیوند عمیق هنرنمایش با تجربه‌های جمعی مردم منطقه را به‌خوبی نشان می‌دهد. 

برنامه‌ریزی منظم اجراهای صحنه‌ای و خیابانی در دو روز نخست جشنواره نیز فضایی پویا و پرتکاپو برای علاقه‌مندان ایجاد کرده است تا از صبح تا شب شاهد اجراهای متنوع باشند.
 
 ایراندخت؛ پیوند تاریخ، هویت و نسل آینده ایران
 
 سارا علیمحمدی، کارگردان نمایش خیابانی «ایراندخت»، در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به ایده اصلی اثر گفت: نمایش درباره تولد نوزادی است که خانواده‌اش در جست‌وجوی نامی شایسته برای او هستند. این جست‌وجو ما را به سفری نمادین در تاریخ ایران می‌برد؛ سفری که طی آن نام زنان بزرگ و اثرگذار این سرزمین مرور می‌شود؛ زنانی که با نقش‌آفرینی‌های خود، سهمی تعیین‌کننده در شکل‌دهی هویت تاریخی و فرهنگی ایران داشته‌اند.
 


 وی افزود: در پایان، مادر نوزاد نام «ایراندخت» را انتخاب می‌کند؛ نامی که نماد پیوند همه زنان اثرگذار تاریخ با نسل امروز است. این نوزاد تازه‌متولدشده نه‌تنها نماد ایران است، بلکه نماینده نسل آینده دختران این سرزمین و اهمیت نقش زنان در پاسداری از هویت ملی و فرهنگی محسوب می‌شود.
 
 علیمحمدی با اشاره به روند تولید اثر گفت: «ایراندخت» یک کار دانش‌آموزی است و در بخش جنبی جشنواره حضور دارد. این اثر شامل رقابت نمی‌شود، اما هدف اصلی آن معرفی و پرورش استعدادهای نوظهور حوزه نمایش است. من امیدوارم این نسل تازه بتواند در آینده با خلاقیت و انگیزه خود، سکان جشنواره‌ها و فعالیت‌های هنری استان را در دست گیرد و مسیر تئاتر ایلام را با نگاهی نو و خلاق ادامه دهد.
 


 کارگردان «ایراندخت» درباره جذابیت این نمایش برای مخاطب توضیح داد: نمایش با زبانی ساده و قابل‌فهم، مخاطب را با ترکیبی از نمادگرایی و روایت تاریخی همراه می‌کند. تلاش شده است تا ضمن ارائه یک تجربه دیداری جذاب، پیام‌های فرهنگی و اجتماعی نیز به شکلی طبیعی و بدون شعارزدگی منتقل شود. نگاهی که احترام به زنان، هویت ملی و اهمیت نقش هر فرد در شکل‌دهی به جامعه را برجسته می‌کند.

 
 وی در پایان با تأکید بر ضرورت حمایت از آثار دانش‌آموزی و جوان گفت: ایراندخت نمونه‌ای از خلاقیت و انگیزه نسل نو در هنرنمایش است. حضور این آثار در جشنواره، علاوه بر غنی‌تر کردن محتوای برنامه‌ها، به تداوم سنت تئاتر بومی و تقویت استعدادهای آینده کمک می‌کند و نشان می‌دهد که تئاتر ایلام مسیر روشنی برای توسعه و نوآوری دارد.
 
 
 نمایش خیابانی «چهل تیکه» نقد زندگی مادی و روابط سرد جامعه

 مالک آبسالان، نویسنده، کارگردان و بازیگر نمایش خیابانی «چهل‌تیکه»، با ابراز خرسندی از حضور مجدد در سی و هفتمین جشنواره تئاتر استان ایلام گفت: خدا را شکر امسال نیز توانستم اثری خیابانی ارائه کنم و دغدغه‌ها و مسائل روز جامعه را در قالبی کمدی و قابل‌فهم به تصویر بکشم.

 


 وی درباره مضمون اثر توضیح داد: در «چهل‌تیکه» نظامی گنجوی، شاعر و حکیم قرن ششم، از دل تاریخ به دنیای امروز وارد می‌شود. او درمی‌یابد که عشق، محبت و روابط انسانی در میان مردم کم‌رنگ شده و زندگی‌ها به شکل کاملاً مادی درآمده است. نظامی با تعجب خطاب به مردم امروز می‌گوید: ‘من چنین نخواسته بودم، چرا شما این‌گونه شده‌اید؟’ این دیالوگ، پیام اصلی نمایش را که بازگشت به ارزش‌های انسانی و توجه به عشق و مهربانی است، برجسته می‌کند.
 
 آبسالان با اشاره به پرداختن اثر به مسائل اجتماعی افزود: یکی از دغدغه‌های من در این نمایش، موضوع ازدواج آسان بود. بی‌توجهی به این مسئله، همراه با مشکلات اقتصادی، می‌تواند جامعه ایران را در آینده با خطر پیرشدن جمعیت و کاهش جوانان مواجه کند. سعی کردم این آسیب اجتماعی را در قالب کمدی به نمایش بگذارم؛ به‌گونه‌ای که مخاطب هم بخندد و هم پیام اثر را به‌خوبی درک کند.

این کارگردان همچنین درباره اهمیت بخش خیابانی جشنواره گفت: آثار خیابانی فرصت منحصربه‌فردی برای مواجهه مستقیم با جامعه و مردم دارند. ما می‌توانیم پیام‌ها و مفاهیم فرهنگی و اجتماعی را بدون واسطه منتقل کنیم و تأثیرگذاری نمایش را بر مخاطب ملموس‌تر کنیم.

 


 
 آبسالان در پایان با تقدیر از تلاش تمام گروه‌های شرکت‌کننده اظهار کرد: همهٔ هنرمندان باانگیزه و تلاش فراوان آثار خود را آماده کرده‌اند. برای همه همکارانم سلامتی، موفقیت و استمرار در مسیر هنر و تئاتر آرزو می‌کنم. امیدوارم «چهل‌تیکه» توانسته باشد هم سرگرمی فراهم کند و هم پیام اجتماعی خود را به مخاطبان منتقل نماید.
 
تئاتر ایلام؛ پلی میان نسل امروز و رویدادهای جنگ دوازده‌روزه
 
 سی و هفتمین جشنواره تئاتر استان ایلام با حضور آثار منتخب هنرمندان بومی آغاز به کار کرد. این دوره از جشنواره با ثبت‌نام ۱۶ نمایش صحنه‌ای و ۶ اثر خیابانی، فرصتی فراهم کرد تا هنرمندان ایلامی روایت‌های ارزشمند تاریخی و فرهنگی خود را برای مخاطبان به نمایش بگذارند. پس از بازبینی تخصصی، هشت نمایش صحنه‌ای و سه نمایش خیابانی به بخش نهایی راه یافتند.


 مهرداد علیزاده، دبیر جشنواره، با اشاره به محوریت آثار پذیرفته‌شده گفت: بخش قابل‌توجهی از نمایش‌های نهایی به موضوعات انقلابی و دفاع مقدس اختصاص‌یافته است. پنج اثر با تمرکز بر دوران دفاع مقدس و دو اثر دیگر مرتبط با روایت حماسه «جنگ دوازده‌روزه» هستند. این ترکیب نشان‌دهنده نگاه جدی هنرمندان استان به بازخوانی وقایع تاریخی و پیوند آن باهویت جمعی مردم ایلام است.
 
 وی افزود: نمایش‌های حاضر در جشنواره، تلاش دارند مخاطب را با تجربه‌های واقعی مردم در روزهای حساس دفاع مقدس و جنگ دوازده‌روزه آشنا کنند. از دل این آثار، می‌توان هم درک ارزش‌های تاریخی و هم حس تعهد و ایثار نسل گذشته را دریافت.

نمایش «انیس» روایت زندگی زنی میان زخم‌های گذشته و عشق به ایران


 محمدصادق کمالی راد، کارگردان نمایش صحنه‌ای «مراسم با شکوه تدفین انیس» در جشنواره، نیز با اشاره به آغاز اجراهای این دوره گفت: حضور در جشنواره استانی فرصتی ارزشمند است و تلاش کردیم با نمایشی تازه، بخشی از تاریخ و هویت معاصر را روایت کنیم.


 وی درباره داستان اثر توضیح داد: نمایش روایت زندگی زنی است که در کودکی در خانواده‌ای مرتبط با گروهک منافقین رشد کرده، اما از همان سال‌ها دل‌بسته ایران بوده است. در کودکی، فردی به نام «حسون» - از اعضای گروهک - حادثه تلخی برای او رقم می‌زند و این خاطره تلخ چهل سال همراه او می‌ماند.
 


 کمالی راد گفت: روایت نمایش بر پایه یک فلش‌بک احساسی شکل‌گرفته است؛ بازگشت به روزهای پرآشوب خرمشهر، جایی که فردی به نام «الله کرم» جان او را نجات می‌دهد. مرور مداوم این خاطرات تنش‌های درونی شخصیت را آشکار می‌کند و مواجهه او با حسون به‌نوعی بازتاب انتقام نمادین ملت ایران از گروهک منافقین تبدیل می‌شود.
 
 کمالی راد در پایان ابراز امیدواری کرد: روایت این اثر توانسته باشد پیام خود را به مخاطبان منتقل کند.
 
 حضور پررنگ هنرمندان جوان و باتجربه در کنار تنوع موضوعی آثار، سی و هفتمین جشنواره تئاتر ایلام را به رویدادی پویا، اثرگذار و نمایشی از ظرفیت‌های فرهنگی این استان تبدیل کرده است. روایت‌های تاریخی، اجتماعی و هویتی که در آثار خیابانی و صحنه‌ای به‌نمایش‌درآمده، نشان‌دهنده تداوم سنت تئاتر بومی و گسترش نگاه خلاقانه نسل جدید هنرمندان این خطه است.

 

انتهای خبر/م
 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب