سرویس: اقتصادی
کد خبر: 44772
|
08:37 - 1399/03/01
نسخه چاپی

چرا تولید در ایران پا نمی‌گیرید و لازمه تحقق جهش آن چیست؟/ اجازه نمی‌دهند خودمان چادر مشکلی تولید کنیم

چرا تولید در ایران پا نمی‌گیرید و لازمه تحقق جهش آن چیست؟/ اجازه نمی‌دهند خودمان چادر مشکلی تولید کنیم
عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه برای جهش تولید نیازمند اصلاحات ساختار و گرفتن تصمیمات سخت هستیم که عزمی برای آن نیست، گفت: در یک اقتصاد رانتی، غیررقابتی و انحصاری، محیط نامناسب کسب و کار، تغییرات مکرر سیاست‌ها و ضعف دیپلماسی اقتصادی، نه تولید رونق می‌گیرد و نه صادرات افزایش می‌یابد.

به گزارشايلام بيدار،  رهبر حکیم انقلاب سالجاری را به نام جهش تولید نام‌گذاری کردند؛ سال گذشته هم سال رونق تولید بود. کارشناسان یکی از راه‌های برون‌رفت از مشکلات و مسائل اقتصادی را اصلاحات ساختاری و رونق تولید می‌دانند و معتقدند سال گذشته اقدام درخور و جدی برای رونق تولید انجام نشد. 

براساس این گزارش، تولید در کشور با مشکلات متعددی مواجه است؛ واردات بی‌رویه، قاچاق کالا، رانت و انحصار، فضای نامناسب کسب و کار، نرخ هزینه بالای تامین مالی و... از مسائل پیش پای تولید است که اجازه نمی‌دهد این بخش مهم رونق بگیرد.

اما در سال جهش تولید تولید سایر قوا می‌بایست به عنوان پیشران تحقق این شعار اقدامات اساسی انجام دهند که امروز با گذشته 2 ماه (62 روز از 365 روز سال) اقدامی در جهت جهش تولید نشده؛ هر چند که مشکلات دیگر و ویروس کرونا اقتصاد و معیشت مردم را تحت تاثیر قرار داده ولی اثری از حرکت به سمت تحقق شعار سال هم دیده نمی‌شود.

 

تولید مسئله حیاتی کشور است

وحید شقاقی شهری استاد دانشگاه خوارزمی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا، در پاسخ به سوالی که چرا تولید در ایران رونق و پا نمی‌گیرد؟، اظهار کرد: تولید مسئله حیاتی کشور است زیرا ایران از یکسو با تحریم و مشکل واردات و صادرات مواجه است و از سوی دیگر موضوع اشتغال است که سیل عظیم بیکاران و جوانان تحصیلکرده را داریم.

وی با تاکید منابع ارزی کشور به دلیل تحریم به شدت کاهش پیدا کرده و امکان واردات هم مقدرو نیست، افزود: حل مشکلات در کشور محوریتی با موضوع تولید دارد و اگر تولید حرکت نکند و رونق نگیرد، هم در بحث اشتغال نمی‌توانیم کارآمد باشیم و هم نمی‌توان به کالاهای صادراتی تنوع بخشید تا بازارهای مختلفی را پوشش دهد.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: مسائل کشور را از هر بُعدی که بررسی کنید، رکن آن تولید است و به همین دلیل مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته بر این موضوع تاکید ویژه‌ای داشتتند؛ حتی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی برنامه ششم با محور تولید بود و نامگذاری سال‌ها در 10سال اخیر هم در مورد مسائل اقتصادی  به ویژه رونق و جهش تولید بوده است.

 

شقاقی شهری با بیان اینکه بدون رونق و جهش تولید امکان مقاومت در برابر دشمنان وجود ندارد، ادامه داد: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند که شدت تحریم‌ها را افزایش دهند و روزنه‌ها را ببندند و عملا در یک شرایط سخت قرار گرفتیم؛ اگر می‌خواهیم به حیات خودمان ادامه دهید باید صارات داشته باشیم و نیازهای داخلی را پوشش دهیم که اینها نیازمند رونق تولید است.

به گفته وی، امروز کالایی که برای صادرات تولید می‌شود اگر از لحاظ قیمت و کیفیت بتواند با کالای مشابه کشورهای دیگر رقابت کند؛ طبیعتا کشور وارد کننده آن را از ایران وارد نمی کند، زیرا با ریسک حاصل از تحریم‌ها مواجه است؛ اگر بخواهیم کالا صادر شود، مجبوریم با کیفیت آن  نسبت به کالاهای مشابه بالاتر و قیمتش کمتر باشد تا کشور واردکنند را ترغیب شود و آن را از ایران وارد کند.

 

تحقق رونق و جهش تولید نیازمند اصلاحات ساختار و تصمیات سخت است/ رانت واردات حذف شود

این کارشاس اقتصادی با اشاره به اینکه تحقق رونق و جهش تولید نیاز به اصلاحات ساختار و تصمیات سخت دارد که گرفته نمی‌شود و یا گاها با تاخیر است، اضافه کرد: رونق گرفتن تولید نیازمند اصلاحات ساختاری است و بدون اصلاحات ساختاری عظیم امکان برپایی تولید وجود ندارد؛ الان در یک اقتصاد رانتی، غیررقابتی و انحصاری، دارای محیط کسب و کار ضعیف، تغییرات مکرر سیاست‌ها و ضعف دیپلماسی اقتصادی مواجه هستیم و در این وضعیت نه تولید رونق می‌گیرد و نه صادرات انجام خواهد شد.

شقاقی شهری  با اشاره به واردات و رانت آن تاکید کرد: هر زمانی توانستیم جلوی واردات چادر و البسه مشکی را بگیریم، آن زمان می‌توان فهمید که پای رانت و فساد از بین رفته است.

این کارشناس اقتصادی گفت: ایران یکی از بزرگ‌ترین مصرف کننده  البسه مشکلی در دنیا و غرب آسیا است، ولی هنوز واردکننده آن هستیم و از 30 گذشته تاکنون تولیدکنندگان داخلی گفتند که توانایی تولید البسه مشکی را دارند؛ و وقتی می‌پرسید که چرا تولید نمی‌کنید؛ پاسخ می‌دهند پای واردات و رانت در میان است.

وی ادامه داد: موضوع چادر مشکی فقط یک مورد و مثالی است که نشان می‌دهد تولید و اقتصاد کشور درگیر مسئله فساد رانت، قاچاق و انحصارگرایی است؛ اینها پای تولید را می‌بندد. سوالی در ذهن همه هست که واقعا توانایی کالاهایی ساده مانند چادر مشکی و... را نداریم؟. 

شقاقی شهری گفت: حداقل سالانه 200 الی 300میلیون دلار ارز برای واردات چادر و البسه مشکلی از کشور خارج می‌شود، آن هم برای کالای بسیار ساده‌ای که می‌توانیم خودمان تولید کنیم و هیچ نیازی هم به واردات ندارد؛ ولی الان 40 سال است که از ژاپن، مالزی، تایوان و...  البسه مشکلی وارد کشور می‌شود.

استاد دانشگاه خوارزمی اضافه کرد: دولت مجلس باید تصمیات سخت بگیرند و تا زماین که این تصمیمات گرفته نشود، تولید نه رونق  و نه جهش پیدا می‌کند و این شعارها فقط هم روی کاغذ می‌ماند.

وی در خصوص این سوال که آیا ظرفیت برای تولید و رونق آن در کشور وجود دارد؟ گفت: کشور ما ظرفیت‌های بالقوه و عظیمی دارد، نخست نه‌تنها نیاز به واردات انرژی نداریم بلکه انرژی ارزان بر خلاف کشورهای شرق آسیا با یارانه در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد.

این کارشناس اقتصادی، پایین بودن دستمزد نیروی کار، منابع و ذخایر معدنی گسترده را از دیگر مزیت‌های کشور برشمرد و گفت: بازار 500میلیون نفری کشورهای هسمایه است که مصرف کننده و واردکننده هستند یکی از ظرفیت‌های بی‌نظیر کشور است.

 

عزمی برای تصمیمات سخت وجود دارد؟

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی بیان کرد: اگر عزمی در داخل کشور در برای اتخاذ تصمیمات سخت داشته باشیم می‌توان با توجه به ظرفیت‌های بالقوه کشور رونق و جهش تولید را محقق کرد؛ و نخست اینکه باید رانت واردات از بین برود.

وی افزود: وقتی در 30 سال  گذشته یک مسئله ساده حل نمی‌شود، این شبهه ایجاد می‌کند؛ چرا رانت واردات البسه مشکی حذف نشده و نمی‌شود، البته همان‌طور که اشاره شده این فقط یک نمونه ساده از واردات کالاها به کشور است و یا فساد در تامین مالی؛ این‌ها گواه بر این است که یک جای کار ایراد دارد و چرا تصمیات سخت برای ایجاد رقابت پذیری، بهبود محیط کسب و کار و انحصار زدایی گرفته نشده و نمی‌شود و به تبع آن همچنان مسئله تولید هم حل نخواهد شد.

شقاقی شهری در مورد ارزیابی تحقق جهش تولید با گذشت 2ماه از سال، گفت: این مدت، زمانی کمی برای تحقق جهش تولید است ولی هنوز تصمیمات سخت و اصلاحات ساختاری که لازمه جهش تولید است، گرفته نشده زیرا اثری از کاهش فساد و... دیده نمی‌شود و باید از جایی این موضوع را شروع کرد.

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب