سرویس: سیاسی
کد خبر: 50124
|
09:11 - 1399/10/29
نسخه چاپی

قضاوت در شوراهای حل اختلاف و تقویت نظر مشورتی و صلح و سازش حذف شد

قضاوت در شوراهای حل اختلاف و تقویت نظر مشورتی و صلح و سازش حذف شد
سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: با نظر ریاست قوه قضائیه قرار است نقش قضاوتی در شوراهای حل اختلاف حذف شده و به جای آن نظر مشورتی و صلح و سازش تقویت شود.

به گزارشايلام بيدار، سید کاظم دلخوش سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه 29 دی ماه 99) ‌در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد لایحه دو فوریتی شوراهای حل اختلاف اظهار داشت: شوراهای حل اختلاف از دوره هفتم مجلس به تصویب رسیده و در حال فعالیت است.

وی با بیان این که نزدیک به 32 هزار نفر در شوراهای حل اختلاف سراسر کشور فعالیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند افزود: 14 هزار و 800 نفر از این نیروها به صورت تمام وقت و روزانه هستند و از آن زمان به بعد به عنوان معتمدین محلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اظهار داشت: 17 هزار نفر از نیروهای شوراهای حل اختلاف بازنشسته و یا کارمند دولت هستند و نیاز به جذب و استخدام ندارند بلکه فقط مشاوره می‌دهند و در کنار قوه قضائیه برای حل پرونده‌های قضایی کمک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

دلخوش خاطرنشان کرد: 23 بهمن سال جاری مهلت شوراهای حل اختلاف تمام می‌شود و باید قانونی دائمی برای این شوراها داشته باشیم که با همکاری قوه قضائیه ووزارت دادگستریمقرر شد ظرف 6 ماه آیین‌نامه آن نوشته شود که این کار سریعا انجام شده است.

وی افزود: طبق نظر ریاست قوه قضائیه باید نقش قضاوتی شوراهای حل اختلاف حذف شود و به جای آن نظر مشورتی و صلح و سازش در آن تقویت شود و ر همین اساس قاضِی‌ها در شوراهای حل اختلاف حذف می‌شوند و کارکرد این شورا جنبه مشورتی و ایجاد صلح و سازش خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصریح کرد: در شوراهای حل اختلاف نیروها به صورت افتخاری ف عالیت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند اما نیروهای تمام وقت باید بعد از 14 تا 15 سال تعیین تکلیف شوند، این در حالی است که ما تکلیف نیروهای این چنینی در آموزش و پرورش را مشخص کردیم و باید تکلیف نیروهای مستقر در شوراهای حل اختلاف را هم مشخص کنیم.

دلخوش افزود: طبق لایحه شوراهای حل اختلاف دعاوی زیر 50 میلیون به شوراهای حل اختلاف ارجاع می‌شود و اگر مشکل حل نشد، ظرف 3 ماه به دادگاه‌های حقوقی ارجاع می‌شود.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ک

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب