ایرج زینیوند در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» گفت: اجرای موفق طرح «نماد» یا نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان، نیازمند فرهنگسازی عمیق و همافزایی همه دستگاههای مرتبط است. مهمترین مؤلفه در تحقق اهداف این طرح، ارتقای فرهنگ مراقبت اجتماعی و همکاری بینبخشی در سطح استان است تا بتوان از بروز آسیبهای اجتماعی در میان دانشآموزان پیشگیری کرد.
وی افزود: وزارت آموزشوپرورش در سالهای اخیر، طرح نماد را بهعنوان یکی از مأموریتهای اصلی خود در حوزه تربیتی و اجتماعی تعریف کرده است. این طرح با هدف شناسایی، پیشگیری و مداخله در آسیبهای اجتماعی دانشآموزان طراحی شده و اجرای آن بدون همکاری همه نهادهای عضو ائتلاف نماد، امکانپذیر نیست. اجرای دقیق و هماهنگ مراحل مختلف این نظام، میتواند ما را در مسیر کاهش آسیبها و ایجاد محیطی امنتر برای رشد دانشآموزان یاری دهد.
مدیرکل آموزشوپرورش استان ایلام گفت: واقعبینی در زمینه مراقبت از دانشآموزان در برابر آسیبهای اجتماعی، گام نخست برای برنامهریزی مؤثر است. در همین راستا، نظام مسائل حوزه آسیبهای اجتماعی در میان دانشآموزان شناسایی شده و بر اساس آن «اطلس آسیبهای اجتماعی دانشآموزان» تدوین شده است تا مسیر اجرای برنامهها روشنتر و هدفمندتر باشد. این اطلس، بهنوعی ستون فقرات برنامهریزی در حوزه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی به شمار میآید.
وی اظهار داشت: بر اساس نقشه راه طراحیشده در این اطلس، برنامههای عملیاتی طرح نماد متناسب با شرایط بومی هر منطقه از استان تدوین و در مدارس اجرا میشود. به این ترتیب، بهجای اجرای برنامههای کلی و غیرکاربردی، هر شهرستان و منطقه بر اساس واقعیتهای فرهنگی و اجتماعی خود، طرحهای ویژهای را برای مراقبت از دانشآموزان پیاده میکند.
زینیوند به برخی از اقدامات آموزشوپرورش در راستای اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: تشکیل کارگروههای تخصصی، اجرای طرح توانمندسازی مشاوران مدارس، توسعه خانههای «یاریگران زندگی» و برگزاری جشنواره «نوجوان سالم» از جمله مهمترین برنامههایی است که با هدف ارتقای مهارتهای اجتماعی، آگاهیبخشی و تقویت تابآوری دانشآموزان انجام شده است.
وی تأکید کرد: مراقبت اجتماعی از دانشآموزان، تنها وظیفه آموزشوپرورش نیست، بلکه مأموریتی مشترک میان همه نهادهای فرهنگی، اجتماعی و حمایتی است. آینده مطلوب دانشآموزان در گرو مشارکت و احساس مسئولیت جمعی است.
مدیرکل آموزشوپرورش استان ایلام در پایان گفت: نگاه توسعهمحور به انسان و توجه به مراکز آموزشی، به معنای سرمایهگذاری برای آینده استان است، نه هزینه. هر گام در جهت مراقبت از دانشآموزان، گامی برای ساخت آیندهای سالمتر، آگاهتر و انسانیتر است که ثمرات آن در سالهای آینده در جامعه نمود پیدا خواهد کرد.
انتهای خبر/ر

نظر شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد