سرویس: استان ایلام
کد خبر: 51247
|
01:00 - 1401/12/08
نسخه چاپی

ایلام بیدارگزارش می دهد؛

تکدی‌گری از سر ناچاری یا بازی با احساسات؛وقتی تعدادمتکدیان ایلام درحال افزایش است

تکدی‌گری از سر ناچاری یا بازی با احساسات؛وقتی تعدادمتکدیان ایلام درحال افزایش است
افزایش روز افزون تکدی‌گران باعث گلایه‌مندی شهروندان ایلامی شده است که لازم وضروری است در این راستا اقدامی صورت گیرد.

به گزارشايلام بيدار،شاید در موقعیت های گوناگون شاهد دستانی بودی که ناخودآگاه به سوی تو دراز می شود و در همراهی آه ها و ناله ها و قسم به زمین و زمان از تو کمک مالی می خواهند، هیچ محدودیتی در بازی با احساسات با شهروندان ندارد، موقعیت برداشت پول از خودپرداز،  پارکینگ های خودرو، ساختمان های پزشکان، داروخانه ها و درمانگاه ها، آرایشگاه ها، حتی بانک ها و موسسات مالی و اعتباری موقعیت های متفاوتی هستند که شهروندان با متکدیان رو به رو شده اند، متکدیانی که هیچ چارچوبی برای دریافت کمک ندارند.

پیش از این در گزارش هایی از رنج مضاعف شهروندان از وجود متکدیان در شهر ایوان قلم زدیم، گزارش هایی که با بازخوانی دغدغه های شهروندان از متکدیان مهاجر است .

اگر شگردهای متکدیان را بتوان مرور کرد، سکانس های  پی طلب کمک از سوی متکدیان رامی توان  روایت کرد که البته مدتی از متکدیان در موقعیت های گوناگون به خصوص محسوس خبری نبود، گویا شگرد تکدی گری چراغ خاموش یا نامحسوس را دستور کار قرار داده بودند، اما این داستان پایان نیافت و حکایت همچنان باقی است،

 تعدادمتکدیان درحال افزایش است

"علی مصطفی وندی "؛کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره بر اینکه متکدیان از گروه های مختلف هستند، گفت: تکدی‌گری برای عده‌ای شغل ثابت و دائمی است که معمولا عضو باندهای مختلف هستند و عده‌ای هم معتاد و متجاهرند که برای تامین نیاز خود به مواد مخدر به این کار روی آورده‌اند.

 وی افزود: در طی سال‌ها فعالیت در این حوزه، کمتر شاهد دستگیری و شناسایی متکدی‌ای بودم که به دلیل مشکلات اقتصادی گدایی کند، چرا که نیازمند واقعی تلاش دارد تا کرامت انسانی خود را حفظ کند.

وی، عمده‌ترین دلیل پدیده‌ تکدی‌گری را استقبال مردم از متکدیان دانست و گفت: خوش‌رویی صاحب خانه، میهمان را بیشتر در منزل خود نگه می دارد.

او ادامه داد: خونگرمی، مهربانی و میهمان‌نوازی در ژن و خون ایلامی ها بسیار زیاد است به همین خاطر آنها دست کسی که جلویشان دراز است را پس نمی‌زنند، در حالی ‌که این کار کمک نیست و تنها دامن زدن به یک معضل اجتماعی است.

 

وی، افزود: به نظر می‌رسد دستگاه های متولی این موضوع  نتوانسته اند، آنطور که باید با این معضل در شهر مقابله کنند چرا که  هنوز هم جای جای شهر پایگاه‌های ثابت نمایش این پدیده‌اند و اقدامات صورت گرفته کوتاه مدت‌تر از آنی هستند که کسی بتوانند چهره‌ بدون گدای را به یاد آورد.

آمار و ارقام دقیقی از درآمد روزانه گدایان وجود ندارد اما با درنظر گرفتن دقایقی از روز و درآمد آنها می توان تصور کرد که از حقوق و مزایای کارگران روز مزد و حتی بسیاری از کارمندان نیز درآمد بالاتری داشته باشند.

شهروندان نیز باید نسبت به تبعات کمک به متکدیان آگاه شوند و دراین زمینه فرهنگ سازی گسترده ای صورت پذیرد، بی شک اگر شهروندان بدانند که کمک آنها به یک متکدی در حقیقت تشویق وی به ادامه تکدی گری و دور کردن هرچه بیشتر وی از اجتماع و یک زندگی سالم است می توانند احساسات خود را در برابر خواهش های ترحم انگیز کنترل کنند.

باید مردم به این فرهنگ برسند که از کمک مستقیم به گدایان سطح شهر خودداری کنند و بر احساسات خود تسلط داشته باشند، این موضوع باعث می‌شود متکدیان سودجو نیز امیدی به گداپروری جامعه نداشته باشند.

به نظر می رسد که برای برخورد جدی تر با این مشکل باید نهادهای نظارتی با توجه به اهمیت موضوع عزم بیشتری را به خرج داده و با هماهنگی بیشتری با این مسأله برخورد نمایند.

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب