کد خبر: 45896
|
08:41 - 1399/04/24
نسخه چاپی

از "رونق تولید" تا "جهش تولید"

از "رونق تولید" تا "جهش تولید"
اهمیت شعار جهش تولید برای متخصصان به خوبی روشن است و می تواند نقشه راه سال جاری را برای اقتصاددانان، اصناف و سیاست گذاران عرصه اقتصادی و مجلس آینده شفاف کند؛ و فرصتی باشد جهت شناسایی ظرفیت‌های ناشناخته کشور در جهت تبدیل تهدید تحریم‌ها به فرصت جهش تولید .

به گزارشايلام بيدار،مهدی پیرهادی در یادداشتی نوشت: نام گذاری سال ۹۹ با شعار "جهش تولید" قطعا برگرفته از نگاه عمیق، مدبرانه و هوشمندانه مقام معظم رهبری است؛ چرا که در سال ۹۸ به دلیل حوادث طبیعی سیل و زلزله و در نهایت انتشار ویروس کرونا ، شرایط اقتصادی ایران همانند بسیاری از کشورهای دیگر دچار تزلزل گردید و فرصتهای اقتصادی را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان تنزل داد ، که این موضوع می تواند بسیاری از کارگران و کارفرمایان را دچار بحران جدی نماید . 

 
اهمیت این شعار برای متخصصان به خوبی روشن است و می تواند نقشه راه سال جاری را برای اقتصاددانان ،اصناف و سیاست گذاران عرصه اقتصادی و مجلس آینده شفاف کند ؛ و فرصتی باشد جهت شناسایی ظرفیتهای ناشناخته کشور در جهت تبدیل تهدید تحریمها به فرصت جهش تولید . 
 
امروز بر همه دستگاهها ، نهادها و مردم ضروری است که تمام امکانات خود را در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری به کار گیرند ؛و موانع آن را برطرف نمایند و واحدهای تولیدی و صنعتی کشور را احیا و تقویت کنند؛ تا از افزایش آسیبهای اجتماعی وابسته به بیکاری در خانواده و جامعه جلوگیری به عمل آورند ‌.
 
در رزمایش مقابله با ویروس کرونا، ما شاهد انسجام و بسیج عمومی و همگانی مردم و مسئولین و تمامی دستگاههای اجرایی ، نظامی ، دولتی و غیردولتی هستیم و نتیجه آن جلوگیری از یک فاجعه ملی بود ؛ این در حالی است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته که نه تحریم هستند و نه مشکلات ما را دارند ، شاهد غارت فروشگاهها و کمبود شدید مایحتاج اولیه مردم بودیم . 
 
پس ما می توانیم در بحث "جهش تولید" هم با اقدامی همگانی و عمومی ، برنامه ریزی کنیم و در جهت قوی تر کردن بنیانهای اقتصادی جامعه خودمان قدم برداریم . 
 
در این راستا تنها به چند نکته درباره مبحث و شعار "جهش تولید" که از واژه های تخصصی در کشورهای توسعه یافته است ، اشاره می کنم :
 
- شناسایی ظرفیتها با بهره گیری از نقاط قوت و فرصتهای داخلی و خارجی برای ایجاد ارزشهای جدید برای مشتریان و  بازارهای جدید 
 
-ارتقاء کیفیت محصولات به منظور رقابتی شدن آنها در جهت بالا بردن صادرات 
 
- ایجاد و تسهیل بسترهای مورد نیاز جهت صادرات غیرنفتی
 
- برنامه ریزی برای تبدیل مواد اولیه ذی قیمت به کالای با ارزش افزوده بالا
 
-ارائه تسهیلات ارزان قیمت به تولید کنندگان واقعی
 
- جلوگیری از واردات کالاهایی که در داخل امکان تولید و توزیع آن وجود دارد 
 
-حمایت و هدایت شرکتهای دانش بنیان و شرکتهای نوپا با فن آوریهای روز و درنهایت برنامه ریزی برای آموزش کسب و کارهای نوین و خلاقانه برای گروه های هدف 
 
- جلوگیری و برخورد با قاچاقچیان و اخلال گران در فرایند عرصه تولید 
 
-توجه به تاثیرگذاری شاخص های فرهنگی بر جهش تولید و حداکثر استفاده از سرمایه های انسانی ، فرهنگی ، اجتماعی و طبیعی در این راستا.
 
امید است با " نوآوری و شکوفایی"، "اصلاح الگوی مصرف"،" همت مضاعف و کار مضاعف"،"جهاداقتصادی"،" تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی"،"اقتصاد مقاومتی"،"تولید و اشتغال" و "حمایت از کالای ایرانی" گامی اساسی در جهت " "رونق تولید" و در نهایت "جهش تولید " برداریم.
 
انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد