سرویس: اجتماعی
کد خبر: 43709
|
11:19 - 1399/01/17
نسخه چاپی

گوشه گیری فرزندتان را جدی بگیرید

گوشه گیری فرزندتان را جدی بگیرید
یک روانشناس کودک و نوجوان درباره گوشه گیری کودکان توضیحاتی داد.

به گزارشايلام بيدار، آسیه حسینی نیکو روانشناس کودک و نوجوان درباره دربارهگوشه گیریکودکان اظهارکرد:والدین باید با احتیاط کامل با این مسئله بسیار مهم برخورد کنند و زمانی که کودکان گوشه گیر می‌شوند و رفتار‌های خجالت آوری از خود بروز می‌دهند نباید آن‌ها را به اجبار وارد جمعیتی که دوست ندارند ،برد.

او تصریح کرد: دلیل گوشه گیری کودکان لزوما خجالتی بودن آن‌ها نیست و ممکن است دلایل دیگری داشته باشد که ترس از غریبه‌ها یکی از آن‌ها ست؛ این ترس در کودکان با سن پایین باعث می‌شود در جمع و با افراد سخت‌تر ارتباط برقرار کنند و سکوت را ترجیح دهند که با این کار خودشان را در برابر غریبه‌ها ایمن نگه می‌دارند.

این روانشناس کودک و نوجوان ادامه داد:از دلایل گوشه گیری فرزندان با سن پایین می‌شود به ترس فرزندان از جدایی از پدر و مادر اشاره کرد و اینکه فرزندان مدت کمی را از والدین دور مانده اند و همین دلیلی شده که وقتی کودکان در جمعی با افراد مختلف روبرو می‌شوند نمی‌توانند در آن جمع حضور مثبت به عمل آورند و به همین دلیل گوشه گیری را اختیار می‌کنند.

حسینی نیکو بیان کرد: یکی دیگر از دلایل گوشه گیری و خجالتی بودن فرزندان می‌تواند افسردگی نیز باشد که والدین از آن بی خبرند و به آن کمتر اهمیت می‌دهند، و معمولا این کودکان نشاط و شادابی کودکی را ندارند و دائما از مسئله ایی رنج می‌برند.

وی افزود:کودکانی که ترس از ارتباط با جمع را دارند سعی می‌کنند از جمعیت و افراد فاصله بگیرند و تن به ارتباط نمی‌دهند در این مواقع والدین باید در مرحله اول علت این مسلئه را شناسایی کنند؛ پس بهترین کار این است که پدر و مادر خودشان وارد عمل نشوند و از روانشناس کودک برای پیدا کردن علت کمک بگیرند.

او اظهار کرد:والدین زمانی که به شیوه‌های نادرست در صدد شناسایی علت گوشه گیری فرزنداشان هستند بیشتر مشکل به وجود می‌آورند، زیرا با زمینه‌ها و علت‌ها آشنا نیستند کار را دشوار‌تر می‌کنند؛ به طور مثال ممکن است خانواده ایی به صورتژنتیکیاین زمینه را داشته باشند و زیاد اجتماعی نباشند؛ و با این تفکر که فرزنداشان گوشه گیر است شروع به انجام یک سری راهکار‌ها در فرزندشان کنند، که این خود بیشترین آسیب را به فرزندانشان می‌رساند.

این روانشناس کودک و نوجوان با اشاره به این که اگر فرزندی دچار گوشه گیری شد در مرحله اول به روانشناس کودک مراجعه شود گفت:بهتراست والدین از راهکار‌هایی که کمک می‌کند که مسئله گسترده‌تر نشود استفاده کنند به طور مثال اگر فرزندتان رفتار‌های گوشه گیری و خجالت آوری از خود نشان می‌دهد به هیچ عنوان مورد تمسخر قرار نگیرد؛ زیرا تمسخر باعث می‌شود به کودک لطمه وارد شود  و حالش را بدتر کند.

حسنی نیکو بیان کرد:والدین به خاطر داشته باشند که برای عدم ارتباط فرزنداشان با جامعه از سلاح سرزنش استفاده نکنند، زیرا این گزینه هم نتیجه عکس دارد، و این کار باعث از بین رفتن عزت نفس او می‌شوند، همچنین حواسمان باشد که نباید فرزندتان را با بقیه مقاسیه کنید و باید او را در جایگاه مختص به خود و با توانمندی‌های خودش ببینیم؛ زیرا اگر مقایسه صورت گیرد باعث خشم فرزندان می‌شود.

او تصریح کرد:عموما رفتار‌های خجالتی بودن کودکان بر می‌گردد به ضعیف بودن اعتماد به نفس آن‌ها که برای درمان این مورد هم ابتدا با علت آن را پیدا و سپس اقدام شود.

حسینی نیکو افزود: پس از شناسایی علت گوشه گیری کودکان باید رفتار‌هایی که باعث افزایش و تقویت اعتماد به نفس فرزندان می‌شود را انجام داد که از جمله این رفتار‌ها می‌شود به دادن مسئولیت‌های کوچک در خانه، تایید شدن فرزند از طرف والدین و دور شدن توقعات و انتظارات بی جا در کودکان اشاره کرد.

او در پایان توصیه کرد:والدین احساس ترس را در کودکانشان کم کنند و به آن‌ها این آرامش را بدهند که هیچ خطری تهدیدشان نمی‌کند.

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد