سرویس: استان ایلام
کد خبر: 63956
|
01:05 - 1402/11/28
نسخه چاپی

یادداشت؛

 بیایید کتاب را به زندگی خود وارد کنیم

 بیایید کتاب را به زندگی خود وارد کنیم
 بیایید کتاب را به زندگی خود وارد کنیم، پل‌ها و جاده‌ها و اتوبان‌ها مهم‌اند اما راه توسعه از کتاب و کتابخانه می‌گذرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «ایلام بیدار»، محمد رستمی فعال فرهنگی در یادداشتی نوشت: با گسترش فناوری‌های نوین شاید میزان دسترسی عموم به منابع معرفتی تسهیل شده باشد و ما شاهد توزیع دانایی باشیم؛ اما باید بپذیریم که این اطلاعات برخوردار از ویژگی گستردگی هستند نه عمق و ژرفا.

 ‼️کتاب باید به زیستن تبدیل شود و یک نماینده مجلس شورای اسلامی باید دنیایی از بزرگان را در سینه خود فراخوان کند تا گشودگی پیدا کند و با این گشودگی است که او افق و چشم‌انداز پیدا می‌کند، جانش دم‌به‌دم نو می‌شود تحولات دنیا را فهم می‌کند و با سنین و نسل‌های مختلف ارتباط برقرار می‌کند.

شوربختانه با ورود فنّاوری‌های نوظهور کتاب‌خوانی به حاشیه رانده شده است. از سویی دیگر اشتغال مداوم به کارهای اجرایی باعث می‌شود که فرصت و حال‌وحوصله‌ای برای کتاب‌خواندن باقی نماند.

یک نماینده مجلس هم باید از دانش تخصصی رشته خود و کمسیونی که در آن حضور دارد به اعماق آن دانش رسیده باشد و هم درکی از علوم و مباحث دیگر تا بتواند در هنگام اتخاذ تصمیمات خطیر با چشمانی باز رأی دهد تبعات رأی خود را بداند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید متکی بر پژوهش و یافته‌های علمی باشند که در دنیای امروز باتوجه‌به پیچیدگی‌های مختلف تصمیم‌گیری باید از وادی پژوهش عبور کند. هرچند مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برخی از نیاز را برآورده می‌سازد؛ ولی قابلیت دریافت و هضم مباحث را نباید از نظر دور داشت.

از سویی دیگر شهروندان توانمند مسئولیت‌پذیر و کنش گر هم بخشی از این قضیه و سوی دیگر این معادله‌اند. آنان به‌عنوان کنش گران توانمند متکی بر یافته‌های جدید باید از قدرت لازم در مسائل گوناگون برخوردار باشند اگر آنان با کتاب‌ها زندگی کرده باشند در لای صفحات کتاب‌ها نفس عمیق کشیده باشند و هر سطر و پاراگراف را رفتن به پله‌ای دیگر از نردبان علمی قلمداد کنند از وادی پرسش و تحقیق مطالبه‌گری خواهند نمود رأی خود را صرفاً نوشتن روی یک برگه رأی نخواهند دانست آن را به‌مثابهٔ نظری می‌پندارند که به‌صورت امانت به نمایندگان منتخب خود تفویض می‌کنند. آنان آرا و ایده‌های خود را همچون شیره جان خویشتن می‌پندارند که در صورت تفویض موقت به دیگری جان او را آگاه می‌کنند و به او نیروی علمی تزریق می‌کنند و اگر بعد از پایان دوره نمایندگی متوجه شوند که او قابلیت کشیدن این بار معنا و امانت را ندارد به جستجوی کسی می‌پردازند که متعهدانه در طلب آرا و اندیشه‌های آنان باشد و یادمان باشد که همه این فرایند آگاهی‌بخشی و جان‌افزایی با کتاب‌خوانی میسر و ممکن است.

هرچند هستند پیران خردمندی که سواد کتابت ندارند؛ اما حاوی و حامل معرفت‌های سرشارند. اگر نمایندگان نطق می‌کنند این نطق باید عصارهٔ معرفتی باشد که از مردمانشان گرفته‌اند .

بیایید کتاب را به زندگی خود وارد کنیم. پل‌ها و جاده‌ها و اتوبان‌ها مهم‌اند اما راه توسعه از کتاب و کتابخانه می‌گذرد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب