سرویس: اقتصادی
کد خبر: 65143
|
10:46 - 1403/02/11
نسخه چاپی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام:

ایلام مستعد توسعه باغات پسته است

ایلام مستعد توسعه باغات پسته است
 رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: در صورت تقاضای کشاورزان، استان ایلام مستعد توسعه سطح باغات پسته است و در زمینه پیوندک‌زنی نیز لزومی به تهیه پیوندک از استان‌های دیگر نیست و از باغات کنونی ایلام پیوندک‌های موردنیاز دیگر باغات تأمین می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»،حشمت عزیزانصبح امروز در جمع اصحاب رسانه ایلام،اظهار کرد: نزدیک به ۲۰۰ هکتار (بیش از ۱۹۸ هکتار) باغات بارور و غیر بارور پسته در ایلام وجود دارد.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: ۴۳.۷ هکتار از این مقدار را باغات بارور و ۱۵۵.۴ هکتار را باغات غیر بارور پسته تشکیل داده است.
 

عزیزان افزود: کاشت نهال بذری پسته در ایلام به‌صورت آزمایشی در سال زراعی ۹۴ - ۹۵ شروع شد و در سال ۹۷ عملیات پیوندک‌زنی این نهال‌ها انجام گرفت.
 

 عزیزان ادامه داد: پیوندک‌های موردنیاز ایلام از باغات پسته دامغان، یزد و کرمان تهیه و توسط تیم‌های مجرب پیوندک‌زن این مرحله انجام شده است.

 وی یادآور شد: باتوجه‌به اینکه فرایند رشد و ثمردهی باغات پسته طولانی‌مدت و زمان بر است، امسال ۳۱.۷ تن پسته از باغات ثمردار ایلام برداشت شد.

 به گفته عزیزان باغات پسته غیر بارور نیز به‌تدریج طی سال‌های آتی وارد چرخه تولید محصول می‌شوند.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: پیش‌بینی می‌شود برای سال‌های ۱۴۰۵ و ۱۴۰۶ ثمردهی اقتصادی و سودآور باغات پسته ایلام شروع شود.

 وی یادآور شد: در ایلام نهال بذری ارقام پسته احمدآقایی، اکبری و عباس علی کشت شده است.

 عزیزان تأکید کرد: بااینکه پسته یک‌گونه بومی برای ایلام ما نیست؛ اما باتوجه‌به شرایط جغرافیایی و آب‌وهوایی ایلام، کشت نهال این میوه در استان جواب داده و امروز شاهد ثمردهی باغات پسته هستیم.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام افزود: ایلام در صورت تقاضای کشاورزان، مستعد توسعه سطح باغات پسته است و در زمینه پیوندک‌زنی نیز لزومی به تهیه پیوندک از استان‌های دیگر نیست و از باغات کنونی ایلام پیوندک‌های موردنیاز دیگر باغات تأمین می‌شود.

انتهای خبر/م

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد