سرویس: حسینیه ایلام بیدار
کد خبر: 37540
|
08:24 - 1398/06/13
نسخه چاپی

مداح چرداولی در گفتگو با ایلام بیدار:

حفظ واشاعه فرهنگ اسلامی از رسالت مداحان در عصرحاضر/همه باید درمراسمات محرم احساس وظیفه داشته باشند

حفظ واشاعه فرهنگ اسلامی از رسالت مداحان در عصرحاضر/همه باید درمراسمات محرم احساس وظیفه داشته باشند
مداح چرداولی گفت: حفظ واشاعه فرهنگ اسلامی از رسالت مداحان در عصرحاضر است وباید آن را به آحاد مردم انتقال دهند.

گروه دین ومذهب ایلام بیدار_ چرداول :: ماه محرم که شروع می شود باردیگر شور حسینی در دل مردم موج می زند وهرکس بنا به توان خود هرآنچه که دارد دراین ماه در راه امام حسین (ع) خرج می کند.

این هزینه کردن در ماه محرم فقط مادی نیست بلکه بیشتر حال وهوای معنوی دارد ودراین فضا هرکسی بنا به توانایی خود به نوعی ارادت خود را به اهل بیت وامام حسین(ع) نشان می دهد.

دراین ماه گاهی شاهدآن هستیم که انسان های زیادی در اثر علاقه به اهل بیت وبه برکت سوگواری سرور وسالار شهیدان به مقام های بالایی از نظر عرفانی دست یافته اند.

امروزه شاهد حضور افرادی در مراسم های محرم هستیم که با مداحی ، خدمت به مردم و... گویی صفایی دیگر به مراسمات محرم می دهند واین فضا را عرفانی تر می کنند.

مختار فریادی مسئول کانون مداحان ویکی از مداحان شهرستان چرداول است که با توجه به ایام محرم وسابقه طولانی این مداح اهل بیت برآن شدیم تا مصاحبه ای با وی داشته باشیم.

مداحی را از کی شروع کردید؟

اسم من مختار است .پدرم میگفت مختار کسی است که خونخواه حسین بن علی است بخاطر این عملش دوست داشتم پسرم به اسم  مختار نامگذاری کنم . و از همان کوچکی منو با هیات و مداحی که خودش هم مداح بود آشنا کرد تا اینکه من مداح شدم و نوکر حسین .

وی افزود: مادرم گفت مریض شدی چون شهرمان کوچیک بود و امکانات زیادی نداشت تو مجلس حسین ع برایت دعا کردم که یا اباعبداله پسرم به تو سپردم خوبش کن تا نوکرت بشه .دعام تمام شد دیدم چشماتو باز کردی

فریادی بیان داشت: من از اول ابتدایی نوحه میخوندم کم کم شروع به روضه خونی کردم .بزرگتر شدم عضو هیات شدم .تا جایی که داشت هیات یک شهر ضعیف میشد انگار کسی منو تکان داد چرا معطلی ؟؟؟مردم شهر رو دعوت کردم دوباره هیات سر و سامان گرفت این باردر عمل  همه هیات فرماندهی میکردم .... ولی کسی دیگه بخاطر سن کمم رئیس هیات بود ....ولی طولی نکشید که مردم منو انتخاب کردن البته آقا خودش میخواست که خودم بیشتر نوکریش بکنم و عاقبت هم مداح و هم مسئول هیات شدم ...

تاثیر امام حسین(ع) ومداحی در زندگی شخصی

زندگی من همش امام حسینه حاضر نیستم با چیز دیگه عوضش کنم .بهترین منصب ها بهم بدن در این دنیا که دست از مداحی اهل بیت بکشم قبول نمیکنم . برای هیچ مجلسی که برای اهل بیت برگزار کردم ریالی نگرفتم . عوضش آقا به نحو دیگه میده . و هر چی دارم از آل علی است و محبت امام حسین( ع )

تاثیر شعر در مداحی

ببینید مداحی سه بعد داره

یک بعدش سوز و صداست که پنجاه درصدش مشمول میشه

یک بعدش فن مداحیه که ۲۵ درصدش مشمول میشه

و یک بعدش شعره که  ۲۵ درصد دیگه شامل میشه

پس شعر تاثیر زیادی در انجام مداحی داره ...

نقطه قوت مداحی را در چه چیزی می بینید؟

بی شک نقطه قوت مداحی اول عشقه ،عشقه به آقا و داشتن حس دوست داشتنت به اهل بیت و ایمان به خدای متعال .

هروقت عاشق شدی هم سوزت هم شعرت و هم فنت زیبا میشن .اصلا خدا هدایتت میکنه و کمکت میکنه که به هدفت برسی .

مشکلات هیئت ها؟

مشکل هیات ها بیشتر فصلی بودن آنهاست؛هیات باید تمام مناسبت ها خودشو نشون بده .گرجه از لحاظ مالی توان اجرای برنامه نیست ولی خیلی افراد هستن حاضر کمک یار هیات باشند .

وی بیان داشت : یکی دیگر از مشکلات هیات ها نداشتن مداح خوبه و نداشتن امکانات سیستمی وونداشتن جا و مکان مناسب که تاثیراتش در اجرا و جمعیت میگذارد  ....

از امام حسین (ع) چه می خواهید؟

این مداح اهل بیت در این باره گفت: اول ظهور مهدی موعود(عج) ،سلامتی رهبر انقلاب،  قوی شدن ایمان و  طول عمر برای پدر و مادر و خانواده ام

 

ویژگی های مداحی خوب

 مداح خوب باید یک سری خصوصیات داشته باشد؛تواضع، صبر، به یاد خدا بودن، توکل، اخلاص، محاسبه نفس ، اهتمام به واجبات و مستحبات، شکر گذار خدا بودن، پاکسازی نفس از رذایل اخلاقی مثل حسد و حرص و ... از جمله مشخصات یک مداح خوب است

وی با اشاره به رسالت مداحان گفت:مداحان باید آمر به معروف و ناهی از منکر باشند و در آغاز مداحی با بسم الله شروع کنند، احترام به بزرگان و پیشکسوتان را سرلوحه خود قرار دهند، مناسبت شناس، وقت شناس و مخاطب شناس باشند و سعی کنند احادیث معتبر، مستند، مستدل را استفاده کنند.

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) در خصوص مداحی گفت:

«الحمد لله الذى جعل فى الناس من یفد الینا و یمدحنا و یرثى‏ لنا».

«خدا را سپاس که در میان مردم،کسانى را قرار داده که به سوى ما مى‏آیند و ما رامدح و مرثیه مى‏گویند.»

مداحى نوعى الگو دادن به مخاطبان و شخصیت‏پردازى اجتماعى و الگویى براى جامعه ارزشى است،سنگرى براى نشرفضیلت ها در قالبى مؤثر و فراگیر نسبت‏به همه است و مداحان به خاطر اهمیت کارشان درجامعه و در شکل دهى افکار و عواطف،نقش مهمى دارند و فلسفه اساسى مداحى،ترویج‏ خوبی ها و تبیین روحیه‏ هاى والاى شهیدان کربلا و دمیدن روح تعهد و حماسه درشیعه است و یک عشق و ایمان است،نه یک حرفه و شغل.

رسالت مداحان در عصر حاضر

استفاده شایسته از عواطف پاک مردم و جهت دادن به آنها در مسیر پاکى وتهذیب و تقوا. تعمیق محبت ها و عشق هاى درونى به انسانهاى اسوه و پاک. روشنگرى افکار جامعه و هدایت‏ به ارزش ها و خوبی ها و تقویت ایمان مردم. حفظ و اشاعه فرهنگ شهادت از طریق یاد شهداى کربلا و شهداى انقلاب وجنگ و طرح معارف اسلام و انقلاب و خط امام و رهبرى و مسؤولیت هاى‏اجتماعى.

توصیه به مردم

سخن من با  مردم اینه که همه احساس کن مسئول هیاتن همه نوکر اباعبدالله.همه احساس وظیفه بکنن ....البته نوکری اهل بیت سعادت می خواهد.

وی درپایان گفت: تعدادی هستن به انحاء مختلف تحریک شده معاندین نظامند هدفشون طرد مردم از اهل بیت هستن مواظب باشند گول این شیاطین نخورند .

 

انتهای پیام/ر

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد