سرویس: فرهنگ و هنر
کد خبر: 47383
|
08:42 - 1399/06/25
نسخه چاپی

مشارکت موکب‌های اربعین در کمک‌رسانی به مردم سوریه و لبنان/ ستاد بازسازی عتبات یادگار حاج قاسم است و منحل نمی‌شود

مشارکت موکب‌های اربعین در کمک‌رسانی به مردم سوریه و لبنان/ ستاد بازسازی عتبات یادگار حاج قاسم است و منحل نمی‌شود
رئیس سازمان توسعه روابط ایران و عراق با برشمردن مشقت‌های بازسازی و توسعه عتبات در سال‌های اخیر می‌گوید: ستاد بازسازی عتبات یادگار حاج قاسم است، باقی می‌ماند و منحل نخواهد شد.

به گزارشايلام بيدار، ستاد بازسازی عتبات در سال‌های اخیر با فراز و نشیب‌هایی همراه شده است و پس از آخرین تصمیم سردار سلیمانی به عنوان بنیانگذار ستاد بازسازی عتبات، اقدامات این ستاد مردمی توسعه یافت و در کنار بازسازی عتبات، موضوع جبهه مقاومت نیز مطرح و ستاد محرومیت‌زدایی و پشتیبانی از مقاومت اسلام تأسیس شد.

به گفته حسن پلارک، رئیس سازمان توسعه روابط ایران و عراق، ستاد محرومیت‌زدایی و پشتیبانی از مقاومت اسلامی به منظور دو هدف اصلی تأسیس شده است که یک بخش محرومیت‌زدایی در مناطق مختلف ایران و احداث مدرسه، مسجد، مراکز درمانی و بهداشتی و همچنین اقدامات محرومیت‌زدایی در سایر کشورها همچون عراق، سوریه و لبنان است و بخش دیگر حمایت و پشتیبانی از رزمندگان جبهه مقاومت در ایران و سایر کشورهای اسلامی در قالب گروه‌های فاطمیون و زینبیون به شمار می‌رود.

مرد کهنه‌کار بازسازی عتبات عالیات که چهره‌ای مردمی و شناخته‌شده به شمار می‌رود، با بیان اینکه موکب‌های اربعینی در جبهه مقاومت اسلامی فعال می‌شوند، می‌گوید: فشارهایی از سوی آمریکا به ایران و همین طور در حوزه مقاومت و کشورهایی همچون سوریه، لبنان و یمن اعمال شده که اینها نیاز به حمایت مؤمنانه دارند و در صورت نیاز، موکب‌ها برای کمک مؤمنانه در این کشورها به صورت داوطلب فعال می‌شوند.

در ادامه مشروح گفت‌وگو با «حسن پلارک» عضو شورای سیاستگذاری ستاد بازسازی عتبات درباره ستاد محرومیت‌زدایی و پشتیبانی از مقاومت اسلامی و اقدامات این ستاد در داخل و خارج از کشور را بخوانید و از کم و کیف موضوع، بیش‌تر بدانید:

رفع تحریم‌های کشورهای اسلامی توسط آمریکا نیازمند کمک مؤمنانه است 

ستاد محرومیت‌زدایی و پشتیبانی از مقاومت اسلامی در ایران چگونه شکل گرفت؟

پس از آخرین تصمیم سردار سلیمانی درباره تقسیم کار در عتبات و جبهه مقاومت، کار به گونه‌ای شد که حوزه‌های عملکردی توسعه پیدا کرد. جبهه مقاومت، بخش‌های مختلفی دارد که یکی بازسازی عتبات با سازوکار متفاوت است. بخشی موکب‌ها و اربعین و بخشی دیگر مشارکت مردم برای کمک به حوزه مقاومت یعنی منطقه سرزمین جامعه هدف که شامل مردم مناطق شیعه‌نشین و هم رزمندگان و خانواده‌هایشان چه در محورهای مقاومت و چه سایر نقاط کشور است.

 البته این‌ها بخش‌هایی است که عمدتا با استفاده از مشارکت‌های مردم و خیران باید انجام شود که به لطف خداوند شروع شده و مردم هم عنایت خاصی دارند. متبرعانی هم هستند که فعالیت‌های متنوعی را انجام دادند؛ به طوری که در زمینه بازسازی مدارس و مساجد، توسعه زیرساخت‌ها، اشتغال و خدمات بهداشتی مشاوره می‌دهند و بنگاه‌های کوچک تولیدی ایجاد می‌کنند. برخی از این‌ها در حوزه اقتصاد محلی در زمینه کشاورزی، دامپروری، آبزیان و صنایع دستی فعالیت می‌کنند تا مردم به خودکفایی برسند. آن‌ها در بخش معیشت روزمره نیز با عنوان کمک مؤمنانه وارد شده‌اند. به ویژه اکنون که در کنار شیوع کرونا، تحریم‌ها و فشارهایی از سوی آمریکا به ایران و همینطور در حوزه مقاومت و کشورهایی همچون سوریه، لبنان و یمن اعمال شده که اینها نیاز به حمایت مؤمنانه دارند و از طریق مردم در حال پشتیبانی و کمک است.

فعال شدن موکب‌ها در جبهه مقاومت اسلامی/ موکب‌ها برای آبادی کشورهای اسلامی دست به کار می‌شوند

وظیفه موکب‌ها در زمینه کمک مؤمنانه در حوزه جبهه مقاومت اسلامی چیست؟

یکی از وظایفی که برای موکب‌ها تعریف شده است، در کنار فعالیت و پذیرایی از زوار اربعین، به‌کارگیری آنها در زمینه حمایت جبهه مقاومت است؛ به طوری که در صورت نیاز، این موکب‌ها برای کمک مؤمنانه فعال شوند.

موضوع موکب‌ها را سردار سلیمانی به نحوی تنظیم کرده بود تا موکب‌ها به عنوان سازمان‌های مردمی، قوی و بزرگ باشند که تقریبا این عرصه دوباره به ستاد ملحق شد؛ با این تعریف که در زمان اربعین امکان جداسازی فعالیت وجود داشته باشد و در بحران‌ها یا حتی جبهه مقاومت هم تحت کنترل عملیاتی ستاد پشتیبانی از جبهه مقاومت قرار گیرد.

موکب‌ها در حوزه مقاومت اسلامی چگونه نقش ایفا می‌کنند؟

جبهه مقاومت برای انتقال خط دفاعی خارج از مرزها است. در سال‌های اخیر به ویژه در دفاع از حرم حضرت زینب سلام‌الله علیها شور و هیجان جوانان برای حضور در جبهه‌ها را داشتیم؛ تا جایی که هر کسی علاقه داشت تا در سوریه و لبنان علیه دشمن بجنگد. جوانان ایرانی معتقدند که جنگ با دشمنان اسلام در هر جایی به عنوان دفاع از دین و اهل بیت (ع) است. با این دیدگاه، خط مقدم ما از اهواز، مهران و بندرعباس به سمت حلب، دیرالزور و جبل عامل و ... رفته است.

با وجود اینکه بسیاری از جوانان دوست داشتند تا عاشقانه و داوطلبانه در خط مقدم جهاد حضور یابند، اما به دلیل اینکه نیازی نبود و امکان اعزام نیز وجود نداشت، این امر محقق نشد.

تلاش برای بازسازی زینبیه توسط موکب‌های اربعینی

اکنون با توجه به موقعیت، این جبهه یعنی جبهه مقاومت اسلامی نیاز به حمایت و پشتیبانی دارد که موکب‌ها در این عرصه می‌توانند بسیار اثرگذار بوده و پشتیبانی لجستیکی خوبی داشته باشند. در مقطعی در سوریه بیش از ۱۵۰ هزار رزمنده در خط مقدم بودند. اگر رزمنده یک هفته و ۱۰ روز در جبهه باشد، می‌تواند کنسرو مصرف کند، اما اگر سه ماه بخواهد بجنگد، باید غذا به او داد که از نظر روحی، روانی و جسمی آماده باشد که در این برهه موکب‌ها می‌توانند خدمت‌رسانی کرده و اقدام به پخت غذا کنند یا حتی در بازسازی و ساخت و ساز، آبادانی و اشتغال و تکمیل و بازسازی زیرساخت‌ها و همچنین آموزش و توانمندسازی مردم آن منطقه فعال شده و اجر رزمنده‌ای را که در جبهه‌ها می‌جنگد، داشته باشند.

در محله زینبیه، واقعا باید بعد از ثبات در سوریه، عملیات جهادی را شروع کنیم. زینبیه در شأن حضرت زینب (س) نیست. بنابراین، موکب‌های اربعینی باید فعال شوند تا در چند ماه بخشی را بر عهده گرفته و خیابان‌ها و روشنایی و نما را تغییر دهند.

ستاد بازسازی عتبات به عنوان یادگار حاج قاسم منحل نمی‌شود

شنیده‎ها حاکی از آن است که ستاد بازسازی عتبات می‎خواهد زیرمجموعه اوقاف شود و فعالیت‌هایشان در یک بخش تعریف شود. نظر شما درباره این اخبار چیست؟

ستاد بازسازی عتبات یادگار حاج قاسم است و باقی می‌ماند و منحل نخواهد شد. البته اوقاف نقش اساسی در فعالیت‌ها دارد؛ تا حدی که شورای سیاستگذاری که بالاترین رکن ستاد بازسازی عتبات به شمار می‌رود، ریاستش با رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه است.

پس به نوعی زیر مجموعه سازمان اوقاف می‌شود.

در سیاستگذاری ممکن است این اتفاق بیفتد، اما در اجرای تعهدات و اقدامات، نه. البته شورای سیاستگذاری به معنای این نیست که یک نفر تصمیم‌ می‌گیرد، بلکه همه اعضاء نظراتی ارائه می‌دهند. در شورای سیاستگذاری ستاد بازسازی عتبات، علاوه بر فرمانده نیروی قدس، نماینده دفتر مقام معظم رهبری و نماینده دفاتر ائمه جمعه نیز حضور دارند و در تصمیم‌گیری‌ها نقش مؤثری ایفا می‌کنند.

طرح‌های ستاد بازسازی ارزبری چندانی نداشت/ نوسان‌ نرخ ارز کمترین اثر را روی هزینه‌ها گذاشت

یکی از دغدغه‌هایی که این روزها مطرح می‌شود، تامین هزینه‌های ستاد بازسازی عتبات در این برهه اقتصادی است. در زمان برنامه‌ریزی برای احداث و تکمیل پروژه‌ها، هزینه‌ها با دلار ۳۵۰۰ تومانی پیش بینی شده بود. با این نرخ صعودی دلار که اکنون به بیش از ۲۵ هزار تومان رسیده است، هزینه‌های بازسازی عتبات چگونه تأمین می‌شود؟

هزینه‌های ستاد بازسازی عتبات به طور مستقیم ارزی نبود؛ به همین دلیل نوسان‌ نرخ ارز کمتر روی هزینه‌های ستاد اثرگذار است، چرا که ارزبری چندانی نداشتیم. آنچه بر هزینه‌ها اثرگذار است، افزایش قیمت محصولات داخلی با توجه به افزایش نرخ ارز است. مثلا قیمت آهن در ماه‌های اخیر سه برابر شده، سیمان و حمل و نقل و ... نیز افزایش یافته است.

ما سعی می‌کنیم تجهیزات و محصولات را از داخل خریداری و تأمین کنیم تا وارد چرخه اقتصاد کشور شود. بر همین اساس، همان تورمی که در داخل اعمال می‌شود، برای ما هم همان اثرگذار است. مثلا یک دفعه تمام هزینه‌ها سه تا هشت برابر نمی‌شود، اما به نظر من ۱.۵ برابر می‌شود.

متکی به کمک‌های مردمی هستیم، نه دولتی/ دولت در سه سال اخیر حتی یک ریال هم به بازسازی عتبات کمک نکرده است

در سال‌ها اخیر دشمنان نظام و ضدانقلاب، بدون توجه به اشتیاق مردم در مشارکت توسعه عتبات، سعی دارند بگویند مبالغی که برای بازسازی عتبات هزینه می‌شود، از بودجه کشور و نظام است. چقدر این ادعا درست است؟

مردم به اهل بیت (ع) و اعتاب مقدسه توجه و عنایات خاصی دارند و حاضرند از مایحتاج روزانه بگذرند، اما برای نذرها و توجه به اهل بیت (ع) که ذخیره آخرت است، هزینه کرده یا به نوعی سرمایه‌گذاری کنند.

کمک‌های دولتی نه تضمین و نه الزامی دارد. اگر دولت‌ها وضعیت و منابع مالی خوبی داشته باشند، در جداول بودجه به این موضوع هم کمک می‌کنند. اما در سه سال اخیر با توجه به وضعیت کشور، حتی یک ریال هم دولت کمکی نکرده است. بنابراین ما متکی به کمک‌های مردمی هستیم، نه دولتی.

مردم هم دو نوع پرداخت برای کمک به بازسازی عتبات دارند. یکی عامه مردم با ارقام کوچک است که به وسیله آسان پرداخت و ... به دست ما می‌رسد و عده‌ای هم نذر خاص دارند و متبرعه می‌شوند. برخی هم در گروه‌هایی به جای پرداخت هزینه مستقیم، خدماتی ارائه می‌دهند که آن هم قابل توجه است.

تحریم‌های آمریکا اصلا تأثیری در کار ستاد بازسازی عتبات ندارد

اوایل سال جاری وزارت خزانه‌داری آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید علیه افراد و نهادهای مرتبط با ایران از جمله ستاد بازسازی عتبات عالیات خبر داد. نام افرادی همچون شما و آقای جلال مأب، رئیس ستاد بازسازی عتبات نیز در فهرست این تحریم‌ها قرار داشت. به نظر شما چنین تحریم‌هایی چه تأثیری در روند فعالیت ستاد در عراق دارد؟

این تحریم‌ها که خزانه‌داری آمریکا اعمال می‌کند، به طوری است که اگر افراد دارایی در آمریکا و یا کشورهایی زیر سلطه آمریکا دارند، توسط آنها تصرف می‌شود. ما هم این دارایی‌ها را بخشیدیم. حاج قاسم اولین بار که تحریم شد، تعریف می‌کرد: «وقتی تحریم شدیم، به خانه رسیدم که همسرم گفت حالا با این تحریمی که کردند، چه می‌شود؟ گفتم هیچی! پول‌هایمان را در آمریکا مصادره می‌کنند! همسرم گفت: حالا چه کنیم؟ گفتم ما مگر آنجا پولی داریم؟ هر چه آنجا هست برای خودشان.»

ستاد بازسازی عتبات هم شرکتی به نام کوثر نبوت در عراق دارد که آنها توسط آمریکا به پولشویی و جابه‌جایی پول متهم شدند که این اتهام از اساس غیرمنصفانه است و هیچ مبنا و استدلال حقوقی هم ندارد. البته ناگفته نماند که تحریم‌های آنها اصلا تاثیری در کار ما ندارد.

آنها واقعا فکر می‌کنند که ما شبکه قوی انتقال ارز هستیم. متأسفانه نفس کار ستاد بازسازی عتبات را درک نمی‌کنند و اطلاعات ضعیفی دارند و از همه مهم‌تر بی‌منطق هستند. آمریکا با این اقدامات به نوعی اصل خود را نشان می‌دهد و ثابت می‌کند که چقدر اطلاعات اشتباهی دارد و توخالی است.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد