محمد گراوند در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی«ایلام بیدار»، با بیان اینکه «آموزشوپرورش محور اصلی رشد و تعالی جامعه است»، اظهار داشت: مشکلات این حوزه باید بهصورت ریشهای و اصولی برطرف شود و از تصمیمگیریهای مقطعی و احساسی در این زمینه پرهیز گردد. به گفته او، تحقق عدالت آموزشی و فراهمسازی فرصتهای برابر یادگیری برای همه دانشآموزان، از مهمترین اولویتهای مدیریت شهرستان است و همه دستگاهها باید نسبت به آینده تحصیلی فرزندان این دیار احساس مسئولیت داشته باشند.
فرماندار چرداول با اشاره به برخی چالشها در حوزه آموزشوپرورش افزود: کمبود فضاهای آموزشی استاندارد، فرسودگی تجهیزات و امکانات مدارس، و کمبود نیروهای متخصص از جمله مسائل جدی است که میتواند روند تعلیموتربیت را با آسیب مواجه کند؛ بنابراین، باید با برنامهریزی دقیق، استفاده از ظرفیت خیرین مدرسهساز و همکاری بینبخشی، زمینه ارتقای کیفی محیطهای آموزشی فراهم شود.
وی با تأکید بر نقش آموزشوپرورش در شکلدهی به شخصیت و آینده دانشآموزان گفت: دانشآموزان امروز، مدیران و تصمیمسازان فردای کشور هستند؛ ازاینرو باید با نگاهی آیندهنگر، در مسیر تربیت نسلی آگاه، متعهد و توانمند گام برداریم. سرمایهگذاری در حوزه آموزش، سرمایهگذاری برای آینده کشور است.
فرماندار در ادامه بهضرورت تقویت مشاورههای تحصیلی و روانشناختی در مدارس اشاره کرد و افزود: ارائه آموزشهای مفید و بهروز، گسترش خدمات مشاورهای، توانمندسازی مشاوران، و توجه بهسلامت روانی دانشآموزان، از الزامات نظام آموزشی نوین است. این موضوع بهویژه در مناطق کمتر برخوردار، باید بهطورجدی موردتوجه قرار گیرد.
وی همچنین بر اهمیت ارتباط مؤثر بین خانواده، مدرسه و جامعه تأکید کرد و گفت: پیشرفت نظام آموزشی تنها با همکاری و همافزایی میان اولیا، معلمان، مدیران مدارس و نهادهای اجرایی میسر است. آموزشوپرورش نیازمند حمایت مستمر، تأمین منابع پایدار و نگاه توسعهمحور است تا بتواند رسالت خطیر خود را در تربیت نسل جوان بهخوبی انجام دهد.
فرماندار چرداول در پایان خاطرنشان کرد: همه ما وظیفه داریم با اتحاد و نگاه علمی، مسیر پیشرفت آموزشوپرورش را هموار کنیم. توسعه شهرستان بدون توجه بهنظام تعلیموتربیت امکانپذیر نیست، زیرا زیربنای پیشرفت در هر جامعه، آموزش آگاهانه و مبتنی بر عدالت است.
انتهای خبر/م
