سرویس: استان ایلام
کد خبر: 36496
|
09:40 - 1398/03/22
نسخه چاپی

ایلام بیدار گزارش می دهد؛

قحطی انسولین در دره شهر/خطر کما در کمین دیابتی ها

قحطی انسولین در دره شهر/خطر کما در کمین دیابتی ها
بیماران دیابتی دره شهر با مراجعه به داروخانه طرف قرارداد و همه داروخانه های سطح شهر با جمله " انسولین نداریم" مواجه می شوند.

گروه اجتماعی ایلام بیدار::بیماران دیابتی دره شهر این روزها از نبود انسولین در این شهرستان به ستوه امده اند، نبود گاه و بیگاه این داروی مهم برای بیماران دیابتی طی سال گذشته و امسال همواره به معضلی برای انها تبدیل شده است.

بیماران دیابتی با مراجعه به داروخانه طرف قرارداد و همه داروخانه های سطح شهر با جمله " انسولین نداریم" مواجه می شوند.

برخی از آنها تا مرز کما نیز می روند اما با تلاش اطرافیان از گوشه کنار شهرهای اطراف انسولینی تهیه و قند بیمار را کنترل می کنند.

طی کردن مسافت 410 کیلومتری برای تهیه دارو

یکی از این بیماران در گفتگو با خبرنگار ما در این رابطه گفت: برای تهیه داروی سهمیه ای خود به دلیل عدم ان در داروخانه های سطح شهر مجبور به طی کردن جاده ۴۰ کیلومتری تا شهرستان همجوار ابدانان شده ام که انها نیز جمله داروخانه های دره شهر را تکرار می کنند.

وی افزود: برای کنترل دیابت مجبورم روزانه دو عدد انسولین تزریق کنم اما متاسفانه تهیه سهمیه بحق خودن نیز در دره شهر امکانپذیر نیست.

این بیمار اضافه کرد: به دلیل نیاز شدید به انسولین دست به دامان شبکه بهداشت شده ام که انها نیز با پیگیری و کدخدا منشی توانستند یه امپول برای بنده تهیه کنند که این مقدار نمیتواند جوابگوی دیابت من باشد.

وی در ادامه می گوید: قطعا استرس و ناراحتی برای بیماران دیابتی مانند سم است چیزی که همه روزه در دره شهر با جمله "انسولین نداریم"به ما خورانده می شود.

این بیمار در ادامه گفت: دیابت شوخی بردار نیست و نبود انسولین میتواند فرد بیمار را به کما برده یا بعضا به باعث مرگ شود.

داروخانه ها: بیمه پول نمی دهد انسولین نمی خریم

برای پیگیری موضوع به سراغ یکی از داروخانه ها رفتیم مدیر فنی این داروخانه در گفتگو با خبرنگار ما گفت؛ داروی بیماریهای خاص مانند دیابت پس از ثبت درخواست توسط بیمار سهمیه بندی شده و به داروخانه طرف قراداد در شهرها ارسال می شود.

وی در ادامه افزود: داروخانه موظف به خرید و تهیه انسولین برای بیماران است.

مسئول فنی این داروخانه در ادامه یاداور شد: قیمت انسولین بالا بوده و به دلیل عدم تسویه به موقع بیمه با داروخانه ها که بعضا یکسال طول میکشد داروخانه طرف قرارداد مجبور به کاهش سقف خرید است که هم موضوع باعث کمبود این دارو شده است.

وی یادآور می شود: شبکه بهداشت باید اول تکلیف خود را با بیمه روشن کند بعد با داروخانه ها قرارداد ببند.

دیابتیها درگیر وسط بازی بیمه، داروخانه شبکه بهداشت سوال اینجاست چه کسی جوابگوی کار خطرناک وسط بازی بیمه، داروخانه ها و شبکه بهداشت بوده و عملا قراردادها چگونه بسته می شود که هیچکس جوابگوی آن یکی نیست؟ چگونه می شود اینگونه راحت با جان بیمار دیابتی که در صورت عدم دریافت انسولین ممکن است جانش بخطر افتد بازی کرد؟

قطعا چه کسی مقصر است برای بیماران دیابتی "انسولین" نخواهد شد و شبکه بهداشت و درمان باید اصولی پیگیر این موضوع باشد.

امیدواریم نبود انسولین صدمه جبران ناپذیری به بیماران دیابتی دره شهر نزند چون آن وقت کاسه "چه کنم چه کنم" دست گرفتن چیزی را عوض نخواهد کرد.

متاسفانه این روزها حال بیماران دیابتی دره شهر خوب نیست و انها هر روز مرگ را جلوی چشم‌خود به نظاره می نشینند.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد