سرویس: سیاسی
کد خبر: 44661
|
13:00 - 1399/02/27
نسخه چاپی

روحانی در جلسه ستاد مقابله با کرونا:

صحن‌های اماکن مقدسه بعد از رمضان باز می‎شوند/ برگزاری نماز عید فطر در مساجد

صحن‌های اماکن مقدسه بعد از رمضان باز می‎شوند/ برگزاری نماز عید فطر در مساجد
رئیس جمهور گفت: قرار شد بعد از ماه مبارک، صحن‌ها در چارچوب دستورالعمل های تعیین شده بازگشایی شوند باز می شود ولی همچنان رواق‌ها و حرم‌ها بسته خواهند ماند.

به گزارشايلام بيدار، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا ضمن تشکر از مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی در شب‌های قدر،‌ گفت: ما در شرایطی هستیم که نباید بگذاریم اضطراب در جامعه ایجاد شود. دوران ویروس کرونا تمام نشده، ولی شرایط ما از دیروز بهتر است. تجهیزات ما هم بیشتر شده است و تجهیزات لازم را در حال حاضر در اختیار داریم. 

وی ادامه داد: در زمینه مقابله با ویروس کرونا شرایط فردای ما بدتر از امروز ‌نخواهد بود. در آینده شرایط بهتر خواهد شد. شرایط ما از دیروز (گذشته) بهتر شده اما مشکل سختی و دوران ویروس تمام نشده است. در این مدت مهارت مردم و کادر درمانی ما به مراتب بالا رفته است و تقریبا پزشکان و پرستاران ما علائم این بیماری را می دانند. 

رئیس جمهور اظهار داشت: اوایل اسفند را نگاه کنید ببینید چه اضطراب و به هم ریختگی وجود داشت و کسی نمی‌دانست چگونه باید عمل و مقابله کند و راه حل چیست و اینکه پنهان بودن این ویروس چقدر است؛ یکی می‌گفت ۵ روز؛ دیگری می گفت ۱۵ روز؛ نمی‌دانستیم علائم ویروس چیست یکی می‌گفت سرفه و دیگری می گفت تب بالا بعدا مشخص شد.

*رسانه های بیگانه می خواستند کشور را تعطیل کنند

روحانی با تاکید بر اینکه به نظر من، ما از پیک اصلی کرونا عبور کرده ایم، تاکید کرد: من در لحظه های اول خطری را از سوی رسانه های بیگانه احساس کردم که می خواستند کشور را تعطیل کنند. اما به خدمات ضروری و کالاهای اساسی نیاز بود و ما محکم ایستادیم و این خدمات به مردم داده شد.

وی ادامه داد: برخی برای ایجاد یاس، اضطراب و دلهره جامعه تلاش می کنند بطوری که مردم احساس می‌کنند گرفتار شرایط بسیار سخت بدون راه حل در زندگی شده اند، این شرایط در مردم آثار روانی  و تبعات در تصمیم‌گیری اقتصادی در آینده دارد. مسئولان اجتماعی و هم مسئولان اقتصادی و سیاسی برای مردم روشن توضیح دهند که دوران سختی نگذشته و دوران ویروس تمام نشده و همچنان با یک ویروس خطرناکی روبرو هستیم اما با این حال شرایط ما از دیروز بهتر شده است.

رئیس جمهور ضمن اشاره به اینکه در زمینه آموزش باید کار کنیم، اظهار داشت: فاصله گذاری اجتماعی به صورت هوشمند باید تا اطلاع ثانوی ادامه یابد، باید مدتی عادات گذشته چون دست دادن و در آغوش گرفتن را فراموش کنیم، فرد مبتلا باید فوراً از جامعه خارج شود. کسی که از طریق کیت مثبت شده باید به خانواده، محل کارش و خودش گفته شود که اجرا نشده است. من چند مورد را اتفاقی بررسی کردم دیدم به خودش هم اطلاع داده نشده بوده یا به محل کار و خانواده هم گفته نشده؛ این مصوبه ستاد بوده و ضروری است و باید اجرا شود.

*باید دستورالعمل هایی قاطع برای پزشکان داشته باشیم

وی ادامه داد: ناهماهنگی هایی بین پزشکان است که در مورد نوع تست ها انجام می شود. ما باید دستورالعمل هایی قاطع برای پزشکان داشته باشیم. افراد مبتلا باید قرنطینه شوند. مساله دیگر بیمار یابی است که بتوانیم سریع تر از این دوران عبور کنیم. 

روحانی تاکید کرد: ما باید مردم را برای زندگی چند ماهه با ویروس کرونا آماده کنیم. دوره کرونا تمام نشده است. ببینید کشورهایی که از ما پولدارترند و تجهیزات بهداشتی بهتری دارند، چگونه در مبارزه با کرونا مانده اند.

*باید برای افرادی که مشکل برایشان ایجاد شده بسته حمایتی در نظر بگیریم

وی تصریح کرد: ما باید برای افرادی که در کشورمان مشکلاتی برایشان ایجاد شده بسته های حمایتی در نظر بگیریم. چاره‌ای نداریم جمعیتی هستند که از کار بیکار شده‌اند شغل نداریم شغل برخی از آنها تازه بعد از سه ماه می‌خواهد باز شود. برخی از شغل‌ها هنوز تا یک ماه دیگر هم باز نمی‌شود.

روحانی اظهار داشت: دولت به تنهایی قادر نیست؛ اما همه کمک می کنند. همه در صحنه هستند. شرکت های دانش بنیان بار بسیار سنگینی در پیش دارند شاید همین محققان به درمان رسیدند. واکسن دوره طولانی دارد و بعیده به امسال برسد.

رئیس جمهور گفت: ما نیاز به ارز و ریال و کالا داریم. اگر چشم ما به بشکه نفت است؛ بله مشکل خواهیم داشت اما اگر صادر کنندگان ما ارز را باز گردانند مشکلی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: یک مساله ای که مطرح شد گزارشی بود که در مورد سالمندان ارده شد، در بسیاری از کشورها تلفات سالمندان  بسیار بالا است در کشور ما فقط یک درصد سالمندان در خانه سالمندان هستند و فقط ۱.۵ درصد آنها به علت کرونا در خانه سالمندان فوت کردند.

روحانی اضافه کرد: در حال حاضر ۵۱ هزار نفر در خانه سالمندان به سر می‌بر ند که سال گذشته ۳۱۲ نفر آنها به دلایل مختلف فوت کردند و امسال این آمار ۳۸۲ نفر است. سال گذشته تعداد سالمندانی که در خانه سالمندان بودند ۴۱ هزار نفر بود.

* تجمع روز قدس در ۲۱۸ شهر سفید برگزار می‌شود

روحانی اظهار داشت: برای روز قدس دو تصمیم گرفته شد، اول اینکه در شهرهای سفید که به ۲۱۸ شهر می‌گوییم، روز قدس هم برگزار می‌شود و با مراعات همه پروتکل‌های بهداشتی نه به صورت راهپیمایی بلکه به صورت حضور در نماز جمعه برگزار می‌شود. اما در تهران هم اینکه هیچ خبری نباشد نمی شود؛ قرار شد مسئولیت آن را سپاه بر عهده گیرد و از یک مبدا تا انتها حرکتی به وسلیه خودرو که در واقع حرکت تبلیغی است انجام می‌شود و اجتماع مردمی نداریم و با خودرو بصورت نمادین برگزار شود.

*برگزاری نماز عید فطر در مساجد

وی ادامه داد: روز عید فطر بنا شد در سراسر کشور نماز عید فطر باشد اما در مکان‌های بزرگ مثل مصلی‌ها برگزار نشود و در مساجد برگزار شود. مردم هم در منازل خود می‌تواند نماز  را بخواند.

* بازگشایی صحن های اماکن مقدسه 

وی بیان داشت: مسأله بعدی اماکن مقدسه در مشهد، قم و شاهچراغ در شیراز است؛ قرار شد بعد از ماه مبارک، صحن‌ها در چارچوب دستورالعمل های تعیین شده بازگشایی شوند باز می شود ولی همچنان رواق‌ها و حرم‌ها بسته خواهند ماند.

رئیس جمهور تصریح کرد: بنا شد فعلا سه ساعت صبح و سه ساعت بعد از ظهر درهای صحن ها باز شود تا مردم به اعمال زیارتی خود بپردازند، اما توقف نباید بیش از حد باشد؛ البته این آغاز کار است و هر چه به جلوتر برویم شرایط بهبود پیدا خواهد کرد.

 وی تاکید کرد: رستوران‌ها نیز بعد از ماه مبارک رمضان در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی فعالیت‌های خود را از سر می‌گیرند. کنکور نیز در چارچوب همین پروتکل‌ها انجام خواهد شد.

رئیس جمهور گفت: دانشگاه‌ها غیر از رشته‌های پزشکی که اکنون نیز فعال هستند فعالیت خود را از ۱۷ خرداد در حوزه آزمایشگاه و کارگاه‌ها آغاز خواهند کرد.

روحانی بیان داشت: فعالیت‌های ورزشی بازگشایی خواهند شد البته این کار باید در چارچوب پروتکل های بهداشتی و بدون تماشاچی باشد، هیچ اجتماعی را شاهد نباشیم و تماشاچی در این حوزه حضور نداشته باشد که این پروتکل از سوی وزارت بهداشت ابلاغ خواهد شد.

روحانی با اشاره به فعال بوده هتل ها در کشور نیز گفت: در این ایام هتل ها کاملا بسته نیستند صرفا قسمت رستوران آنها بسته بود. هتل‌ها باز بود مردم می‌توانستند به هتل بروند و حتی می‌توانستند به رستوران هتل بگویند که غذا را برایشان به اتاق هتل بیاورد اما بعد از ماه مبارک رمضان رستوران هتل‌ها نیز فعال خواهد شد.

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب