سرویس: استان ایلام
کد خبر: 64146
|
08:25 - 1402/12/09
نسخه چاپی

یادداشت؛

چرا باید در انتخابات شرکت کنیم و رأی بدهیم؟

چرا باید در انتخابات شرکت کنیم و رأی بدهیم؟
باید افرادی که به دنبال عدم مشارکت حداکثری هستند را بشناسیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، عباس خزلی فعال رسانه‌ای در یادداشتی نوشت: این روزها که به برگزاری انتخابات نزدیک می‌شویم برخی از مردم دلیل شرکت‌نکردن در انتخابات را مشکلات معیشتی و اقتصادی می‌دانند که صدالبته کسی منکر این مشکلات نخواهد بود.

 آیا برای رفع این مشکلات رأی ندادم چاره کار خواهد بود و عدم مشارکت ما به این مشکلات مردم خاتمه خواهد داد؟

اتفاقاً وجود مشکلات بسیار و نابسامانی‌های معیشتی و اجتماعی و سیاسی خود بیشتر تقویت‌کننده الزام مشارکت قاطع و جدی است. اگر مشکلاتی نباشد و یا در حد اقل‌ترین شرایط باشد آن‌وقت دلیل وجود نمایندگان شایسته و توانا و کارگشا ساقط می‌شود.

همین که مشکلات این‌قدر جدی هست می‌طلبد که مجدانه در پی انتخاب و دقت در انتخاب و مشارکت برای حل آنها باشیم.

 اینکه در دوره‌های پیش و مجلس قبل انتظاراتمان برآورده نشده لازمه آن بازبینی در انتخاب‌ها و معیارها و دقت بیشتر و گرفتن تعهدات کافی از کاندیدهای کنونی است و با مشارکت بالا و دقیق و تجربه گیری از دوره‌های مختلف اجازه حضور عناصر ضعیف یا فریبکار و یا قاصر و ناتوان را ندهیم.

 با عدم مشارکت عملاً زمینه را برای چنین افرادی فراهم می‌کنیم و همان مشکلاتی که بهانه‌ای برای تردید در شرکت و رأی‌دادن قرار می‌دهیم انباشته‌تر می‌شوند. رأی ندادن عملاً کاهش سبد افراد توانمند هست.

با این نگاه و با عدم مشارکت در واقع رأی داده‌ایم؛ اما رأی سلبی و چه بخواهیم و چه نخواهیم مسئولیت آن نیز بر عهده داریم.

 اگر رأی ندادن را به‌عنوان یک نوع ارسال پیام نارضایتی از وضعیت موجود به حاکمیت به شمار آوریم باید دقت کرد که مسئولین و نهادهای مسئول و حاکمیتی منابع مختلفی از اطلاعاتی و امنیتی و دانشگاهی و رسانه‌ای و... درگاه‌های متعدد تا دریافت روزانه نظرات و صحبت‌های مردم دارند و به طور کامل و شاید بیشتر در جریان مشکلات و معایب و اعتراضات هستند.

 آنچه که گره کار هست ترکیب مجلسی کارآمد و پاک‌دست و عالمانه و به‌تبع آن تشکیل کابینه در تراز مجلس و بعد مدیریت‌های پایینی در تراز کابینه است و از این راه امور به سامان می‌آید.

 با این توضیح باید بپذیریم که اگر ما شرکت نکنیم و انتخاب اصلح نداشته باشیم دیگران رأی خواهند داد و برای ما تصمیم می‌گیرند و ما در سرنوشت کشور هیچ سهم و حقی برای خود قائل نشده‌ایم.

 ما باید بشناسیم و دقت کنیم چه کسانی در پی عدم مشارکت هستند جز اینکه افرادی با حضور در میدان رقابت که هیچ توانی برای چانه‌زنی برای رفع مشکلات معیشتی ندارند و می‌خواهند وضعیت بدتر به وجود خواهند آورد به دنبال عدم مشارکت حداکثری هستند تا بتوانند از این فرصت استفاده کنند و به خواسته‌های خود برسند.

 پس انتخاب اصلح و مشارکت حداکثری زمینه را برای این‌گونه افراد فراهم نخواهد کرد تا به خواسته‌های خود که عمدتاً منافع شخص است برسند.

 

انتهای خبر/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد