حجتالاسلام رضا محمودی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار» گفت: اربعین، آینهای است که شکوه عاشورا را در گذر هزارهها بازمیتاباند؛ آینهای که کاروان اشک و ایمان را همچون رودخانهای همیشه جاری، تا ابد پیش میبرد. اربعین، ادامه خونین عاشوراست؛ نمایشگاهی بیانقطاع از تاریخ که در آن، انسان همواره «شدن» خویش را انتخاب میکند.
وی افزود: دفاع مقدس ۱۲ روزه ما، برگ دیگری از همان کتاب حماسهای همیشه زنده است؛ حماسهای که هر بار با روحی واحد، در قالبی نو تکرار میشود: روحیه «همرزمان حسین(ع)» در صحرای کربلا. عاشورا برای ما یک «رویداد» نیست، بلکه یک «الگو»ست؛ الگویی که هرگاه ظلمتی بر جهان سایه افکنده، درخشیده و الهامبخش شده است.
معاون پژوهش حوزههای علمیه استان ایلام بیان داشت: این بار در میهن ما، در این جغرافیای مقدس، کربلایی دیگر برپا شد؛ با همان شمشیرهای آخته یزیدیان که امروز به موشکها و هواپیماهای استکبار جهانی بدل گشتهاند. قهرمانانش، میلیونها زن زینبوار و مرد عباسگونه بودند که با تأسی از ۷۲ یار مولا، از شهرها و روستاها برخاستند تا همان ندای تاریخی را تکرار کنند: «اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید.»
وی ادامه داد: اربعین، زیارتگاه «انسانهای بیقرار» است؛ کسانی که نمیخواهند عاشورا را تنها خاطرهای تاریخی بدانند. دفاع مقدس ما نیز زیارتگاه همین بیقراریها بود. در آن ۱۲ روز، تمام ایران به «حسینیهای بزرگ» تبدیل شد؛ جوانان ما همان نقش حضرت عباس(ع) را ایفا کردند؛ نگهبانان وفا و شرافت. زنان ما نیز رسالت حضرت زینب(س) را بر دوش کشیدند؛ روایتگران حماسه و اسارت.
محمودی اظهار داشت: این وحدت ملی، همان «معجزه عاشورایی» است که در طول تاریخ تکرار میشود؛ زمانی که یک ملت هویت خویش را در آینه تاریخ میبیند و درمییابد که هر یک، ابوالفضل است، قاسم است، علیاکبر است. اینجاست که معنای واقعی «امت» آشکار میشود؛ جمعی که در یک آرمان ذوب شدهاند.
وی خاطرنشان کرد: همانگونه که اربعین، عاشورا را از حافظه تاریخ به ضمیر انسانها منتقل میکند، دفاع مقدس و وحدت حول آن نیز عاشورا را در عصر ما زنده نگه میدارد. هر ملتی که بخواهد زنده بماند، باید «همیشه عاشورایی» بماند؛ باید گاه همه چیز را بر سر یک آرمان بگذارد.
معاون پژوهش حوزههای علمیه استان ایلام در پایان گفت: راز جاودانگی این دو حماسه یکی است: عاشورا و دفاع مقدس ۱۲ روزه، دو نام برای یک حقیقتاند؛ انتخاب «مرگ سرخ» به جای «زندگی سیاه»؛ همان که سیدالشهدا(ع) فرمود: «قد رکز بین اثنتین، بین السلة و الذلة، و هیهات منا الذلة.»
انتهای خبر/ر
نظر شما
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد