سرویس: استان ایلام
کد خبر: 49036
|
10:50 - 1399/09/07
نسخه چاپی

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام:

نیمی از خانوارهای ایلامی نیز دارای سفیر سلامت هستند

نیمی از خانوارهای ایلامی نیز دارای سفیر سلامت هستند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: هم اکنون ۸۰ هزار سفیر سلامت آموزش دیده در این استان ساماندهی شده اند و نیمی از خانوارهای ایلامی نیز دارای سفیر سلامت هستند.

به گزارشايلام بيدار، دکتر جمیل صادقی فر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام شامگاه پنجشنبه در کارگروه رسانه ای کرونا در خصوص طرح محله محور شهید سپهبد قاسم سلیمانی با عنوان مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ و مبتنی بر هر خانواده یک پایگاه سلامت، گفت: اجرای این طرح چهار ماهه است و از هفته آینده به طور رسمی وارد کار اجرایی می شود.

وی با بیان اینکه هر سفیر مخصوص یک خانواده است، اظهار کرد: هم اکنون در برخی شهرستان های استان ۹۰ درصد خانواده ها دارای سفیر سلامت هستند که اولویت سفیران سلامت با مادران خانواده است و در تلاشیم که این سفیران افزایش یابند.

دکتر صادقی فر افزود: نقش معتمدین در اجرای این طرح تاثیرگذار است و جزو اصلی کمیته ها هستند و با توجه به محله  وخانواده محور بودن طرح، در اجرای برنامه ها و حل مشکلات به شکل ویژه از معتمدین استفاده خواهد شد و تلاش می شود برگزاری جلسات کمیته ها و قرارگاه ها با حضور نمایندگان این افراد برگزار شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: طرح مشترک مدیریت و کنترل اپیدمی کرونا به شیوه محله و خانواده محور توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان بسیج مستضعفین طراحی شده است و اجرا می شود و هدف اصلی این موضوع خانواده محوری است و از ظرفیت برنامه های هر خانه یک پایگاه سلامت حوزه معاونت بهداشت دانشگاه، استفاده می شود.

دکتر صادقی فر شرط موفقیت این طرح را تمرکز بر بیماری به جای تمرکز بر بیمارستان عنوان کرد و گفت: هدف این طرح ارائه خدمات فعال و خانواده محور بجای خدمات غیرفعال است و چنانچه از این ۲ موضوع دور شده و فاصله بگیریم ویروس ما را مدیریت خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در مناطق روستایی سازماندهی و برنامه ریزی با محوریت مرکز خدمات جامع سلامت روستایی و خانه های بهداشت و با مشارکت پایگاه های بسیج انجام می شود و باید تلاش شود در امر خدمت رسانی به روستاییان از مشارکت های مردمی و داوطلبان همان روستا بهره مند شد.

معان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام افزود: قطع زنجیره انتقال ویروس با افزایش رعایت پروتکل های بهداشتی، رهگیری و رصد فعال، کاهش بستری و مرگ و میر و پوشش حمایتی از گروه های در معرض خطر از اهداف کلان این طرح است.

وی تاکید کرد: تمرکز ما این است که با شدت بیشتری خانواده ها شناسایی و بیماریابی و حوزه پیشگیری را تقویت کنیم و وضعیت استان را بهبود بخشیم.

دکتر صادقی فر افزود: در استان، استاندار فرمانده قرارگاه، رییس دانشگاه علوم پزشکی بعنوان معاون قرارگاه، فرمانده سپاه بعنوان فرمانده عملیات و مدیرکل هلال احمر و شهردار بعنوان عضو ارشد در این طرح حضور دارند در سطح شهرستان ها نیز فرمانداران فرمانده قرارگاه، رییس شبکه بهداشت معاون قرارگاه و فرمانده سپاه شهرستان فرمانده عملیات و رییس هلال احمر و شهردار نیز بعنوان عضو حضور دارند.

وی ادامه داد: چهار کمیته اصلی در سطح استان تشکیل شده است که کمیته حمایت و قرنطینه اولین کمیته و ریاست آن با بسیج و معاونت آن با حوزه بهداشت است و کار این کمیته جذب کمک های مردمی و نهادها و سازمان ها است که بتوانند خانواده های ذینفع را شناسایی و حمایت هایی در زمینه درست اجرا کردن قرنطینه انجام دهند و نقاهتگاه ها را در محله ها فعال کنند و چنانچه خانواده ای توان قرنطینه کردن بیماران را نداشته باشند از این اماکن استفاده کنند.

دکتر صادقی فر اضافه کرد: کمیته بعدی کمیته مراقبت و رهگیری است که ریاست آن با حوزه دانشگاه علوم پزشکی است و اعضای آن شامل بسیج، دانشجویان، داوطلبان مردمی، نظام پرستاری و نظام پزشکی است و کار آن رهگیری افراد در تماس مستقیم با بیماران، بیماریابی فعال و انجام تست در محل است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: کمیته بعدی نظارت و پایش با مسوولیت حوزه بهداشت و کار آن حصول اطمینان از برنامه های پیش بینی شده است.

انتهای پیام/ک

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب