سرویس: خواندنی ها
کد خبر: 51197
|
09:00 - 1399/12/11
نسخه چاپی

احادیث طلاق از ائمه اطهار

طلاق به معنای زایل کردن و از میان بردن قید نکاح است. ایقاعی تشریفاتی است که نیاز به صیغه طلاق و دو شاهد مرد عادل دارد وگرنه باطل می شود. طلاق مختص نکاح دائم است و طلاق در نکاح منقطع وجود ندارد بلکه بذل مدت است.

به گزارشايلام بيدار،

طلاق چیست؟

طلاق به معنی پایان قانونی ازدواج و جدا شدن همسران از یکدیگر است و در پی آن حقوق و تکالیف متقابلی که بین زوجین در هنگام ازدواج وجود داشته از میان می‌رود. طلاق معمولاً وقتی اتفاق می‌افتد که استحکام رابطه زناشویی از بین می‌رود و میان زوجین ناسازگاری و تنش وجود دارد. طلاق اجتماعی، تغییرات در دوستی‌ها و سایر روابط اجتماعی است که مرد یا زن طلاق گرفته با آن‌ها سر و کار دارد. طلاق روانی، موقعیتی است که از طریق آن فرد پیوندهای وابستگی عاطفی به همسرش را قطع کند و به تنها زیستن تن دردهد.

 

احادیث طلاق:

در رابطه با طلاق احادیثی از ائمه آمده است که در زیر به چند نمونه از آن ها اشاره می کنیم.

 

امام صادق (ع) می فرمایند:هیچ حلالی منفورتر از طلاق نیست.

 

مشکلات در هر خانواده ای با هر پست و مقام و جایگاه و طبقه ای به صورت کم و زیاد وجود دارد. گاهی این مشکلات به قدری بزرگ می شود که از حد توان و تحمل زوجین خارج است و منجر به طلاق آن ها می شود. طلاق آسیب های زیادی به اشخاص وارد می کند و بی خود نیست که امام صادق (ع) حدیثی به این زیبایی در رابطه با آن گفته اند.

 

گاهی زوجین در یک خانه و کاشانه زندگی می کنند، ولی رابطه بسیار سرد هستند و همانند دو غریبه در کنار یکدیگر زندگی می کنند، در واقع احساسات آن ها مرده است و طلاق عاطفی بین آن ها صورت گرفته است.

 

زوجین باید برای بهبود رابطه و افزایش عشق و علاقه و رسیدگی به خواسته ها و نیازهای هم بکوشند و کمتر تن به طلاق بدهند زیرا طلاق آخرین  راه است. پیامبران و امامان ما توصیه و سخنان گوهر باری راجع به طلاق گفته اند که در هر کدام نکته ای نهفته است در اینجا به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

 

امام صادق (ع) علت تنفر خود از طلاق را این گونه در احادیث زیر بیان می کند :

امام صادق (ع) (الكافي : ۶/۵۴/۲) :

ما مِن شَيءٍ مِمّا أحَلَّهُ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ أبغَضَ إلَيهِ مِن الطلاقِ، و إنَّ اللّه َ يُبغِضُ المِطلاقَ الذَّوّاقَ .

از چيزهايى كه خداوند عز و جل حلال فرموده هيچ چيز نزد او منفورتر از طلاق نيست. خداوند مردى را كه زن زياد طلاق مى دهد و پيوسته تغيير همسر مى دهد دشمن دارد.

 

از امام صادق (ع) نقل شده است که رسول خدا (ع) فرمودند (الكافي : ۵/۳۲۸/۱): 

ما مِن شَيءٍ أبغَضَ إلى اللّه ِ عَزَّ و جلَّ مِن بَيتٍ يَخرَبُ في الإسلامِ بالفُرقَةِ ··· ثُمّ قالَ أبو عبدِ اللّه ِ عليه السلام : إنَّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ إنّما وَكَّدَ في الطَّلاقِ و كَرَّرَ فيهِ القَولَ مِن بُغضِهِ الفُرقَةَ .

در اسلام هيچ چيز نزد خداوند عز و جل منفورتر از خانه اى نيست كه با جدايى ويران شود ··· سپس امام صادق عليه السلام فرمود: خداوند عز و جل از آن رو نسبت به طلاق [ندادن] تأكيد کرده و بارها از آن سخن گفته است، كه از جدايى و تفرقه نفرت دارد.

 

امام صادق (ع) (الكافی : ۶/۵۴/۳) : 

إنَّ اللّه َ عَزَّ و جلَّ يُحِبُّ البيتَ الذي فيهِ العُرسُ، و يُبغِضُ البيتَ الذي فيهِ الطلاقُ، و ما مِن شَيءٍ أبغَضَ إلى اللّه ِ عَزَّ و جلَّ مِن الطلاقِ .

خداوند عز و جل خانه اى را كه در آن عروسى باشد دوست دارد و خانه اى را كه در آن طلاق باشد، دشمن دارد و نزد خداوند عز و جل چيزى منفورتر از طلاق نيست.

 

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب