سرویس: استان ایلام
کد خبر: 22131
|
11:19 - 1395/05/19
نسخه چاپی

کارشناس ارشد حوزه معماری در گفتگوی تفصیلی با ایلام بیدار:

عامل اصلی تضعیف معماری اسلامی حضور سرمایه گذار خارجی است

عامل اصلی تضعیف معماری اسلامی حضور سرمایه گذار خارجی است
یک کارشناس ارشد حوزه معماری گفت: عامل اصلی تضعیف معماری اسلامی در کشورهای اسلامی حضور سرمایه دار خارجی است که تنها برای سود بیشتر خود تلاش می کنند.

گروه فرهنگ و هنر ایلام بیدار::معماری اسلامی برگرفته از زبان قرآن است و عمق و غنای تمدن اسلام را با بهره‌گیری از روح معنویت نشان می‌دهد. این امر به گونه‌ای است که اعتقاد به توحید و ایمان به تعالیم اسلام به عنوان اندیشه زیبایی‌شناسی دین اسلام در معماری اسلامی تجلی می‌یابد.

ارتباط معماری با دین اسلام نشانه اعتقاد به توحید، ایمان و عمل به آموزه ها و تعالیم دین اسلام است؛ اندیشه توحیدی مبنی بر اعتقاد به خدای واحد سبکی بود که در اکثر هنرهای اسلامی به عنوان موضوعی بکر به کار می رفت.

معماری اسلامی هنری بود که نه تنها در اماکن دینی چون مساجد مورد استفاده قرار می گرفت، بلکه از آن در مدارس، ضریحها و قصرها و حتی خانه ها و حمامها نیز بهره گرفته می شد. مقیاسهای ریاضیات و هندسه در معماری اسلامی بسیار مورد توجه بود.

تأکید رهبری بر روی ترویج معماری اسلامی/ تفاوت های معماری اسلامی با سایر کشورها

این در حالی است که مقام معظم رهبری نیز بر روی این نکته تأکیدات ویژه ای داشته اند و در جایی بیان فرموده اند"نشانه‏ هاى اسلامى باید واضح و آشكار باشد ؛ كما اینكه در مهندسی هاى ما باید نشانه‏ هاى اسلامى آشكار باشد. صهیونیستها هر نقطه‏ ى دنیا كه خواستند یك ساختمانى بسازند ، آن علامت نحس ستاره‏ ى داوود را سعى كردند یكـجورى رویش تثبیت كنند؛ كار ســیاسی شان اینجورى است. ما مسلمانها نشانه‏ هاى اسلامى و مهندسى اسلامى را در همه‏ ى كارهایمان ، از جمله در باب مهندسى بایستى مراعات كنیم."این بیان رهبری نشان از توجه شگرف ایشان به این مقوله حکایت دارد،

در همین راستا مهندس "احسان عباسی"، کارشناس ارشد حوزه معماری و از نخبگان علمی استاندر گفتگو با خبرنگارایلام بیداراظهار کرد: اگر بخواهیم تفاوتهای معماری و هنر اسلامی را با سایر طرح ها بررسی کنیم مهمترین تفاوت بارز آن را  می توان به درک قداست در معماری اسلامی و داشتن هویتی بی زمان و مکان نام برد و می توان گفت این معماری منعکس کننده جهان بینی اسلامی در طراحی ساختمانها و غیره است.

وی مهمترین ویژگی این معماری را می توان بستر سازی سیر انسان از کثرت به وحدت عنوان کرد و یادآور شد که این معماری از بعد هنری ساختاری جهانی و فراتر از زمان و مکان را داردمعماری اسلامی علاوه بر ظاهری زیبا باطنی عمیق و انسانی و با صفا دارد و هچنین معماری این دوره ضمن رعایت دستاوردهای علوم تجربی بادوام و دل انگیز است به این معنا حضور انسان است و سایر عناصر و اجزا ساختمان بر مبنای هویت می یابند.

مهمترین عامل تضعیف معماری اسلامی چیست؟

این کارشناس ارشد حوزه معماری در پاسخ به این سوال گفت: عامل اصلی تضعیف معماری اسلامی در کشورهای اسلامی حضور سرمایه دار خارجی است که تنها برای سود بیشتر خود تلاش می کنند و سبب گشته معماری مدرن جایگزین معماری اسلامی در بسیاری از کشورهای اسلامی شود و چیزی که بیش از هر چیز باعث این جایگزینی شده ریشه در منافع سرمایه داران خارجی داد که با استفاده از این معماری برای به حداکثر رساندن سود خود تلاش می کنند.

معماری هر ملتی نشانگر ارزشهای فرهنگی آن جامعه بوده که دارای یک رابطه در هم تنیده با زمان است و نوع ارتباط ما را با این سیاره راه به عنوان مثال منطقه  که در آن زندگی می کنیم بیان می کند.

عباسی افزود: معماری اسلامی یکی از جنبه های متمایز کننده فرهنگی اسلامی در میان سایر فرهنگ ها است و این معماری بهترین نشان دهنده فرهنگ اسلامی در جهان است و معماری موجود در خاورمیانه آسیا ی مرکزی و شمال آفریقا این نظر را تایید می کند.

استفاده از شرکت های خارجی در بکارگیری معماری اسلامی در کشور چه تبعاتی را به دنبال خواهد داشت؟

این نخبه علمی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا احداث مجتمع های فرهنگی هنری می تواند در راستای معماری اسلامی باشد نیز عنوان کرد: استفاده از شرکت های خارجی یا ایتالیایی در صورت جذب سرمایه و داشتن منفعت برای چرخه اقتصادی کشور شاید در دید  نخست مفید باشد اما در هر صورت نقدهایی در ان لحاظ می باشد که مهمترین آنها را می توان در اینجا  بیان کرد که هر پروژه بیانگر ارزشهای فرهنگی و عقاید آن جامعه است و اینکه آیا این شرکتها حاضر به لحاظ ارزشهای اسلامی در این پروژه ها خواهند بود که بعید به نظر می رسد.

کارشناس ارشد حوزه معماری در پایان تأکید کرد: این امر سبب نادیده گرفتن نیروهای داخلی و استعداد آن ها و تعطیلی شرکت های داخلی می شود و هر طرحی در هنگام اجرا ممکن است تغییراتی در راستای نیازها و خواسته های طرح دانند باشد و خصوصا اگر طرح فرهنگی باشد که نیاز به شناخت کامل و اشرافیت مهندسین طراح و اجرا کننده بر فرهنگ و آداب و رسوم و عقاید و ارزشهای جامعه است که مهندسین خارجی بر این امر واقف نیستند.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب