سرویس: استان ایلام
کد خبر: 51420
|
02:28 - 1401/12/05
نسخه چاپی

در میزگردکارشناسان با ایلام بیدار مطرح شد؛

فضای مجازی بستر اصلی جهاد‌تبیین و بصیرت‌افزایی در جامعه

فضای مجازی بستر اصلی جهاد‌تبیین و بصیرت‌افزایی در جامعه
بار دیگر راه نفوذ و رخنه‌ی دشمنان به حریم ایران اسلامی، با بیداری و آگاهی مردم بسته خواهد . زیرا تا عنصر امید و نوع دوستی در بین مردم در جریان باشد، ناامیدی و پناه جستن به اغیار برای ما معنایی نخواهد داشت.

به گزارشايلام بيدار،عید سعید مبعث، مقام معظم رهبری به بیان سخنرانی پرداختند که طی آن ضمن تبریک عید بزرگ و فرخنده مبعث، مباحث مهمی را در حوزه فضای مجازی  و  اهمیت ترویج آن در جامعه را مطرح نمودند که در که در این راستا پایگاه خبری تحلیلی ایلام بیدار اقدام به برگزاری میزگرد مجازی با چند تن از کارشناسان نموده است .

بصیرت افزایی و عمق بخشی جامعه، از وظایف رسانه‌هاست

"احسان عباسی"،کارشناس مسائل سیاسی در این رابطه گفت:اینکه چرا رهبر انقلاب توصیه کردن به صبر و امید آفرینی را در شرایط کنونی جامعه به ویژه جهان اسلام مطرح نموده و این وظیفه‌ی خطیر را به جوانان یا به تعبیر ایشان افسران جنگ نرم  محول کرد‌ه‌اند، دارای نکات ریز و مهمی است که مطمئناً از نگاه کارشناسان و اندیشمندان پنهان نمانده است.

 

وی اظهار کرد:ترغیب و تشویق به امید داشتن و توصیه کردن دیگران به این امر آن هم از سوی جوانان، می تواند اشاره‌ی ظریفی به شرایط نامساعد و سخت کشور در این ایام داشته باشد. مشکلاتی مانند اوج گیری تحریمهای ناعادلانه از سوی آمریکا و هم پیمانانش، تورم بی سابقه و در راس آنها ویروس منحوس کرونا و پیامدهای منفی ناشی از آن که در  برهه‌ی کنونی شرایطی حاد و بی سابقه را به کل هموطنان تحمیل کرده است.تداوم مشکلات فوق، به آرامی آستانه تحمل افراد را به شدت تضعیف کرده و هر آن بیم شیوع ناامیدی و دلزدگی و افسردگی را افزایش می دهد.

 

وی افزود:اشاره‌ی غیر مستقیم رهبری به مشکلات و دغدغه‌های مردم، نشانی از دقت نظر و دلسوزی ایشان است و اینکه نپرداختن مستقیم به موضوعات و مشکلات موجود توسط ایشان، به دلیل کم اهمیتی موضوع نیست و صرفاً به منظور جلوگیری از ایجاد بزرگنمایی آنها و تنش در جامعه توسط افراد سودجو صورت گرفته است. چیزی که رهبر انقلاب به شدت به ممانعت از آن تاکید دارند. 

 

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد:تعویض قدرت در آمریکا و رایزنی های گوناگون در خصوص روابط میان ایران و آمریکا که در چند ماه اخیر رخ داده است، ذهن اکثریت قریب به اتفاق جامعه را درگیر کرده است.  کینه توزی و دشمنی مقامات آمریکایی با انقلاب اسلامی بارها و بارها به اثبات رسیده است و بر کسی پوشیده نیست، اما در این ایام به دفعات شاهد گفتارها و نه عملهای انسان دوستانه از جانب آمریکا بوده‌ایم که به طور حتم نقشه‌ی شیطانی در پس آنها نهفته است که هدف رهبری می تواند بیدار کردن ملت از این توطئه‌های زیرکانه باشد . زیرا فکر و ذهن درگیرِ مردم در شرایط طاقت فرسای اجتماعی و معیشتی فعلی، خواه ناخوه به دنبال راه حلی برای رهایی از این تنگناست و در این میان گوشه‌ی چشمی هم به آمریکا دارند.

 

وی بیان کرد:مقام معظم رهبری هم به خوبی به این موضوع واقفند‌ . ایشان به خوبی می دانند که هرگز وعده های پوشالی آمریکا به سود مردم ایران عملی نخواهند شد. نگرانی بابت ضربه خوردن مردم از نظر روحی و روانی در پی کارشکنی‌های احتمالی آمریکا در آینده باعث شده تا معظم له باز هم مردم را به صبر و شکیبایی دعوت کنند و از آنها بخواهد تا یکدیگر را نیز فراموش نکنند. همچنین پیروی از  این پیام دو دستاورد به دنبال خواهد داشت.

 

اول آنکه ملت امید واهی به استکبار نخواهند بست و در شرایط سخت پیش آمده راه توکل به پروردگار و صبر بر سختیها را در پیش می‌گیرند. همدیگر را امر به معروف (امیدواری و صبر ) خواهند کرد و با صبر و استقامت در کنار هم این دوران نفس گیر را هم پشت سر خواهند گذاشت.

 

وی بیان داشت:دومین نکته هم اینکه بار دیگر راه نفوذ و رخنه‌ی دشمنان به حریم ایران اسلامی، با بیداری و آگاهی مردم بسته خواهد . زیرا تا عنصر امید و نوع دوستی در بین مردم در جریان باشد، ناامیدی و پناه جستن به اغیار برای ما معنایی نخواهد داشت.

 

عباسی ادامه داد:آینده‌ی هر جامعه‌ای در دستان جوانان آن است. جوانان با نیروی تلاش و تکاپوی فوق العاده و توانایی‌های منحصر به فرد خود و همچنین داشتن شور و شوق و هیجان فراوان، بهترین و قوی‌ترین پتانسیل هر جامعه‌ای هستند‌.  بنابراین هر کشوری که برای موفقیت و پیشرفت به سرمایه‌های جوان خود متکی باشد و به آنها بها و ارزش دهد، قطعاً در راه رسیدن به اهداف خود موفق‌تر خواهد بود.

 

وی اظهار کرد:جوانان که رهبری از آنها با عنوان افسران جنگ نرم یاد کرده‌اند و بیشترین جمعیت فضای مجازی را تشکیل می‌دهند، از نظر ایشان بهترین گزینه برای رفع بحران کنونی هستند. زیرا با توجه به جوان بودن، دارای ذهن‌های بلند پرواز و پرامیدی هستند و هم ضمن آشنایی با علم و دانش دنیای امروز ، به مسائل و مشکلات موجود اشراف کامل دارند و با دیدگاهی متفاوت و دقیق‌تر مسائل را رصد می کنند.

دشمن به دنبال آسیب زدن به ملت است

حجت الاسلام "عمران احمدی"، کارشناس مسائل مذهبی؛ در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار گفت: توصیه های رهبر انقلاب در خصوص مسائل مختلف به خصوص فضای مجازی باید سرلوحه کار همه باشد.

وی افزود: امروز باید در مسائل مختلف باید با صبر و تحمل به خصوص مسائل اقتصادی ایستادگی کرد و فریب دشمن را نخورد.

احمدی در ادامه گفت: امروز دشمن در فضای مجازی به دنبال آسیب رساندن به اقشار مختلف جامعه است تا نسل های آینده را آلوده به فساد کند.

کارشناس مسائل مذهبی بیان داشت: آنچه امروز اهمیت دارد مقاومت در برابر حملات دشمن به خصوص در فضای مجازی است که باید نقش فعال در این زمینه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: نباید فریب عملیات روانی و بازی رسانه ای دشمن را خورد  و در مقابل ناملایمات ایستادگی کرد و در فضای مجازی نقشی فعال در دفاع از آرمان های انقلاب داشت.

احمدی خاطر نشان کرد: راه حل ایجاد امنیت در فضای مجازی راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و اتخاذ سیاست های حمایت از مردم است که نیازمند برنامه ریزی مسئولان و اقدام در این زمینه است.

وی عنوان کرد: مطالبه گری یکی از مورادی است که مردم می توانند از مسئولان در مسائل مختلف به خصوص فضای مجازی داشته باشند.

لزوم مقابله با هجمه دشمن در فضای مجازی

حجت الاسلام "حسن پناهی"، مدیریت حوزه علمیه دره شهرگفت: نیک می دانیم که حسب آموزه های دینی ما (فصلت آیه 30) راهکار نزول رحمت الهی بر یک ملت و جامعه بعد از ایمان و عمل صالح ، استقامت و خستگی ناپذیری  در راه پروردگار عالم است و بر این اساس قطعاً لابی رسانه ای دشمنان اسلام و انقلاب از روز نخست شدید ترین هژمونی رسانه ای خود را علیه انگاره های ارزشی انقلاب به کار بسته و در این راستا از هیچ تلاشی فروگذاری نکرده‌اند.

 

وی اظهار کرد:دشمنان انقلاب و اسلام برای تاثیرگذاری روی عمده گروه هدف خود یعنی اضلاع مثلث تربیتی ( فرزندان ،والدین و محیط آموزشی ) تلاش کرده‌اند که با قطع کردن زنجیره تواصی و وارونه نشان دادن حقائق عالم ، این گروه را از آرمان‌های اصیل انقلاب و اسلام دور کرده و با دلسرد کردن آنها به اغراض پلید خود نائل شوند ‌.

 

پناهی ادامه داد:به نظر می‌آید در این هژمونی سنگین رسانه  ای ، خلع ارتقاء سواد رسانه ای و همچنین ایجاد نهضت تواصی و خستگی ناپذیر بودن که در واقع همان حلقه مفقوده در جامعه امروز ما است به شدت احساس می‌شود . و بایسته است جوانان انقلابی و افسران جنگ نرم انقلاب و اسلام با تمام توان در فضای مجازی و رسانه ای بر روی نهضت تواصی و امید بخشیدن و استقامت تاکید کرده و با همتی بلند و خستگی ناپذیر در این راه با بذل جهد در راستای تحقق آرمان های امام راحل و رهبر معظم انقلاب گام بردارند قطعا در این راه دعای خیر حضرت ولی عصر ارواحنا فداه بدرقه راه افسران جنگ نرم انقلاب خواهد بود .

نفوذ از طریق فضای مجازی هدف اصلی دشمن است

"علی اسماعیلی"، کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به سخنان رهبرمعظم انقلاب گفت: بصیرت افزایی حوزه انقلابی را لازمه کاهش آفات و آسیب های فضای مجازی در سطح جامعه است.

 

وی اشاره به تهاجم فرهنگی و جنگ نرم گسترده دشمن علیه ملت ایران، اظهار کرد: دشمن جنگی گسترده را علیه کشورما آغاز کرده که بستر آن فضای مجازی و ابزار آن القای شبهه و هدف تیرهای آن افکار، اندیشه‌ها، ایمان، اعتقادات مذهبی، باورهای دینی و فرهنگ ملت ما است.

وی ابراز کرد: تأکیدات و توجه خاص رهبر معظم انقلاب بر موضوع فضای مجازی و ورود جوانان مؤمن، باتقوا و حزب اللهی به این عرصه، نشان از اهمیت بالای این فضا دارد.

اسماعیلی تصریح کرد: بحث جنگ نرم موضوعی جدید و مربوط به امروز نیست و در طول تاریخ اسلام مطرح بوده است؛ اما امروز به دلیل پیشرفت‌های تکنولوژی و ابزارهای نوین عرصه آن بسیار گسترده‌تر شده است، در تاریخ هرکجا اسلام شکست خورده دلیلش مغلوب شدن در عرصه جنگ نرم بوده است.

وی ابراز کرد: دشمن جنگ نرم را در بستر فضای مجازی آغاز کرده است، امروز دیگر میدان جنگ در شلمچه و چذابه نیست، جنگ وارد خانه‌ها، مدارس، ادارات و تمام بخش‌های جامعه شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اینکه چند هزار دنبال کننده صفحه‌ اجتماعی ما را دنبال می‌کند اهمیت ندارد، باید دید چه تعداد مخاطب دنبال کننده صفحه‌های اجتماعی ما و چه تعداد دنبال کننده صفحه‌های اجتماعی دشمنان هستند، باید دید از کل کاربران شبکه‌های اجتماعی چند درصد جریان‌های انقلابی، دینی و ایمانی را دنبال می‌کنند و چند درصد دنبال کننده جریان شبهه افکن و دروغ پراکن هستند، نباید به اعداد دل خود را خوش کرد، باید واقعیت صحنه را دید.

 

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب