سرویس: استان ایلام
کد خبر: 59608
|
10:06 - 1402/03/14
نسخه چاپی

کارشناس ارشد مسائل سیاسی:

امام خمینی (ره) شخصیت بی‌نظیر قرن بیستم بودند

امام خمینی (ره) شخصیت بی‌نظیر قرن بیستم بودند
کارشناس ارشد مسائل سیاسی گفت: امام خمینی (ره) شخصیت بی‌نظیر قرن بیستم بودند.

به گزارش ایلام بیدار، 14 خردادماه سالروز رحلت معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) است روزی که در تقویم رسمی کشورمان نیز به همین مناسبت نام‌گذاری شده است.

 

باتوجه‌به اهمیت این روز و ابعاد شخصیتی امام راحل تصمیم بر آن گرفتیم تا با یکی از فعالان سیاسی استان ایلام نسبت به تبیین شخصیت امام خمینی (ره) بپردازیم.

 

 نصرت‌الله حیدری مدرس دانشگاه، کارشناس ارشد مسائل سیاسی و  از فعالان علمی و سیاسی استان ایلام دراین‌خصوص می‌گوید: امام خمینی از شخصیت‌های بی‌نظیر قرن بیستم بودند. وی معتقد است امام راحل در کنار مبارزه پروری بر سازماندهی اهل ایمان تأکید داشت و همه را به پاسداری از حریم دین دعوت کرد.

 

در ادامه متن کامل گفتگو با دکتر نصرت‌الله حیدری" را در زیر با هم می‌خوانیم.

 

ایلام بیدار: امام خمینی (ره) چگونه شخصیتی بودند؟

 

۱۴ خرداد سال ۱۳۶۸ روزی تلخ در تاریخ اسلام و انقلاب اسلامی است، روزی که امام خمینی (ره) چشم از جهان فروبست وبا رحلت خود امتی را در جهان سوگوار ساخت.

 

بی شک امام خمینی از شخصیت‌های بی‌نظیر قرن بیستم بودند؛ همین اثرگذاری است که قرن معاصر را قرن خمینی می‌نامند، امام خمینی، انسانی وارسته و دلداده بود؛ مهذب و متقی، خودساخته و عارف بالله بود و همواره دغدغه دین و جامعه داشت.

 

از دین تفسیری مترقی ارائه داد، بر جدایی دین سیاست خط بطلان کشید، برای رهایی بشر نظام سیاسی مبتنی بر دین و معنویت ارائه داد.

 

در حوزه نجف این مبانی را در قالب نظام ولایت‌فقیه تئوریزه نمود، راه سعادت را در حکومت دینی مشق نمود؛ برای پیاده‌کردن ایده‌ها و آرمان خود مبارزه کرد؛ از مبارزه فرهنگی تا مبارزه سیاسی، رنج تبعید و دوری از وطن را به جان خرید اما ایستاد و مقاومت کرد.

 

ایلام بیدار: چه شد که ملت ایران از امام راحل تبعیت کردند؟

 

امام خمینی (ره) ملتی را با خود همراه ساخت، همه‌ی ایران گوش‌به‌فرمان امام بودند. همان فقیه مجاهد، فیلسوف همان عارف فانی در راه خدا، لذا مردم صداقت وایمان را در وجودش یافتند.

 

بر دور او حلقه زدند، شهید دادند، برای پیروزی به جهاد بر خواستند و در برابر طاغوت زمان ایستادند و به پیروزی رسیدند.

 

امام معمار و رهبر کبیر این انقلاب است، به فرموده خلف صالح ایشان، مقام معظم رهبری این انقلاب بی‌نام خمینی در هیچ کجای دنیا شناخته شده نیست؛ امام جمع دین‌داری و مردم‌سالاری را محقق ساخت.

 

ایلام بیدار: ظهور شخصیتی چون امام (ره) بر روی چه موضوعاتی اثر گذاشت؟

 

محرومان را بر سرنوشت خویش حاکم ساخت و نظام‌های رایج مادی چون لیبرالیسم سوسیالیسم را به تحدی طلبید، در سایه انقلاب امام معنویت جان تازه گرفت. سوسیالیسم ناتوان از پاسخگویی به تاریخ پیوست و امروز هم‌صدای خردشدن اندیشه و افکار لیبرالیستی به گوش می‌رسد.

 

نظام سیاسی جمهوری اسلامی به دلیل ابتناء بر اندیشه دینی در مقایسه با نظام‌های سیاسی عرفی از این امتیاز برخوردار است که علاوه بر ظرفیت‌های سیاسی قانون عرفی از این امتیاز برخوردار است که علاوه بر ظرفیت‌های سیاسی قانون عرفی، مشتمل بر ظرفیت‌های سیاسی شرعی نیز است.

 

به‌عبارت‌دیگر؛ قدرت سیاسی مردم در الگوی مردم‌سالاری دینی به دلیل این که از دو منبع (قانون و شرع) تغذیه می‌شود در مقایسه باقدرت سیاسی مردم در الگوی لیبرال دموکراسی (که تنها از منبع قانون تغذیه می‌شود) بیش‌تر است.

 

ایلام بیدار: بفرمایید راهبردهای امام راحل برای استقرار حکومت اسلامی در چه بود؟

 

امام خمینی را باید بنیان‌گذار اسلام انقلابی دانست، مبارزه علیه رژیم و استقرار حکومت اسلامی راهبرد اولی و انقلابی امام بود، او برای تحقق این مهم روحانیان کشور را ساماندهی نمود. زیرا انقلاب وی یک انقلاب‌فرهنگی سیاسی بود و شرط رسیدن به این هدف تغییر نگرش در مردم و کادرسازی در جبهه خودی بود.

 

او برای رسیدن به این آمال انقلابی بر تربیت و تهذیب نفس تأکید داشت، یاران و ملت را به استقامت فراخواند؛ زیرا لازمه پیروزی، صبر و استقامت در برابر ناملایمات است.

 

امام همه ناگواری‌ها را هم در عندالله مفید می‌دانست، راهبرد امام متحدسازی جبهه انقلاب علیه جهان کفر بود، به انقلابیون و ملت امید می‌داد.

 

امروز تزریق امید نیاز جامعه انقلابی است، او در بدترین لحظات بشارت پیروزی داد، ایشان فرمودند: اطمینان پیروزی می‌دهم؛ اطمینان غلبه حق بر باطل.

 

امام مبارزه پروری را عمومی ساخت بر تز اسلام غیرسیاسی سخن گفت و عالمان دین را به دخالت در سیاست ترغیب می‌فرمودند، در کنار مبارزه پروری بر سازماندهی اهل ایمان تأکید داشت.

 

همه را به پاسداری از حریم دین دعوت کرد، در سخنانش شاه را نشانه گرفت، به دانشگاه جهت داد؛ فرمودند: دانشجویان باید متحده به مبارزات خود ادامه دهند و مردم ستمدیده‌ی ایران را فراموش نکنند.

 

مبارزه را حول اسلام وبر مدار حکومت اسلامی ساماندهی کرد و سرانجام مبارزات امام و ملت جواب داد و انقلاب به پیروزی رسید.

 

ایلام بیدار: روز موفقیت امام راحل را در چه می‌دانید؟

 

بی شک رمز پیروزی انقلاب در ایمان و مقصد عالی حکومت و اتحاد و وحدت کلمه آحاد ملت در کنار رهبری امام بود. امروز هم فرزندان امام برای حفظ و پاسداری از راه امام باید همان انگیزه الهی، وحدت و همدلی و تبعیت از رهبری و ولایت را فراموش نکنند.

 

باید در سالگرد ارتحال امام بار دیگر با راهبردهای انقلابی امام پشت سر مقام عظمای ولایت تجدید میثاق کنیم.

 

 

 

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب