سرویس: استان ایلام
کد خبر: 35312
|
00:34 - 1397/11/09
نسخه چاپی

قطار انقلاب در ایستگاه چهلم(8)؛

برق دار شدن همه روستاهای استان ایلام بعد از انقلاب/ عشایران از پنل خورشیدی بهره مند شدند

برق دار شدن همه روستاهای استان ایلام بعد از انقلاب/ عشایران از پنل خورشیدی بهره مند شدند
یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان ایلام حوزه برق است بطوریکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همه روستاهای استان ایلام برق دار شدند.

گروه اقتصادی ایلام بیدار::در ادامه سلسله گزارشات پایگاه خبری ایلام بیدار در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی این بار می خواهیم یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان را مورد بررسی  قرار دهیم، انقلابی که به دست مردم آغاز شده، به پیروزی رسیده و استمرار پیدا کرده و امروزه اهمیت آن بر کسی پوشیده نیست.

همانگونه که در گزارشات قبلی اشاره شد با فروپاشی رژیم طاغوت خون انقلاب اسلامی در رگ ها تقویت شد و از همان زمان تاکنون علی رغم فراز و نشیب ها انقلاب راه خود را محکم و استوار تر از گذشته طی کرده است.

خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی در طی این مدت از عمر با برکت خود آن گونه است که بنا بر شواهد و آمار موجود قابل قیاس با قبل از انقلاب نیست و در برخی کاراکترهای پیشرفت مقایسه میان بودن و نبودن است.

یکی از استان هایی که با شکل گیری انقلاب اسلامی از روند توسعه ای برخوردار بوده استان ایلام که در غربی ترین نقطه کشور قرار دارد؛ استانی که دستاوردهای آن در بعد از انقلاب هنوز که هنوز مورد توجه رسانه ها است.

یکی از دلایل جلب توجه به استان ایلام این است که این استان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با شروع جنگ تحمیلی یکی از استان های درگیر با جنگ در طول هشت سال بود که به گفته برخی تحلیلگران در استان ایلام با در نظرگرفتن اینکه ایلام تا یک الی دو سال بعد از جنگ نیز درگیر حوادث پس از آن نیز بوده و با احتساب هشت سال جنگ 10 سال از توسعه بازمانده است.

به نوعی با همه هر آنچه از جنگ برای این استان به جا ماند بلافاصله ساز و کارهای لازم برای توسعه استان ایلام ترسیم و سال به سال این میزان با پیشرفت هایی در حوزه های مختلف به خصوص بعد از سفر مقام معظم رهبری به استان ایلام رو به رو شد.

به همین علت و علیرغم این وقفه 10 ساله اما باز امروز این استان در سطح کشور در بسیاری از پارامترها حرفی برای گفتن دارد؛ علیرغم همه مشکلات و جنگ هشت ساله و یا بعد از آن به موفقیت هایی نیز دست پیدا کرده است که از جمله ان ها می توان به شبکه توزیع نیروی برق در این استان اشاره کرد.

مقایسه برق استان ایلام قبل و بعد از انقلاب

"هادی شیرخانی"، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان ایلام در این خصوص به خبرنگار ایلام بیدار گفت: وضعیت فعلی برق در استان ایلام به نسبت ۴۰ سال گذشته قابل مقایسه نیست و در حقیقت مقایسه بین بودن و نبودن است.

این مهم به هیچ وجه نه در ادعا بلکه در عمل و مطابق شاخص ها و اعدادی که موجود است قابل مقایسه نیست؛ در ۴۰ سال گذشته ظرفیت موجود ما در ایلام در حوزه برق ۱۰ مگابایت بوده و نیاز اولیه برای برق تنها در بحث روشنایی قابل مطرح کردن بود اما به مرور و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این نیاز به طور جدی ارتقا پیدا کرده است.

در استان ایلام و بعد از انقلاب و بعد از روشنایی، بحث صنعت برق به میان آمد تا جایی که یکی از نیازهای اساسی برای زندگی در استان ایلام به شمار می رفت، در حقیقت صنعت برق زیرساختی است که تمام نیاز بشری به آن وابسته است به طوری که می‌توان گفت حکم اکسیژن را دارد چرا که در مقطع تابستان و ایام گرم در جنوب استان در دمای بالای ۵۰ درجه تحمل شرایط گرما به این آسانی نیست.

هم اکنون در تابستان پیک مصرف ما ۴۰۰ مگابایت است، امروز و به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی تمامی روستاهای استان ایلام برق دار شده و تا پایان سال ۹۳ روستاهای استان ایلام از نعمت برق برخوردار شدند.

ایجاد پنل خورشیدی برای 2 هزار و 400 خانوار عشایری

یکی دیگر از افتخارات ما در شرکت توزیع نیروی برق به خصوص در استان ایلام و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به جهت توسعه عدالت اجتماعی ایجاد پنل خورشیدی برای دو هزار و ۴۰۰ خانوار عشایری بوده به طوری که نیازهای ضروری این قشم قابل تامین شده است. این سیستم های روشنایی قابل حمل بوده و از طریق وزارت نیرو تخصیص اعتبار شده و مشکلات بسیاری را در جامعه عشایری در حوزه برق برطرف کرده است. همانطور که می‌دانیم ما ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق داریم و در واقع عشایران اولین مرزداران ما هستند و سهم عمده‌ای از عشایر از فصول سال در مرزها ساکنند به طوریکه هر خانوار عشایری خود یک پاسگاه به شمار می‌رود، لذا ایجاد امنیت برای این قشر از اولویت‌های اساسی به شمار می رود که خوشبختانه توانستیم این موضوع را برای اولین بار عملیاتی کنیم و این پنل‌ها تحویل عزیزان عشایری گردید. فازهای بعدی نیز در دستور کار قرار دارد لذا با محاسبه آماری چیزی در حدود یک چهارم یا ۲۵ درصد از جمعیت عشایری استان ایلام از این نعمت برخوردار شده‌اند.

چله انقلاب,دهه فجر,شیرخانی برق,توسعه برق,استان ایلام,ایلام بیدار

صنعت برق یک صنعت گسترده پیچیده و زنجیره ای است و با این تعریف که صنعت برق متشکل از یک زنجیره سه حلقه ای بزرگ به نام تولید انتقال و توزیع در نهایت و در آخر این زنجیره قرار دارد با هر دلیلی اگر در حلقه قبلی اختلالی ایجاد شود مشکلاتی را نیز در پی خواهد داشت.

از انجا که نمی توان به طور فیزیکی برق را ذخیره کرد اما برنامه‌ریزی‌هایی با ۸ محور انجام شده تا مصرف کنندگان را آگاه کنیم که برق را به شکل صحیح مصرف کنند. ما از مردم می خواهیم همیشه صرفه‌جویی را رعایت کرده تا در تابستان سال آینده با مشکل مواجه نشویم. برای این کار با حذف لامپ های پرمصرف هر خانوار می تواند نقش اساسی را ایفا کند و با قرار دادن لامپ های کم مصرف کمک شایانی می کنند، از جمله برنامه هایی که برای همراهی مردم در این زمینه استفاده کردیم استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و در ابعاد مجازی است.

از چالش های بعدی ما بحث عدم پرداخت به موقع مطالبات و بهای انرژی است و همه تولید کننده های برق همه خصوصی هستند و این خود از دیگر چالش‌های پیش روی ماست لذا بایستی برنامه ریزی درستی داشته باشیم چرا که برق به صورت نقدی خریداری می شود لذا با پرداخت به موقع حسابها ما را در این امر یاری می کنند چراکه هم این پرداخت‌ها به ما کمک می کند تا نسبت به خرید برق و تامین و تجهیز شبکه در استان ایلام که ۷۰۰۰ کیلومتر که داریم اقدام کنیم.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب