سرویس: استان ایلام
کد خبر: 41118
|
07:56 - 1398/10/19
نسخه چاپی

در صحن مطهر امامزاده سید محمد عابد(ع)

آوای «چَمَر» در سوگ سردار دل ها برگزار می شود

آوای «چَمَر» در سوگ سردار دل ها برگزار می شود
آیین سنتی «چَمَر» به مناسبت گرامیداشت شهادت سردار سپهبد « حاج قاسم سلیمانی» و شهدای مقاومت در صحن مطهر امامزاده سید محمد عابد(ع) برگزار می شود.

به گزارشايلام بيدار، "روح الله بشیری"، ظهر امروز(18 دی) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام با بیان این مطلب، اظهار کرد: این مراسم روز جمعه هفته جاری 20 دی ماه در محل امامزاده سید محمد عابد(ع) این شهرستان با حضور مسئولان استان، شهرستان و اقشار مختلف مردم برگزار می شود.

وی با بیان اینکه این مراسم از ساعت 14 الی 16 عصر با همت کانون فرهنگی و هنری فتح روستای گنبد پیرمحمد برگزار خواهد شد، افزود: در چند روز گذشته برنامه های فرهنگی، دینی و مذهبی در راستای گرامیداشت شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی در محل کانون فرهنگی و هنری فتح برگزار شده است.

بشیری با اشاره به  برگزاری محافل انس با قرآن کریم با حضور اقشار مختلف مردم به ویژه نسل جوان، یادآور شد: کانون فرهنگی و هنری فتح این روستا، به عنوان یک مرکز فرهنگی در نظر دارد با برنامه های ویژه ای از جمله دعوت از روحانوین و علما و سوگواره های فرهنگی و هنری، نسل جوان روستا را با نقش و سیره زندگی سردار شهید سلیمانی بیش از گذشته آشنا کند.

مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری فتح روستای گنبد پیرمحمد خاطرنشان کرد: هماهنگی های لازم برای برگزاری باشکوه این آیین در رسای سردار دلها و قلوب، سردار «حاج قاسم سلیمانی»انجام شده و از همه اعضای کانون های فرهنگی و هنری استان برای حضور در این آیین دعوت می شود.

آیین سنتی« چَمَر»  یكی از این رسوم محلی روستایی و عشایری استان ایلام است كه اجرای این مراسم آیینی در بین جامعه عشایری از ریشه های اعتقادی و برخاسته فرهنگ بومی و ارزشی است، این آیین برای تكریم و تجلیل از درگذشت و  فقدان شخصیت ها، انسان های مصلح و خداجو ، دلاور و شجاع برگزار می شود.

«چَمَر» نوای غمباری است که در سوگ عزیزان از دست رفته در محلی با عنوان «چمرگاه»  و با نواختن ساز و سرنا با آهنگی غمگینانانه اجرا می شود، در اینآئین، بعد از صف‌بستن و قرارگرفتن علم و کتل‌ها در قسمت‌های مختلف صف،  «راوکر»ها یا همسرایان، با نوایی حزن انگیز و با شعرهایی حماسی شروع به مرثیه‌خوانی می کنند.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب