سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 48043
|
08:07 - 1399/07/19
نسخه چاپی

خبرچین BBC فارسی چه هدفی از اصلاحات ارضی داشت؟

خبرچین BBC فارسی چه هدفی از اصلاحات ارضی داشت؟
آن کاترین سوینفورد لَمبتون، یکی از مأموران برجستهٔ سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا در دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ میلادی در ایران بود که در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ نقش داشت. او هدف از اصلاحات ارضی در ایران را برهم زدن مالکیت در ایران می‌دانست.

به گزارشايلام بيدار، در صفحه ۷۸ از جلد ۶ کتاب «یادداشت‌های یک روزنامه‌نگار» با زیرعنوان «تحولات نیم‌قرن تاریخ معاصر ایران از نگاه ابوالحسن عمیدی نوری» که توسط موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران به کوشش موسی فقیه حقانی در سال ۱۳۸۱ چاپ و منتشر شده، آمده است. 

«از لمبتون پرسیدم: آخر چرا کشاورزی ایران را این طور به هم زدید (منظور اصلاحات ارضی است) که از گندم و جو گرفته تا نخود و عدس را هم باید از خارج وارد کنیم؟ او جواب داد: ما می‌خواستیم تعادلی در ثروت و مالکیت پیش آید؛ یعنی طبقه فقیر را غنی و طبقه غنی را محتاج کرده باشیم.

اکنون می‌بینم که توانستیم طبقه غنی را محتاج کرده، ولی نتوانستیم طبقه فقیر که زارعین باشند، غنی کنیم.... با خود گفتم این پیر دختر که یکی از عوامل مهم اینتلیجنت‌ سرویس انگلستان در ایران است، ضمن این بیان نیشدار حقیقتی را هم از سیاست انگلستان در ایران افشا نمود؛ یعنی در ایران نباید هیچ وقت شکم کسی سیر باشد؛ زیرا در این صورت با سیاست استعمار اقتصادی مبارزه می‌نماید.»

منابع خارجی درباره او نوشته‌اند: آن کاترین سوینفورد لَمبتون، پروفسور ایران‌شناسی در دانشگاه لندن و پارسی‌دان انگلیسی و کارشناس تاریخ ایران در دوره‌های سلجوقیان، مغول‌ها، صفویان و قاجاریان و پژوهشگر برجسته مسائل ایران بود که مدتی وابسته مطبوعاتیِ سفارت بریتانیا در ایران و نیز از مأموران برجسته سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا در دهه‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ میلادی در ایران بود که در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ نقش داشت.

چنان‌که روزنامه تایمز لندن می‌نویسد: «او در دوران جنگ دوم جهانی در وقایعی که منجر به خلع رضاشاه از سلطنت شد، نقش مهمی داشت و در رساندن خبرهای ایران به بخش فارسی بی‌بی‌سی فعال بود».

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب