سرویس: استان ایلام
کد خبر: 58574
|
05:09 - 1402/01/03
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

سنت‌های مردم ایلام در ماه رمضان

سنت‌های مردم ایلام در ماه رمضان
مردم ایلام در ماه رمضان آیین‌ها و سنت‌های مختلفی را اجرا می کنند

به گزارش ایلام بیدار ،هر چند آیین های ویژه میهمانی افطار در نقطه نقطه این استان از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است اما آنچه مهم است لذت دیدار و تكاپوی خانواده ها برای برپایی ضیافت های ماه رمضان است.
سنت های ماندگار و زیبایی كه عطر همدلی و مهربانی و فضایل خوب انسانیت و مهرورزی را در بین اهالی به خوبی نمایان می كند.
در ماه میهمانی خدا، شوق شنیدن صدای ربنا و لحظه ملكوتی دعا و راز و نیار آنچنان هوای شهر و آدم هایش را عطر آگین می كند كه می شود در كوچه پس كوچه ها و همپای بوی حلیم، شله زرد و آش رشته عطر معنویت و ذكر و صلوات و ختم قرآن را دریافت.
ایلام با بیش از 220 هزار نفر جمعیت از سنت های خاص و آیین های ویژه ای در ماه رمضان برخوردار است كه از جمله آنها پخت انواع شیرینی ها و آش های نذری در ماه مبارك رمضان و خیرات آن در موقع افطار در محله های شهر است.

** خوردن سحری با حضور همه اعضای خانه
یكی از سنت های خوب و پسندیده مردم استان ایلام در ماه مبارك رمضان بیدار شدن همه اهل خانه برای خوردن وعده سحری است كه بر ضیافت و شوق روزه گرفتن در این ماه مبارك می افزاید.
معمولا همه افراد حتی آنهایی كه هنوز به سن تكلیف نرسیده اند یك ساعت قبل از اذان صبح از خواب بیدار می شوند و با همكاری هم سفره سحری را مهیا می كنند.
خرید كادو برای روزه اولی ها از دیگر سنت های نیكوی مردم استان ایلام است تا از این ورود آنها را به ماه میهمانی خدا تبریك بگویند.

** افطاری دادن در ماه رمضان
یكی دیگر از آیین های بسیار نیكوی مردم ایلام سنت ماندگار افطاری دادن در شب های ماه مبارك رمضان است كه تقریبا در همه جای این استان وجود دارد.
در این آیین معمولا شب اول ماه مبارك رمضان همه افطاری در منزل بزرگ خانواده میهمان هستند و پس از آن هر كدام از اعضای خانواده یك شب میزبان روزه داران فامیل و اقوام نزدیك می شوند.
در بسیاری از اوقات بویژه فصلو بهار و تابستان معمولا به واسطه كوچك بودن خانه ها، بسیاری از این افطاری ها در پارك ها، بوستان ها و فضاهای باز برگزار می شود تا هم از موهبت كنار هم بودن لذت ببرند و هم حضور در طبیعت.

** برگزاری جلسات ختم قرآن
از دیگر سنت های ماندگار این ماه حضور فعال مردم بویژه زنان و دختران در نشست ها و جلسات ختم قرآن و نمازهای جماعت یومیه و خواندن دعاهای مخصوص این ماه در تكایا، مساجد و یا منازل شخصی است.
حضور فعال روحانیون در مساجد شهری، روستایی و حتی مناطق دور افتاده و برگزاری آیین های ویژه این ماه پر فضیلت و پاسخگویی آنان به سئولات شرعی مردم از دیگر برنامه های ویژه این ماه مبارك رمضان در ایلام است.

** كمك به فقرا و نیازمندان
از بهترین سنت ها و آیین های مردم ایلام در ماه مبارك رمضان كه در مناطق شمالی و جنوبی این استان از جایگاه ویژه ای برخوردار است كمك به فقرا، نیازمندان و ایتام بخصوص در نیمه این ماه مبارك است.
بسیاری از مردم همزمان با میلاد كریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) با حضور در محله های فقیرنشین شهر اقدام به توزیع نذورات و خیرات می كنند.
زیارت اهل قبور و فاتحه برای اموات و در گذشتگان در ایام ماه رمضان و دادن صدقه و خیرات از دیگر سنت های رایج ماه پر فضیلت رمضان در استان ایلام است.
همچنین شب های جمعه هنگام افطار بسیاری از مردم به نیت برآورده شدن حاجات و آرامش درگذشتگان در اماكن عمومی و مساجد خرما، آش و شربت میان روزه داران توزیع می كنند.

** سینی گردانی رسم مردمان دیار دهلران در رمضان
در میان اهالی عرب زبان شهرستان دهلران رسم سینی گردانی از دیرباز وجود دارد و به این شكل كه در سینی بزرگی مواد مختلف به ویژه انواع شیرینی ها را می چینند و در موقع افطار به همسایگان و رهگذران افطاری می دهند.
بسباری از مردم وقتی سینی بزرگ به درب منازل آنها می رسد از آنچه كه برای افطار خود تهیه كرده اند بخشی را درون سینی می گذارند تا نصیب رهگذاران و خانواده های نیازمند و محروم شود.

** بشقابی
یكی از سنت های بسیار نیكو و پسندیده مردم مناطق روستایی و عشایر استان ایلام رسم بشقابی است به این صورت كه هر كس هر غذایی برای افطار درست كرده در بشقابی می ریزد و از آن به یك یا چند همسایه می دهد.
همسایه دیگر نیز در همان بشقابی كه برایش غذا آورده اند، از غذای افطاری خود می ریزد و بشقاب را باز می گرداند بدین شكل همه مردم محله از غذاهای هم در سر سفره افطار تناول می كنند.

** پخت و توزیع غذای نذری
یكی دیگر از سنت های بسیار خوب مردم ایلام كه همه ساله در بسیاری از مناطق شهری و روستاها انجام می شود پخت و توزیع غذاهای نذری است كه عموما به صورت بسته بندی در محلات فقیرنشین و میان نیازمندان و محرومان توزیع می شود.
البته توزیع مواد غذایی (جیره خشك) نیز از سوی افراد متمول در محله های فقیرنشین رایج است و معمولا یك یا دو كیلو برنج، یك عدد مرغ، مقداری روغن و رب گوجه و ماكارونی در قالب بسته ایی به درب منازل نیازمندان برده و در اختیارشان قرار داده می شود.
همچنین در بسیاری از مساجد زنان محله نذورات خود را در قالب افطاری با بسته بندی خرما، نان و پنیر و گردو و آبمیوه در ظرف های یكبار مصرف در پایان نماز مغرب میان نمازگزاران روزه دار توزیع می كنند.

** ساز و دهل وسیله ایی برای بیداری روزه داران در هنگام سحر
در شهرستان آبدانان نیز در قدیم برای بیدار شدن مردم در سحرگاهان از ساز و دهل استفاده می كردند كه اكنون با گسترش وسایل ارتباط جمعی این سنت منسوخ شده و به دست فراموشی سپرده شده است.

** كنار گذاشن زكات فطره در شب 29 ماه مبارك رمضان
در بسیاری از مناطق شهری و روستایی استان ایلام مردم در غروب شب بیست و نهم ماه مبارك رمضان مبالغ مورد نظر زكات فطره خود و اعضای خانواده را كنار می گذارند تا در روز عید فطر به دست نیازمندان برسد.
البته بسیاری از مردم استان ایلام بر این عقیده هستند كه در این شب هر كس باید در خانه خود باشد تا زكات فطره اش بر گردن دیگری نیفتد.

** پوشیدن لباس نو در روز عید فطر
همچنین در روز عید فطر مردمان این دیار لباس های نو و تمیز می پوشند و پس از خواندن نماز به دیدن بزرگترهای فامیل می روند و فرا رسیدن این عید را به آنها تبریك می گویند.

 

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب