سرویس: اجتماعی
کد خبر: 64918
|
00:11 - 1403/01/29
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می‌دهد؛

چرخ لنگ حمل و نقل عمومی در ایلام

چرخ لنگ حمل و نقل عمومی در ایلام
مشکلات این روزهای حمل و‌نقل عمومی در استان ایلام داد مردم را درآورده است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، یکی از شاخصه‌ها و مؤلفه‌های مهم در توسعه پایدار هر کشوری توجه به وضعیت حمل و نقل عمومی بوده بطوریکه بعضی کارشناسان رشد اقتصادی را در گرو توسعه و گسترش حمل و نقل عمومی می‌دانند.

با توجه به پیشرفت روز افزون دنیا در حوزه‌های مختلف ، داشتن سیستم حمل و نقل بروز و پویا یک نیاز اساسی در جامعه بوده و رسیدن به آن در جهان به موضوعی پیش پا افتاده تبدیل شده است.

اما در ایران و به ویژه ایلام گویا حمل و نقل عمومی و توجه به نیازهای آن به یک معضل لاینحل تبدیل شده بطوریکه مردم در دنیای تحرک برای دریافت یک بلیط ساده باید هفت خوان رستم را طی نمایند.
حمل و نقل عمومی بطور خاص در استان ایلام  لنگ زده و مردم فارغ از شنیدن صدای بوق قطار که سالیان متمادی منتظر آن بوده و بارها با بنرهای رنگارنگ نمایندگان مجلس دلخوش بودند ، امروز برای رزرو یک بلیط ساده اتوبوس یا هواپیما با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.

ایلام بعنوان دروازه عتبات عالیات و به جهت هم مرزی با کشور عراق در این سال‌ها به محل تردد زوار زیادی از دو کشور تبدیل شده و هر ساله هزاران نفر بغیر از ایام اربعین جهت زیارت و سیاحت تردد از مرز مهران را انتخاب کرده و بخشی زیادی از آنها نیز گزینه حمل و نقل عمومی شامل اتوبوس و هواپیما را انتخاب می‌کنند.

حال ایلامی که برای تأمین بلیط عادی مردم خود دچار مشکل بوده حال با حضور این زائرین مشکلی دیگر بر مشکلاتش اضافه شده و باید برای رزرو بلیط ساده اتوبوس اندر خم یک کوچه باشد و رسیدن به آن را آرزو نماید بماند که بلیط هواپیما به یک رؤیا و افسانه برای مردمان این دیار تبدیل شده چرا که از ماه‌ها قبل بلیط ها اکثر توسط همین زوار عراقی و دلارهایشان رزرو شده و مردم ایلام فقط نظاره‌گر این پرنده آهنین در آسمان ایلام هستند.

بلیط اتوبوس هم به رؤیا تبدیل شد


در این گزارش از موضوع قطار و هواپیما که بیشتر شبیه داستان هستند عبور کرده و خاصه حمل و نقل جاده‌ای و اتوبوس را بررسی می‌کنیم.

کمبود بلیط اتوبوس به طور خاص در این دوسال اخیر داد همه مردم و رسانه‌ها را درآورده و صدها مطلب در این باره به رشته تحریر درآمده اما گویا قرار نیست این معضل برای همیشه حل گردد.

در سالیان گذشته با توجه به عدم تردد زائرین به مهران و جمعیت کمتر هیچگاه شاهد چنین مشکلی نبودیم و‌ در هرساعتی گرفتن بلیط میسر بوده اما گویا عدم رشد مناسب ناوگان اتوبوسی ایلام با حجم بالای تقاضا جهت استفاده از این نوع حمل و‌نقل باعث شده در این چند وقته اخیر شاهد مشکلاتی باشیم.

کشیده شدن چندباره پای استاندار به ترمینال شهدای ایلام‌ و دلخوری‌ها و دستورات وی به مسئولان حمل و نقل استان هم گویا گره از این مشکل باز نکرده است‌.
این کمبود بلیط اتوبوس هزینه‌های سرسام آوری را به مردمتحمیل کرده و بعضا افرادی که نیاز فوری به هرعلتی دارند باید از خودرو شخصی استفاده کنند که علاوه بر خطرات جاده‌ای بعضاً مسافرکش‌های شخصی هم از این نمد کلاهی دوخته و بر سر مردم نیازمند بلیط می‌گذارند.

هزینه گزاف برای خودرو شخصی


مرتضی رحمانی از شهروندان ایلامی  در تماس با خبرنگار ایلام بیدار از کمبود بلیط در این ایام بشدت گلایه کرده و بیان داشت: به خاطر داشتن نوبت پزشکی که در تهران داشتم در چند روز گذشته برای گرفتن بلیط هواپیما و اتوبوس به هر دری زدم و از هرکسی رو انداختم موفق به تهیه نشدم.

وی افزود: به ناچار با توجه به نداشتن خودرو شخصی با یکی از همین خودروهای سواری که این روزها در مسیر مهران به تهران در تردد هستند به کارم رسیدم اما برای آن مبلغ گزافی هزینه کردم.

مرتضی گفت: مسئولان حمل و نقل ایلام هرچه سریعتر این مشکل کوچک مردم را که به معضلی تبدیل شده حل کنند.

مسئولان درد مردم را دوا کنند

داشتن سیستم حمل و نقل عمومی در دنیا تقریبا حل شده بوده و دولت‌ها برای رفع خیلی از مشکلات زیست محیطی به حل مشکلات این بخش رجوع کرده و مردم نیز با توجه به هزینه حمل و‌نقل شخصی ، این سیستم را بیشتر ترجیح می‌دهند.

امیدواریم این مشکل بدور از مصاحبه‌های رنگارنگ و گل و بلبل مسئولان که بارها بر حل این معضل تأکید داشتند هرچه سریعتر حل شده و مردم نیز با خیالی آسوده به مشکلات خود برسند.

انتهای پیام/ع

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب