سرویس: سیاسی
کد خبر: 36237
|
11:12 - 1398/02/24
نسخه چاپی

به بهانه آمدن ناوگروه تهاجمی و ناو هواپیمابر آبراهم لینکلن به خلیج فارس

وقتی آمریکایی‌ها بیشتر نگران موضع جنگ طلبی بولتون هستند/ دوقطبی جنگ و صلح چه سناریویی را دنبال می کند؟

وقتی آمریکایی‌ها بیشتر نگران موضع جنگ طلبی بولتون هستند/ دوقطبی جنگ و صلح چه سناریویی را دنبال می کند؟
پیام‌ها و اخباری که درخصوص واکنش رسانه‌ها و برخی سیاستمداران آمریکایی درز پیدا کرد نشان می داد که بیشتر از اینکه ایرانیان نگران این خبرپراکنی مسموم باشند، خود آمریکایی‌ها بودند که اعلام کردند این آتشی است که جان بولتون جنگ طلب به پا کرده است و به هیچ وجه ماموریت ناو آمریکایی جنگی نیست.

گروه سیاسی ایلام بیدار- امیر حمزه نژاد:اعزام ناو آمریکایی آبراهام لینکلن به خلیج فارس در ابتدا با بیانه‌ای که «جان بولتون» مشاور جنگ طلب امنیت ملی آمریکا منتشر کرد مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. این موضوع اسباب یک جنگ روانی تمام عیار علیه کشورمان را بوجود آورد، جنگی که بی بی سی فارسی به عنوان پیشانی این جبهه دست به خبرپراکنی در آن زد. این موضوع سبب شد تا به نوعی در کشورمان مسئله جنگ با آمریکا مطرح شود اما جالب اینجاست که پیام‌ها و اخباری که درخصوص واکنش رسانه‌ها و برخی سیاستمداران آمریکایی درز پیدا کرد نشان می داد که بیشتر از اینکه ایرانیان نگران این خبرپراکنی مسموم باشند، خود آمریکایی‌ها بودند که اعلام کردند این آتشی است که جان بولتون جنگ طلب به پا کرده است و به هیچ وجه ماموریت ناو آمریکایی جنگی نیست. در همین زمینه برخی از رسانه‌ها‌ تاکید کردند که اعزام آبراهام لینکلن به خلیج فارس یک برنامه بلند مدت بوده و از یک ماه پیش این برنامه چیده شده است و اصلا ارتباطی به موضوع امروز ندارد. اما نکته جالب دیگر بازی برخی از رسانه‌های داخلی در پازل بی بی سی فارسی و جان بولتون است. 


با این حال چند نکته اساسی درباره اعزام ناو آمریکایی به منطقه خلیج فارس وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم: 

ماموریت ناو آمریکایی چیست؟: پس از بیانیه بولتون شاهد تب و تاب رسانه ها و برخی از کارشناسان آمریکایی بودیم که سعی کردند به نوعی موضع جنگ طلبانه بولتون را فقط موضع خود او عنوان کنند و مسئله جنگ را تکذیب کنند. در همین رابطه «دکتر پل پیلار»، از کارشناسان و مدیران اطلاعاتی بازنشسته و صاحب‌نظر آمریکا، در «لوبلاگ» (دوشنبه، ١۶ اردیبهشت ۱۳۹۸)، با عنوان «جنگ بولتون»، مقاله ای منتشر کرد.

وی بیان کرد که بولتون با دور زدن وزیر دفاع آمریکا طی بیانیه ای غیر معمول از اعزام ناوگروه تهاجمی و ناو هواپیمابر  آبراهم لینکلن برای پیوستن به فرماندهی مرکزی سنت کام در خاورمیانه و برای آمادگی جهت مقابله با تهدیدات ایران خبر داد. همزمان وندی شرمن به دونالد ترامپ اخطار داد تا پیش از آنکه بولتون آتش  جنگ با ایران یا ونزوئلا روشن نکرده است جلوی او را بگیرد. همچنین ایلان گلدنبرگ از مقامات سابق دولت آمریکا خبر داد که اعزام این ناوگروه از قبل برنامه ریزی شده بوده است و بولتون سعی کرده است که از این رخداد نظامی برنامه ریزی شده به نفع خود سوء استفاده کند. بنابراین آمریکایی بیشتر در این حوزه دلواپس و نگران بودند که مواضع جنگ طلبانه بولتون فاجعه ای ایجاد کند. 

ناوی که خود را در تیررس نابودی قرار داد: از لحاظ نظامی سئوالی که ایجاد مطرح می شود این است که آیا این حرفه ای است که یک ناو جنگی با این همه خدم و حشم و اینهمه تجهیزات برای یک جنگ خود را در معرض تهدید جدی قرار دهد. به هر جهت منطقه خلیج فارس منطقه نظامی و تحت نظر ایران است و جمهوری اسلامی با کمک موشک ها و قایق های تندرو قطعا می تواند آسیب جدی به این ناو بزند. از سوی دیگر سئوال اینجاست که چرا این ناو خود را در تیررس و منطقه خطر با وجود پیشرفت موشکی ایران قرار داده است. به هر جهت با این موارد می توان متوجه شد که آبراهام برای جنگ به خلیج فارس گام نگذاشته است. 

چرا برخی از رسانه‌ها از ناو آمریکایی استقبال کردند: موضوع قابل تامل و تعجب استقبال برخی از رسانه‌ها از جمله اصلاح طلبان از ناو آمریکایی است. یکی از نشریه‌های حزب کارگزاران با تیتر جنگ یا صلح و عکس ناو آمریکایی دقیقا اینگونه القا کرد که یا جنگ باید بشود یا صلح و ناو آمریکایی آمده است که این تهدید را عملی کند و به نوعی وسیله سناریو نخ نما شده چماق و هویج ترامپ شد. 

دوقطبی جنگ یا صلح: نشریه کارگزاران موضوع جنگ و صلح را در تیتر اول خود منتشر کرد. دوقطبی سازی که بیان می کرد یا بایستی جنگ با امریکا صورت گیرد یا صلح. موضوعی که بر حسب اتفاق موضع ترامپ نیز هست. ترامپ لااقل اگرچه توانایی جنگ را ندارد وانمود می کند که ایران راهی جز صلح با کاخ سفید ندارد و بعد از یک تهدید از علاقه خود برای تماس ایرانی ها می گوید و خطی را در این خصوص اختصاص می دهد. یکبار در جلسه کنفرانس خبری هاشمی رفسنجانی که وی به عنوان رئیس جمهور به خبرنگاران پاسخ می داد یک خبرنگار ژاپنی همین سئوال که تیتر نشریه حزب طرفدار هاشمی است را پرسید. مرحوم هاشمی رفسنجانی در برابر این سئوال که آیا ایران با آمریکا صلح می کند یا جنگ پاسخ ساده ای داد  و گفت «هیچکدام به همین صورت اوضاع باقی خواهد ماند». بسیاری از کارشناسان نظامی و سیاسی بیان می کنند که هیچگاه آمریکا نمی تواند برای رویارویی نظامی با ایران برنامه ریزی کند و اوضاع منطقه و جنگ‌های نیابتی با پرورش و تولید داعش که آنهم شکست یانکی ها را در پی داشت این موضوع را به وضوح نشان می دهد که توان آمریکا در جنگ با ایران چگونه است. با این حال سئوال اساسی اینجاست که نشریه کارگزارانی صدا چگونه و با چه استدلال و با چه هدف و سناریوی سیاسی در پازل آمریکایی‌ها بازی کرده است و تنها توقیف نشریه صدا کافی نیست و دست اندرکاران این نشریه باید اهداف خود از چنین تیتر و عکسی را به جامعه توضیح دهند.

 

جهان نیوز

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب