سرویس: اقتصادی
کد خبر: 64608
|
00:56 - 1403/01/08
نسخه چاپی

 ایلام بیدار گزارش می‌دهد:

کِلاورِوان بازی سنتی مردم ایلام

کِلاورِوان بازی سنتی مردم ایلام
کِلاورِوان (کلاه پران - کلاه وروانک) از بازی‌های جذاب و سنتی استان ایلام است که بیشتر در فصل بهار انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»،   مردم ایلام به سبک زندگی و معیشت قدیم در مواقع فراغت و مراسمات با انواع بازی‌ها و سرگرمی‌های مشغول به گذراندن اوقات فراغت خود بوده‌اند؛ ولی متأسفانه امروزه به علت مشکلات زندگی این بازی‌های کمتر اجرا می‌شود معمولاً عده‌ای قلیلی از مردان وزنانی که سنی از آنها گذشته برای یادآوری آن خاطرات قدیمی مبادرت به انجام این بازی‌ها می‌کنند.
  
  زنان و دختران در شب‌نشینی‌ها در کنار هم و بیشتر در ایام نوروز که خانواده‌ها در کنار هم هستند خود را بیشتر به بازی گل‌یاپوچ قاچان یا قَمچان و برخی بازی‌های دیگر مشغول می‌سازند.

  بازی محلی کلاوروان (کلاه پران - کلاه وروانک) بازی‌های جذاب مردم ایلام

  در بازی کِلاورِوان بازیکنان به دودسته مساوی تقسیم شده و سپس روی زمین دایره‌ای به شعاع مناسب مشخص می‌نمایند و یک گروه به‌قیدقرعه در درون دایره به حالت چهاردست‌وپا قرار می‌گیرند و هر کدام کلاهی به سر دارند و دسته دوم بایستی بدون آنکه ضربه پای تیم مقابل را خورده باشند، یکی از کلاه‌ها را برداشته و به‌سرعت به نقطه‌ای که در فاصله دورتر از قبل مشخص شده برساند.

در حین فرار صاحبان کلاه (تیم درون دایره) بایستی سعی کنند او را بگیرند و هم‌بازی‌های وی به او کمک کرده و ممکن است کلاه دست‌به‌دست گردد تا به مقصد برسد و اگر رسید یک امتیاز و اگر کلاه را پیش از رسیدن به محل باز پس گرفتند تیم مقابل بایستی در درون دایره قرار گیرد و بازی از نو شروع کند. ممکن است از قبل سقف امتیازی بازی مشخص شده باشد و هر تیمی زود به آن سقف امتیاز رسید برنده نهایی باشد.

 

 

 

انتهای خبر/م
 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب